Att börja tävla..

pulkaskurk

Trådstartare
Jag har funderingar på att börja tävla med min islänning, men hur gör man?!

Jag har haft min islänning i 2,5 år.
Tidigare har jag ridit "vanliga" hästar och mest fälttävlan och efter en hel del skador med bla förlamade kroppsdelar så är det praktiskt väldigt svårt med en stor häst, därför fick det bli en islänning i behändig storlek istället där jag kommer åt överallt utan allt för stora problem :)

Jag rider min islänning som en "vanlig" häst och rider mestadels dressyr, hoppning och terrängen ja sånt som jag vet hur man gör helt enkelt.
Skickar med jämna mellanrum upp relativt duktiga islandsryttare på honom för att kontrollera att tölten finns där för jag vet inte riktigt om han töltar eller ej alla ggr :angel:

Just nu letar jag efter en vettig islandstränare till att börja med som kan lära mig att rida tölt ordentligt, eller rättare sagt ge mig självförtroende nog att göra det och lära mig att känna när den är rätt och inte.

Sen vill jag också börja tävla!

Jag har varit med på några inofficiella tävlingar som "tölt hellre än bra" med betoning på hellre än bra :rofl:
Galopprace osv...

Men alla dessa andra riktiga klasser då?
Jag tycker det verkar så krångligt, jag förstår typ ingenting.
Jag skulle nog behöva en typ mentor...
Min häst är 5 gångare men rids som 4 gångare han är 7,5 år gammal.
Vad är en lämplig nybörjar klass? Hur går man till väga om man vill börja tävla?
Vad ska man tänka på? Hur gör man? Vart hittar man mindre tävlingar som kan passa oss? Bor i Falun, Dalarna..

Alla tips och trix mottages tacksamt!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att börja tävla..

Och gå med i en lokal islandsklubb, så kan du delta på deras kurser, tävlingar och andra aktiviteter, samtidigt som du får en massa islandsfolk att ta hjälp av och bolla tankar och idéer med :)

Jag har lärt mig massor av att läsa här på bukefalos/islandshästar.. Det står massor om klasser,vad man ska tänka på mm..
Svenska islandshäst för bundet har proppar för tävlingar, där kan du se vilka tävlingar som är närmast dig..

Kolla på SIF´s hemsida www.icelandichorse.se gå sedan in på fliken sport och sen väljer du tävlingar där kan du välja månad och se vad de finns för tävlingar, vart dom går och vilka klasser det finns. :)

Jag själv bor i södra Västmanland och jag har hittat en jätte bra tränare! som lärt mig massor. Vet inte om man får skriva ut namn? gå in på: totiofrida.se -jag rider mest för Frida.. men också ibland för Toti. Frida är dock utbildad instruktör och är nog mer "inne" på det här med lektioner medan Toti mest rider.

Som tidigare sagt: gå in på SIF (svenska islandshäst förbundet) och klicka dig vidare på "Sport".
För att få tävla måste du gå med i en klubb. Jag vet inte hur nära du har till Romme/Borlänge? där i trakten håller klubben "Odinn" till, med sin bana på Romme (vid travbanan)

De klasserna man brukar börja tävla i är T8 och V5 , det är lättklass
T8= valfritt tempo tölt -byt varv -valfritt tempo tölt
V5= tölt - trav - skritt - galopp (i den ordningen & alltid arbets till mellan tempo)

För att ens få starta måste du:
Vara med i en klubb (och SIF, det blir du automastiskt när du blir medlem i en lokalklubb)
Lösa ryttarlicense (läs på SIFs hemsida eller fråga klubbens kassör)
Hästen måste vara grundvaccinerad (och vaccinerad regelbundet, minst en gång om året)

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 542
Senast: Cambrie
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 213
Senast: Jeps
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka