att få röntgenbildar hemma

S

Sammy

Hoppas att jag klarar att berätta dette tydligt på svenska...

Min häst blev röntgend på kliniken och det blev klart att hennes led i hasen var dels hopvuxit. Desutom fanns det lite problem i backknä och möjligen i nacken (vet var inte säkert om det påverkade hästen)
Hästen var lite halt

Han trodde att problemet var anfödd eller började tidigt. Han rekommanderade dagligen träning med longe med mycket skrit, trav, galop och efter två månader träning ridning med bet för att tvinga huvud låg.

Känns inte så bra för mig. Hon var tränat låg och rund hos förre detta ägare, men gick emot detta för 2 år. Det var däreför att hon blev såld. Ägare trodde att hästen orkade inte dressyr. Jag tror att hon inte klarade.
Och nu ska jag göra samman?

Jag skulle gärna fråga en second opinion, men behöver då röntgenbildar. I holland är det helt normalt att man få röntgenbildar från din häst från vet., men inte här i sverige tror jag?

Hur gor ni då?

Sv: att få röntgenbildar hemma

Var det du eller förra ägaren som röntgade hästen? Den som betalade för röntgen kan begära ut röntgenbilderna från kliniken igen.

Det är varken onormalt eller konstig här i Sverige heller att be om röntgenbilderna på din häst. Du ringer helt enkelt den klinik som röntgat, och talar om att du vill ha bilderna. Endera ber du att få dem på en skiva (cd-rom) hem i brevlådan, eller så om du vet vem som ska ge det andra utlåtandet kan du be kliniken att skicka bilderna direkt till den kliniken/veterinären.

En mycket vanlig förfrågan, och inget konstigt och sålänge det är du som betalat för dem har du rätt att få dem skickade dit du vill. Vissa kliniker tar dock ut en avgift för det som du då får betala, det är ju ett visst extrajobb för kliniken att bränna dem på cd/skicka dem.

Så, bara att ringa kliniken som tagit bilderna, de är vana vid sådana förfrågningar och du får bilderna hem eller till den veterinär du vill de ska till.

Jag har bilder på både hästar, hundar och katter i gömmorna. En del är uttagna för att jag ville ha dem av ren nyfikenhet, andra just för att visa för annan veterinär och få en second opinion.

OK Tack. Jag vågade inte riktigt, för jag visste inte att det var lika normalt här
Men jag ska fråga honom. Det är ingen problem att betale avgift för cd skiva.
Jag är framtförallt lite osäkert om träningsadvis.

Det var jag som röntgende hästen förre vecka. Jag köpte hästen halv år sen, vet. godkännd, men kände att det fanns problemar ganska snart. Har haft fysio och kiropraktor här, för jag trodde att det var kanske bara något med musklar, men inget funkade särskild bra, så jag bokade tid hos vet för röntgen. Jag har bara ridet henne 3 ggr i börjar.
Jag skulle aldrig har köpt henne om problemet hade varit klart vid köpet.

Jag har röntgenbilder på min katt här hemma på CD. Tror jag fick betala 100 kr för skivan, det är för 3 år sen tror jag.

Jag fick hem en CD-skiva med min hästs röntgenbilder på för några dagar sedan, fick även en CD-skiva med bilder från ultraljudet av hasen.
Jag fick betala 125:- + fakturaavgift 70:-.
Jag skickade ett mejl och berättade att jag ville ha alla bilder som fanns på min hästs ben, och de skickade materialet samma dag :)

Tyvärr så kan bara den som ägde hästen när den knallade in på röntgen, begära ut plåtarna. Oavsett vem som har kört dit hästen, beställt besiktning + röntgen samt betalat räkningen. Till och med om hästen hade övergått till köparen innan den lämnade kliniken. Man måste ha ett skriftligt godkännande eller att säljaren ringer kliniken, för att få ut plåtarna. Om man inte ägde den när den klev in alltså.

Veterinären måste lämna ut plåtar och journaler på begäran av den som äger plåtar och journaler (d v s den som betalt för dem). Jag brukar begära ut båda delar, för att kunna lämna vidare för second opinion.

Det jag däremot upplevt är att vissa kliniker är extremt motvilliga att lämna ut, trots att ägare öppnat det som finns (vid försäljning/köpa av häst). Vid ett par tillfällen har jag efter veckor av påtryckning fått sätta mig i bilen och köra dit, vilket i ett par fall varit en bra bit.

Nu är det ju dina handlingar och du har varit där med hästen så jag tror inte det är några problem att snabbt få hem handlingarna med posten (brukar bli skiva)

Exemplet som jag skrev om hände mig själv. Det var helt enkelt omöjligt att få ut mina egna plåtar!! De hänvisade till att jag inte stod som ägare när hästen kom in och därför vägrade de att lämna ut dem. Det var i Helsingborg om det nu spelar någon roll.

Jag hade nog troligen processat om det, om det inte klart står angivet i något väldigt tydligt sammanhang att kliniken har dessa reglerna.

Spelar i o f s ingen roll i ts fall då hon äger hästen och själv tog den till undersökningen.

Exemplet som jag skrev om hände mig själv. Det var helt enkelt omöjligt att få ut mina egna plåtar!! De hänvisade till att jag inte stod som ägare när hästen kom in och därför vägrade de att lämna ut dem. Det var i Helsingborg om det nu spelar någon roll.

Sekretesslagen säger att endast ägaren kan och är skyldig att få ta del av Journal/bilder vid förfrågan. Naturligvis är även berörd klinik skyldig att delge hästens ägares försäkringsbolag samma information om ägaren åberopar försäkringsärende.

Byter en häst ägare eller försäkringsbolag så föreligger sekretesslagen vilket betyder att har man köpt en häst och vill ta dela av tidigare historik så måste varje tidigare ägare begära in journalföring/bilder/sjukdomsbilder/försäkringsärenden från sin tid som ägare och därefter delge den nya ägaren all denna information om man genom förfrågan från hästägaren per datos förfrågan gett sitt medgivande till att delge den sekretessbelagda informationen som man som tidigare ägare har laglig rätt att ta del av.

Så kort sagt,, ta reda på tidigare ägare,, skriv en förfrågan om att få ta del av all sekretessbelagd information om den enskilda individen och begär en skriftlig bekräftelse för att tidigare ägare kommer att delge sin kända information.

Jag har vid dom få tillfällen jag sålt en häst i min tidigare ägo alltid tagit som praktis att i kontraktet skriva in att jag delger all sekretessbelagd information från både kliniker/försäkringsbolag.

Har man inget att dölja så har man heller inget att undanhålla.

Bra idé att skriva in detta i kontrakt. Man lär sig nya saker hela tiden:).

Har själv haft problem att få ut röntgenbilder på av mig ägd häst. Hästen var uppstallad i skåne och de som han stod hos åkte till klinik för att röntga inför försäljning. När jag som ägare ringde kliniken för att höra om röntgenbilder vägrade de att lämna ut såväl information muntligen (vilket jag i och för sig kan förstå då de inte visste vem jag var) men också att skicka röntgenbilder.

Efter en del argumenterande och telefonsamtal från min sida fick jag sedan köpa röntgenbilderna.

OK Tack. Jag vågade inte riktigt, för jag visste inte att det var lika normalt här
Men jag ska fråga honom. Det är ingen problem att betale avgift för cd skiva.
Jag är framtförallt lite osäkert om träningsadvis.

Det var jag som röntgende hästen förre vecka. Jag köpte hästen halv år sen, vet. godkännd, men kände att det fanns problemar ganska snart. Har haft fysio och kiropraktor här, för jag trodde att det var kanske bara något med musklar, men inget funkade särskild bra, så jag bokade tid hos vet för röntgen. Jag har bara ridet henne 3 ggr i börjar.
Jag skulle aldrig har köpt henne om problemet hade varit klart vid köpet.

Om du kan påvisa att problemet/skadan fanns där INNAN köpet så kan det vara möjligt för dig att få köpet hävt.
2 år är tiden i Sverige för dolda fel så det har inte gått för lång tid.

Men om du vill det så ska du nog agera snart och påpeka för säljaren att hästen har ett fel som veterinären kunde tänka sig var medfött eller kom ifrån tidig ålder, alltså innan du köpte hästen.

Tack för svaret. I min fall var det jag som ägde hästen sen en halv år och jag som körde henne till vet för undersökning och röntgen.

Cowgirl. Vet. sa att problemet finns redan långt innan. Inte så konstigt, för även om det inte skulle vara anfödd, så tar det tid innan en led växer ihop så här. Så det är faktisk en dold fel. Men... egentligen skulle vet som gjorde besiktning har set att hästen gick inte rent. Det gjorde han inte.

Jag har mejlad ägare och berättad vad var fel med hästen och jag tror att det är för henne också jobbigt. Hon trodde att hon sålde en frisk häst. Jag tror inte att det var hennes mening att lura mig.

Jag fick ingen svar till nu, men hon kan ju vara på semester. Jag har bara berättad om problemet och att jag var upprörd (som jag verkligen var) men jag har inte pråtat om dold fel mm, för jag vet inte vad jag ska göra nu.

Jag vet inte om jag vill lämna hästen tillbacka. Visst har jag betalad för mycket för en häst med en problem. Och visst har jag haft mycket kostnader med denna häst och blir det mycket job med att kolla om hon blir lämpligt till ridning igen.
Men jag tycker att det är jobbigt att lämna henne tillbacks. Och jag vill inte vara elak åt förredetta ägare heller. Hon visste ju inte om problemet.
Jag vet bara inte....

Tack för svaret. I min fall var det jag som ägde hästen sen en halv år och jag som körde henne till vet för undersökning och röntgen.

Cowgirl. Vet. sa att problemet finns redan långt innan. Inte så konstigt, för även om det inte skulle vara anfödd, så tar det tid innan en led växer ihop så här. Så det är faktisk en dold fel. Men... egentligen skulle vet som gjorde besiktning har set att hästen gick inte rent. Det gjorde han inte.

Jag har mejlad ägare och berättad vad var fel med hästen och jag tror att det är för henne också jobbigt. Hon trodde att hon sålde en frisk häst. Jag tror inte att det var hennes mening att lura mig.

Jag fick ingen svar till nu, men hon kan ju vara på semester. Jag har bara berättad om problemet och att jag var upprörd (som jag verkligen var) men jag har inte pråtat om dold fel mm, för jag vet inte vad jag ska göra nu.

Jag vet inte om jag vill lämna hästen tillbacka. Visst har jag betalad för mycket för en häst med en problem. Och visst har jag haft mycket kostnader med denna häst och blir det mycket job med att kolla om hon blir lämpligt till ridning igen.
Men jag tycker att det är jobbigt att lämna henne tillbacks. Och jag vill inte vara elak åt förredetta ägare heller. Hon visste ju inte om problemet.
Jag vet bara inte....

Jag tänkte skriva om reklamera köpet innan. Haken är att som jag begriper det så såldes hästen med full info om att den INTE fungerat för dressyrarbetet. Då är risken tyvärr STOR att det rent juridiskt kommer anses som att du borde undersökt nogrannare än i normalfallet, och t ex borde ha röntgat =/ Men hör med en kunnig jurist om du ens funderar på att häva, du måste nämligen reklamera etc inom viss tid, så du kan inte 'fundera' hur länge som helst utan att ha gjort vissa saker först.

Hästen funkade inte till dressyren däreför att hästen tyckte inte om dressyren, men skulle vara fullt frisk och lämpligt till skogsridning eller evt. westernridning, trodde säljare.
Ägare var rätt säkert att hästen var frisk. Hon blev ju också godkännd.
Hon visste att jag vill har hästen till skogsridning, kanske lite bruksridning, men också att det var väldigt viktigt för mig att har en fullt frisk häst pga problemar jag hade med min förredetta häst (en häst som jag blev lurad med)
Men som sagt... hon trodde att hästen var frisk.

Men.... hon visade ärligt att hästen 'diskuterade' med att går låg/rund och gick lite emot trycket, framtförallt från skrit till travet. Hon visade även att hästen hade jobbigt med galoppen i ridbana.
Så hon försökte inte att dolja något.

Det var dock en vet som hade berättad att hästen var känsligt i munnen och att hästen skulle funka bättre utan bet. Så jag trodde nog att betet kanske var problemet. Desutom trodde hennes instruktör att hästen bara inte tyckte om dressyren och var däreför inte lämpligt till des. (som jag inte tyckte var en problem... jag ville inte rida dressyr med henne)
Vad gäller galoppen... så trodde hon att hästen behövde bara att bygga upp mer musklar.

Jag är rätt säkert att hon inte försökte lura mig och hon har inte dold något. Men hon har mistolkat hästens beteende och det har även jag, när jag kollade hästen och provred.

Så jag vet inte om det kommer att hålla juriskt, även om jag skulle vilja reklamera. (som jag tvivler på)Jag kanske borde kolla hästen då mer nogrand även om jag inte ville rida dressyr vid köpet, bara däreför att hästen gick ju emot tyglartrycket och hade svårt i galoppen.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, jag menade inte så.

Utan rent juridiskt, så man kan reklamera om säljaren undanhåller fel t ex, det är ju inte fallet i 'ditt fall'. Eller om hästen har dolda fel som inte kunnat upptäckas vid köpet.

Det med 'dolda' fel är dock väldigt luddigt. Ett röntgenfynd i hasen, av det du skrivit tolkar jag det som att hästen har spatt. Det är ju dolt såtillvida att man inte (alltid) kan se det med ögat. Däremot syns det tydligt på röntgen. Och det som syns på röntgen är ju inte 'dolt'.

Dock så finns inget generellt krav på att röntga alla hästar som köps, utan man kan hävda dolda fel ändå. MEN, där är det - rent juridiskt fortfarande - olika om det bedöms som om man borde ha röntgat. En islandshäst t ex, de är överrepresenterade vad gäller spatt, och således är kraven högre på att spattröntga en islandshäst än ett fullblod te x. Medan kraven att röntga ryggen på ett fbl (kissing spines) är större än om du köper en shetlandsponny. Ja du fattar.

Om en häst säljs med någon form av informerad defekt eller brist, så ställs högre krav på köparen att ta reda på vad denna defekt eller brist består i. T ex köper du en häst som varit halt pga kotledsinflammation 3 ggr senaste året, men är fräsch och u.a vid bes, och sen blir halt, och rtg visar den har pålagringar i kotorna så kommer du inte kunna häva köpet. Eftersom du informerats om att den haft upprepade kotledsinfl, och borde ha gjort en djupare undersökning (t ex rtg) för att se varför den haft upprepade kotledsinfl. Och hade du gjort det hade pålagringarna synts, och således inte varit dolda.

Så ser juridiken på det, hänger du med?

I ditt fall köpte du en häst för skogsridning/hobbyridning, men informerades av säljaren om att den inte fungerat som dressyrhäst. Den var dock vad säljaren visste fullt frisk och gick igenom besiktning ua. Men JURIDISKT kan det anses som att du borde ha undersökt nogrannare för att ta reda på om det fanns någon fysisk anledning den inte funkade för dressyr. Och då hade du märkt röntgenförändringarna.

Förstår du hur jag menar? Att det KAN juridiskt anses som att du borde kollat upp den nogrannare. Och att du därför inte kan häva, just för ägaren varit ärlig och bra och upplyst om att den inte funkade för dressyr. (Och det är fullt rimliga antaganden varför etc, men juridiken och förnuftet är inte alltid överens).

Så OM du funderar övht på att kanske lämna tillbaka, hör med en advokat NU ang hur det ser ut juridiskt i så fall.

Jag förstår vad du menar.
Och jag förstår även när en jurisk skulle häva att jag skulla har haft en nogrannare undersökning av hästen, även om antaganden verkade rimligt.

Men jag tror inte heller att jag vill lämna hästen tillbaka. Jag har betalad för mycket för denna hästen, men vi (ägare och jag) trodde att hästen var frisk och då skulle priset vara bra.

För det överiga... det är ingen spatt. Vet var mycket tydligt i detta och påpekade att det kan vara anfödd, men han var inte säkert... han visste bara att det inte var spatt -

Hästen funkade inte till dressyren däreför att hästen tyckte inte om dressyren, men skulle vara fullt frisk och lämpligt till skogsridning eller evt. westernridning, trodde säljare.

Det verkar föreligga ett kontrakt i denna affär och vad står det i så fall i klartext om hästens brukbarhet som säljaren kan stå till svars för..???

Skogsridning får i alla fall mig att dra öronen åt mig,, kraftigt!!!

Tyvärr så kan bara den som ägde hästen när den knallade in på röntgen, begära ut plåtarna. Oavsett vem som har kört dit hästen, beställt besiktning + röntgen samt betalat räkningen. Till och med om hästen hade övergått till köparen innan den lämnade kliniken. Man måste ha ett skriftligt godkännande eller att säljaren ringer kliniken, för att få ut plåtarna. Om man inte ägde den när den klev in alltså.

Hmm den erfarenheten har jag inte alls haft, röntgade en häst inför köp.
Det var vi som körde dit den (ägare var inte med) och det var vi som bokade tiden och hade all kommunikation med ATG.
Inte vid någon tidpunkt så kom det ens på tal att det inte var jag som skulle ha kontroll över varken information eller plåtar.
ATG visste att jag inte ägde hästen.
Vet. var väldigt bra och informativ och min pappa som körde hästen (jag var med via telefon enbart) tog med sig plåtar och papper utan några osm helst problem.
Vi valde att ge plåtarna till ägaren när hsäten lämnades tillbaka, då den tyvär rinte gick igenom pga. röntgenfynd men hade noll problem med vet och klinik etc.

Samma med nuvarande häst som vi röntgat, visserligen ägde vi då hästen men dom frågade inte utan enbart vem som betalade, och i och med det så brydde dom sig inte om vem som ägde hästen verkade det som.

Det är två olika ATG kliniker som båda gjort så att dom verkade tycka att den som betalar för plåtarna får dom. Vilket är rimligt.

Jobbigt att vara i situation där man inte kan få tag på det man betalat för!

Till TS: det är ju som du nu gissat fullt normalt att begära röntgenplåtar, ofta på CD-rom.
Hoppas det löser sig med hästen!

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka