Att börja rida. Miniålder?

Z

ZorroLouise

Funderade på hur gamla barn är när dom börjar rida. Det finns ju på en del ställen "ridlekis" för de minsta innan de börjar "på riktigt".

Vad tycker ni? Hur gamla (minst) bör barnen vara när de börjar rida. Självklart finns det ju ingen övre gräns när man kan börja rida tycker jag.

Är det vettigt att väldigt små barn går på ridlekis där de i princip bara traskar runt och att de då eventuellt tappar intresset för ridningen?

Hur tänker ni? Hur funkar det på era ridskolor?

Sv: Att börja rida. Miniålder?

När jag red på Ågesta var minikravet att börja rida 7 år, men innan gick jag på Hästis.
7 år är en ganska lagom ålder, tycker jag.

Alltså...

Jag tänker att när jag har egna barn så kommer jag antagligen köpa en tjock shettis eller dyl så fortbarnen börjar visa tendenser till att gå :angel:

sen får dom helt enkelt komma upp så fort dom visar intresse och uttrycker att dom vill. Det är så mina bekanta som har hästar har gjort med sina barn. Det brukar ske mellan 1.5 - 3 års åldern.

Ofta finns intresset då dom ser att mamma och andra sitter på hästarna och "åker runt" & sen gäller det i mina ögon att aldrig tvinga dom att vara på hästen. Vill dom - får dom - vill dom inte - behöver dom inte.

Sen ju äldre dom blir får dom ta allt mer ansvar för sitt egna intresse. Jag ser inte direkt att mina barn kommer gå på ridskola. Eventuellt vara uppstallade där för att få gemenskap med andra barn och tillgång till ridbanor & roliga upptåg som kan vara på ridskolor.

Att dom mer självgående kan ta hand om sina hästar & rida är i runt 5-6 års åldern vad jag har sett.

Vårt minsta voltigebarn är tre. Men han är ett undantag, har två äldre syskon som voltigerar och hans mamma är alltid med och hjälper till. Och det är en väldigt försigkommen treåring. Annars brukar vi vilja att de är åtmisntone fem. Yngre barn har ofta svårt att ta instruktion och det kan bli ganska farligt när de plötsligt rusar rakt in i longeringsvolten... :eek:

För att börja rida ska de helst vara sju-åtta. Vi har en femåring som är duktig, men de flesta andra som har börjat så tidigt har inte fixat det. De har inte tillräcklig kroppsskontroll och har svårt att ta instruktion. Bättre att de voltigerar i så fall.

KL
Så tidigt som möjligt! Fast inte på lektioner (blir väl rörigt med flera barn som är för små för att ta instruktioner) utan ''följa med mamma på lugn häst'' (dvs. mamma/pappa+barn på samma häst, mkt små barn då) och när de blir äldre rida lite själv på en snäll ponny, ledd i början så klart:P Öka ansvaret när barnrt är redo.
Men på ridskola förstår jag fullt att en åldersgräns på 6-7 år kan vara bra.

Min systers son börja rida när han var 5 , de tyckte jag var en bra ålder till att börja på "riktigt", han lärde sig fort oxå ;) kunde både trava & rida lätt efter 3 gånger ..
när han var 2el3 år så hade vi 2 st shettisar som var hans , men då var de ju jag som ledde honom :D

Tycker nog som de flesta här för att börja med riktiga lektioner ska de nog vara 7 år för att orka ta till sig instruktioner, lyssna ordentligt och det ska bli säker ridning av det. I alla fall om barnet rider i grupp med andra då är ju säkerhetsaspekten viktig också. Sen kan det ju finnas barn som är väldigt mogna och försigkomna och av den anledningen börjar tidigare men det är ju undantag i så fall. Däremot ridlekis där det mer handlar om att ha roligt med hästen och få umgås med hästen under säkra former tycker jag de kan börja med betydligt tidigare. Exakt ålder beror väl på barnets mognad o.s.v., att bli ledd runt på en häst kan man väl bli ganska tidigt, kanske ha ytterligare en medhjälpare förutom den som leder hästen som går vid sadeln och är beredd att hålla i om barnet tappar balansen.

Mina började vid 4 och 6, har precis fyllt 5 och 7, och min dotter har ett utvecklingshandikapp så hon är inte som en vanlig 5-åring heller. (Hon rider mest för att jag är övertygad om att det är bra för hennes balans och motorik och för att hon får självförtroende av det. Vi får se hur ridningen utvecklas för henne. )

De har fått traska runt på våran urgulliga snälla ponny, jag har låtit det gå i deras takt helt o hållet. Nu har min son (7) själv bestämt att han ska börja på ridskola så han kan rida våran ponny på riktigt (och mamma får inte lära honom, vilket jag tycker är klokt resonerat av honom!). Idag travade han lite grann,tyckte det var askul och var jättestolt.

Det är inte bara ridningen som jag tycker är bra för dom, det är också detta med att borsta o göra i ordning, vara i stallet och packa hökassar, ja ta ansvar för ett djur helt enkelt. Dom tycker det är så spännande att vara med om allt. Idag ledde min son min snälla arab
(155, STOR för en kille på 1,20) och han var så stolt över att få leda Stora Hästen. Han sa för några veckor sen "mamma nu har jag förstått hur himla fina hästar är" och det kändes :love::love:

Vi har en gräns på 4 år dock har vi inga så små just nu. De yngsta är 5-6 år och har nu ridit i en termin ungefär. Det viktigaste tycker jag har varit att behålla intresset för dessa så de tycker det är roligt, vi har gjort olika sorters kontrollbanor där de ska göra halt, göra en volt, byta varv, vända rätt upp, rida slalom mellan koner, igenom en labyrint eller över bommar.

Många olika sorters balansövningar också, ridit barbacka, gått över en serie med 3-5 cavalettibommar på rad där de får stå upp över bommarna utan att hålla i tyglarna, tränat på att hitta takten i traven etc.

Första terminen red de mestadels med ledare jämt, sedan fick de lära sig att styra hästarna själva i skritt och några utav dom har travat själva, andra känner sig tryggare med ledare. Vi tränar fortfarande mycket på att hitta takten i lättridningen ffa. Men ungarna ska mest tycka det är roligt.

Sista ridpasset är på lördag, önskemålet vart då hoppning så det ska vi göra. Vi har tidigare klivit över lite små 'hinder' i trav.

Jag började på ridskola när jag var 4 år.
När jag sedan hade ridit ett par år, alltså när jag var 6 år, så hyrde pappa och vars en häst och red ut en mil till ett kalkbrott. Lite galet såhär i efterhand, men det gick super-bra!

Så 4 år tycker jag är rimligt, inte innan det.

En fråga såhär till alla bara, om det är okej för TS.
Tror ni åldern när man börjar rida, spelar någon roll för det fortsatta intresset? Tror ni man tröttnar fortare ju tidigare man börjar rida?

Blev visst två frågor :p:angel:

När man ber om det. När man börjar be om att få rida tycker jag att man ska få göra det, oavsätt ålder. Om det finns möjlighet.

Har man sen egen häst som man pysslar mycket med ser jag ingen anledning till att inte låta barnen följa med redan innan 1-årsåldern och åka med en smula. Men jag tycker inte att man ska göra det till barnets intresse förrän han/hon själv ber om det.

Det är nog vädigt individuellt, men jag tror just att barnens eget intresse är det viktigaste så att det inte är påtvingat utav föräldrarna. Då tror jag intresset håller i sig klart längre. De flesta slutar väll när de kommer in i tonåren, i alla fall vad jag har märkt av men håller man i den perioden också så är det större chans att man fortsätter flera år även efter det..

Vi har gjort olika sorters kontrollbanor där de ska göra halt, göra en volt, byta varv, vända rätt upp, rida slalom mellan koner, igenom en labyrint eller över bommar.

Många olika sorters balansövningar också, ridit barbacka, gått över en serie med 3-5 cavalettibommar på rad där de får stå upp över bommarna utan att hålla i tyglarna, tränat på att hitta takten i traven etc.

Å tack för den inspirationen!!! :bow:

Va kul att det kom in lite filmsnuttar i den här tråden! :)

Det värsta som finns är ju barn som blir påtvingade av föräldrar.

Jag jobbade på ridskola ett tag och hjälpte till vid sadling, det var första lektionen på ny termin. Då var det en unge som suckade stort och sa " nu börjas det igen" medan hon gick framför hästen med släpande hand som att hon drog en stor säck potatis efter sig.

Ett annat exempel på mammorna som står o ropar gör si gör så. Barnet blir förvirrat, arg, okoncentrerat. Kan verkligen förstå de ridskolor som har föräldrafritt de första lektionerna.

Även om jag själv älskar att hålla på med hästar och ridning skulle jag aldrig tvinga på det på mina eller någon annans barn om de inte själva har intresset. (dom tycker ju inte direkt att det blir roligare då)

Glömde...

får man som ridlärare ifrågasätta elevernas intresse?

Ska man då prata med föräldrarna eller med ridskolechefen?

Glömde...

får man som ridlärare ifrågasätta elevernas intresse?

Ska man då prata med föräldrarna eller med ridskolechefen?

Jag som förälder skulle nog bli rätt sur om ridläraren ifrågasatte barnets ridning.

Lägg i så fall upp det som att barnet kanske inte är riktigt moget ännu, fast det blir man ju kanske inte så glad över att höra heller.

Ridskolechefen bryr sig väl knappst om att barnet inte vill? Kastar man ut en betalande kund?

Jag menar inte att ridläraren ska stå o säga till föräldrarna att barnet är dåligt eller så. Snarare påpeka att man inte är riktigt säker på om det finns ett genuint intresse och fråga om barnet pratar nånting om ridningen hemma och om barnet ser fram emot att åka till ridningen.

Själv skulle jag ha svårt att instruera någon, barn som vuxen, som igentligen inte vill rida. Kanske något man får tas med om man ska fortsätta instruera. Men trisst är det.

Och du har nog rätt. De flesta ridskolecheferna bryr sig nog inte så mycket. Det är väl upp till kunderna om de betalar och trivs eller betalar och inte trivs. (På min ridskola skulle de definitivt ha råd att byta ut missnöjda elever mot nöjda då det finns en kö på flera år att få komma in)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 055
Senast: Emro
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
548
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka