Att få in en fot i Kelpie-världen..

Sv: Att få in en fot i Kelpie-världen..

Min hund kommer från en kennel i almunge. Väldigt bra kennel som jag verkligen kan rekommendera. Jag bor i Stockholm men har ibland vägarna förbi Uppsala så du får gärna träffa min lilla odåga som är fyra år.

Om du ska ha hunden till bruks så hade jag köpt en bruksavlad. Det är ett säkrare kort. Och sen om det ska vara den ösiga sorten eller en mer balanserad är ju en smaksak. Jag vill gärna ha en hund med mycket tryck i, men att den har minst lika mycket hjärna som ben. De är liksom tillräckligt snabba ändå ;). Men det är nog bäst att man träffar några stycken och får känna efter lite vad som passar en bäst.

kl.
Får jag trådkapa litegrann och samtidigt väcka upp tråden? :o

Har hört en del på senaste tiden säga att det är mycket skärpa i kelpien, ni som har erfarenhet av rasen tycker ni att det stämmer?

Gör ett hundöra, hoppas på kelpiekunnigt svar på sista frågan :)
Är mycket intresserad av kelpien som ras, även fast den inte är aktuell för mig närmaste åren.

Det beror nog lite på linjer, men generellt, nej. De är inte veka, men att säga att de är skarpa är nog en överdrift :)

Sen beror det väl på vad man jämför med. De är i regel skarpare än en bc, men i min värld mindre skarp än t ex aussie, för att ta "närstående" raser.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?

Hästrelaterat

Tillbaka