Att få grimman på fölet

Z

Zambezi

När jag skulle sätta grimman på fölet härom dagen fick hon spel och for iväg, och hur det nu gick till, så fastnade hon med nosen och drog omkull :crazy:
Efter det var ju jag, men framför allt grimman, vidrigt läbbiga.

Jag har ägnat flera dagar åt att återfå förtroendet, och nu kan jag borsta, klia och lyfta fötterna etc på henne igen, men ve och fasa för grimman! Hon nosar på den, men ICKE att jag får trä den över nosen på henne.
Vad gör jag??? :confused:

Av olika anledningar måste jag få på grimman inom ett par dagar, så jag har inte all tid i världen för "mjuka metoder".
Är tvång - tex att försöka få ett rep runt halsen på henne och hålla fast - helt åt he-vete? Kommer hon aldrig mer att lita på mig då?

Sv: Att få grimman på fölet

Du kan sätta på den med tvång, det går knappast den mjuka vägen nu...och jag kan garantera dig att hon onte kommer att bli rädd för dig...försök att få henne att stå med rumpan mot en vägg så hon inte kan komma baklänges, ha ena armen över nacken på henne och trä på grimman...håll ett HÅRT tag så hon inte kommer loss igen...

Så har jag fått gjort med flera unghästar och ingen har blivit rädd för mig eller nånannan för det, men du får betsämma dig för att få PÅ grimman och inte tveka.

eh,visst GÅR det att sätta på grimman med tvång. och det är möjligt att hästen inte blir rädd för dig,som nån skrev. Men den kommer ju inte direkt att få större förtroende för människan. och det blir ju inget av början till "samspel" eller så...

skulle nog belöna fölet (tex med en liten godbit,eller nån form av kel om hästen tycker om det.eller att helt enkelt ta undan grimman när hästen nosar på den,om den tycker grimman är väligt läskig.)när den nosade på grimman.och sen öka kravet så att hästen kanske måste sticka in mulen "där den ska va" osv. så att hästen får en positiv erfarenhet. om man ökar kraven i små steg och tar det lugnt och försiktigt ska ni se att det går bra...

några tankar från mig bara...

förmänskligar du inte hästen lite nu??

Jag har t om tagit ett ädre "föl" med riktigt riktigt tvång...det var fråga om liv eller död för hästen och hade hon kunnat hoppa ur boxen eller spränga väggarna så hade hon valt detta.....
Vi hade försökt i många månader den mjuka vägen med beröm och åter beröm....utan framgång...när hon sen skadade sig svårt i hagen så var vi helt enkelt tvugan att ta tag i henne, flera ggr om dan och det var minst sagt gatlopp inne i boxen...2 dagar tog det...sen var det bara att gå in o sätta på henne grimman som på en vanlig häst....hon var aldrig rädd för oss efter det. INNAN var hon livrädd.

Det handlar inte om förtroende för dig utan mer om hur hon nu skall slippa undan.
Tvekar du så kommer hon snart på att bakdelen är kraftigt beväpnad med fötter.
Och dessa kan hon använda.
Gör som Martha skrev.
In med ungen i hörnet och trä på grimman. Dra den inte över öronen till att börja.
När du gjort så, 10 gånger så står hon sen.

Tänk på att en fölunge läser av dig minst lika bra som du läser fölunge.
Hon upptäcker på tre röda om du är mesig.
Ha inställningen att : nu skall grimman på,punkt slut.
Hon kommer inte att tappa nåt förtroende för det, snarare tvärtom.

AM

Nu har vi i alla fall kört "lasso-metoden", dvs vi lyckades få ett rep runt halsen på henne och sedan fick hon dra sig trött.
Eftersom jag är lite mesig tycker egentligen inte att det är särskillt rolig metod, men nu är grimman på, och fölet är - som en del av er sade - inte ett smack skeptisk mot oss. :)

Jag tror inte heller att mjuka metoder hade fungerat, för hon förmodligen redan lämnat traumat bakom sig, och höll bara på att kolla hur länge matte skulle mesa runt med kli och mys. :o

De är luriga de där små liven ...

Skönt att det fixade sig!!
Och så tror jag att både du och fölet fick ett nytt självförtroende :-)

AM

Liknande trådar

Z
Träning Häromdagen flippade fölet ut när jag skulle sätta på grimman och hur det nu gick till, så fastnade hon och drog omkull. Så sedan var...
Svar
1
· Visningar
1 033
Senast: cia96
·
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
3 064
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar