Att få valpen rumsren

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare UlleGull
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 12 163
U

UlleGull

Fickju hem vår lille valp i måndagsochhanär 10 veckor gammal. En go blandras som enligt mig är väldigt lätt att ha och göra med.
Han har under denna korta tid redan förstått ordet sitt och kommer på inkallnig även om de kommer behövas mycket tränig framöver så ser de ut som om han är otroligt lätt lärd.

Men något jag undrar över är detta med rumsrenheten. Jag går ut väldigt ofta med honom ibland snudd på vare timme om han inte sover vill säja. Väcker honom ju inte för att han ska rastas.

När vi väl går ut så kissar han oftast och mycket men så kan man efter ca 10-15 minuter gå in med honom varpå de går 5 minuter och han kissar igen:(
Hur ska man veta när de är färdig kissade? och lära sig valpens signaler tycker de är jätte svårt.
Sedan detta med tatt gå på tidnig hemma såg jag i en annan tråd att många sa sluta med tidning mycket svårare att få valpen rumsren om ni låter valpen gå på tidnig hemma. Men i den valp bok jag har så står de tvärtom där rekomenderar de tidningen varmt.

Så ni med lite mer erfarenhet berätta gärna hur ni går tillväga.

Är dockväldigt stolt över honom och tycker han klarar de stora hela bra.
sover hela natten från 21 på kvällen till ca 7-8 på morgonen utan att ha kissat. När han vaknar går vi självklart direkt ut med honom.

Sedanundrar jag även hur man får honom att inte skälla, när han naffsar och biter så brukar vi ju få honom att tänka på annat genom att ge han en leksak.

Men när han är ute och ser något eller blir ivrig så skäller han jätte mycket även på våra katter här hemma. Vilket vi hoppas på att kunna arbeta bort.

Tacksam för alla svar jagkan få och tackar även på förhand.

:bow::bow::bow::bow::bow:

Sv: Att få valpen rumsren

Förlå för att jag inte gjort mellan slag på vissa ställen den tangenten på data bordet krånglar jätte mycket.

Tidning har jag aldrig kört med, jag tycker det är lättare att lära valpen från början att kissar och bajsar gör man utomhus, inte inne i lyan!
Din valp är bara 10 veckor, det är klart det händer olyckor då! När min valp kom, gick jag ut med honom var 15 till 20 minut i början och ändå blev det pölar på golvet ibland! Det är ingen katastrof och inget valpen kan kontrollera själv vid den åldern, kissar gör den när det behövs, den har ingen större kontroll på sin blåsa än.
Ta ut honom ofta ofta, och beröm JÄTTEmycket när den kissar ute. Blir det en pöl inne, säg inget, bara lyft upp den och bär ut. Absolut inga bannor eller liknande, ta bara ut valpen, beröm när den kissar ute.
Det tar olika lång tid för olika valpar att bli rumsrena, var inte orolig, så är det att ha valp och är du bara konsekvent och uppmärksam, blir han rumsren så småningom! Rent generellt kan man säga att valpen kommer att kissa när den vaknat, då ska den alltid ut genast. Annars hinner man oftast inte reagera på "signaler", valpen stannar upp och så kissar den!
Sånt är livet! Ta det med ro och gneta vidare! Lycka till! :laugh:

Hej
Har en liten 12 veckors flicka här hemma, så även vi är mitt uppe i att försöka få henne rumsren. Vi har tagit ut henne efter varje aktivitet hon gör hemma, efter mat, efter sova, efter lek eller om det helt enkelt gått ett tag och vi ser att hon börjar nosa runt i vråna. Hon har börjat gå till dörren när hon känner att det är dax men hon är fortfarande inte helt säker, olyckor händer. Det är nog bara att fortsätta.

Även hon gjorde det du beskriver, kissar 5-10 minuter efter att man kommit in igen, men detta gjorde hon bara första 1-1½ veckan, sedan har det gått bättre.

Vi har lärt oss ganska snabbt att läsa henne, det går snabbare än man tror. Tillslut vet man när det är dags att gå ut med den lilla :)
Tidningar har vi inte använt oss av alls, bättre att låta henne förstå att det är ute hon ska kissa och bajsa.

Hoppas det går bra.

Med mina två så har vi inte använt tidningar, bara gått ut med dem ofta. Efter lek, sömn och mat. Sedan har vi gått runt på tomten tills de kissat/bajsat och slappnar av. Har aldrig varit med om att de har kissat kort tid efter att de kommit in.

Vi har skaffat katt ganska nyligen och löst bannformen i form av en sprayflaska med vatten i. När de jagar, försöker äta upp innehållet i kattlådan :grin: eller blir för på så säger vi nej och sprutar vatten på dem samtidigt. Det har fungerat jättebra. :)

Jag har erfarenhet från flera hundar. Jag har inte använt mig av tidning utan bara tålmodigt gått ut med valpen ofta och berömt jättemycket när de gjort något ute. Någon bestraffning för att det händer olyckpr inne tror jag inte alls på.

Men det här med tidning har faktiskt sina fördelar. Om valpen är van att kissa på tidning kan man få den att gå till ytterdörren när den ska kissa. Då skapar man ett tecken. Om man sedan berömmer ute och inte säger något alls när valpen kissar inne kommer den att lära sig.

Jag tror att olika hundar mognar olika snabbt och att det i vissa fall är rasspecifikt. Nu har du ju en blandras så då kan man inte dra några slutsatser om detta. Jag tror att när hunden är mogen och förstår blir de rumsrena, med eller utan tidning.
Lycka till med din valp!

Med mina två så har vi inte använt tidningar, bara gått ut med dem ofta. Efter lek, sömn och mat. Sedan har vi gått runt på tomten tills de kissat/bajsat och slappnar av. Har aldrig varit med om att de har kissat kort tid efter att de kommit in.

Vi har skaffat katt ganska nyligen och löst bannformen i form av en sprayflaska med vatten i. När de jagar, försöker äta upp innehållet i kattlådan :grin: eller blir för på så säger vi nej och sprutar vatten på dem samtidigt. Det har fungerat jättebra. :)

Jag tycker absolut INTE att man ska bestraffa en hundvalp för att den inte kan hålla sig. Det är ju som att bestraffa ett barn för att det gör i blöjan. Man ska också tänka på att katt och hund fungerar på olika sätt.

Jag tror inte Lottch bestraffar hundarna vid olyckor inne ( kiss/bajs ) utan om hundarna blir för efterhängsna på kissen eller käkar i kattlådan :)

Vibestraffar absolut inte vid olyckor inne utan de är bara att torka upp med ett leende på läpparna:D. Men de känns vemodigt när man varit ute med honom en bra stund kommer in och han kissar straxt därpå. Men de är väl bara och kämpavidare och ha ett STORT tålamod:laugh:

Jag tror inte Lottch bestraffar hundarna vid olyckor inne ( kiss/bajs ) utan om hundarna blir för efterhängsna på kissen eller käkar i kattlådan :)

Precis. Vi straffar alltså inte våra katter med vatten, utan hundarna får ett pysch när de blir för på eller hoppar ned i kattlådan osv. :)

När vår hund kissar inne så försöker jag lyfta upp henne så fort som möjligt och sedan ut med henne direkt, har aldrig straffat någon av mina hundar för att de kissat/bajsat inne, det är ju endast mitt fel att jag inte varit nog med att de kissar inne.

Senast ändrad:

Det tar olika lång tid mina stora hundar har varit rumsrena vid c/a 5 månaders ålder, men min lilla dvärgpudel var nog 8 mån. för det mesta fixade vi det pga att jag var väldigt uppmärksam men man vill ju att hunden ska ge en signal att nu behöver jag ut. att springa var 20 minut
skulle iallafall inte jag göra. Därimot hade jag ett speciellt godis som hon bara fick när hon kissade och bajsade, i början sa jag kissa och presis när hon satte sig fick hon belöningen, inne torkade jag bara upp utan komentarer när hon blev lite äldre väntade jag tills hon gjorde ett litet tecken att nu är det dax då hade jag redan skorna på så vi kom ut snabbt.

Liknande trådar

Hundträning Mina äldre hundar har av sig själva förstått att när vi tränar så kissar man inte, även om vi kanske står stilla utan att göra något en...
Svar
4
· Visningar
351
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 498
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 326
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 296
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Hypotyreos
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur