Att bli hästägare

EmelieL

Trådstartare
Jag skulle behöva lite goda råd från alla bukare - jag vet hur duktiga ni är på det! Både för att ta ner mig på jorden och peppa mig nr det behövs. Det blir ett ganska långt inlägg men jag hoppas att någon orkar läsa igenom och kommer med synpunkter och funderingar.

Jag är i tidiga 20-årsåldern. Jag har hållit på med hästar i cirka 12 år på olika sätt. Just nu läser jag på universitetet och är färdig om 1-2 år beroende på hur jag väljer att utforma min utbildning.

Det senaste 1,5 åren har jag återupplevt känslan av att vara en hästtokig 10-åring och jag vill vara i stallet hela tiden Jag känner mer och mer att det är dags att skaffa en egen häst, jag har testat ridskola och flera olika medryttarhästar men jag vill utvecklas mer. Jag vill bli bra på riktigt och jag tror att man bara kan bli det om man får öva regelbundet och ofta.

Problemet är att jag inte vågar! Av flera olika anledningar. Den största är ekonomisk. Just nu får jag in tillräckligt med pengar för att kunna ha häst och samtidigt leva helt okej själv. Min inkomst känns bara så föränderlig. Jag kan leva på studielån + extrajobb i två år till om jag pluggar så länge, men sen då. Tänk om jag inte får något jobb? Och när man väl har ett jobb, tänk om man skulle bli av med det av någon anledning? Jag vet att mina föräldrar skulle ställa upp till 100% men jag vill inte skaffa häst och förlita mig på dom. Men ska man strunta i att köpa häst för att man EVENTUELLT inte kan betala för den någon gång i framtiden? I så fall borde ju ingen ha häst i princip...

En annan anledning är att alla som har häst känns som att de har haft de sedan de var barn och har hästkunniga föräldrar och all erfarenhet i världen. Jag känner mig så oerfaren, men samtidigt planerar jag i så fall att stå i ett stall dr man kan få råd och stöd när man känner sig osäker kring något när det gäller hästen. Vart finns ni som vågade skaffa häst efter att ha varit menlösa ridskoleryttare? Hur vågade ni? Hur gick ni tillväga?

Jag drömmer varje dag (och natt) om att få skaffa min första häst men jag är rädd att jag tvivlar alldeles för mycket på mig själv. Jag tror att jag är rädd för att ta ansvar också, jag ser hur mycket som kan gå fel om jag slår till. Hur bör man egentligen resonera när det gäller att skaffa sin första häst?
 
Sv: Att bli hästägare

På ett sätt så tror jag att du är redo eftersom du oroar dej så mycket ;)

Nej, men man ser så många som tar det med en klackspark att skaffa häst. Det är det ju inte, det är ett stort ansvar!
Nu vet jag inte hur mycket du kan om foder och annan grundlära men kan du det så räcker det långt. I annat fall så rekomenderar jag att du går lite foder och hästvårdskurser eller läser på själv så att du kan grunderna för vad din framtida häst behöver.

Hur framtiden kommer te sig vet ingen utan det får man ta när det kommer.

Jag var 33 år när jag köpte min första egna häst. Jag hade drömt sedan jag var fyra år om en egen häst. Jag var helt vettskrämd för jag trodde inte att jag skulle klara det. Jag hade jobbat med hästar och på annat sätt tagit hand om andras hästar en hel massa år men det var mitt första år som hästägare jag lärde mej allra mest och jag lär mej fortfarande. Det var då jag lärde mej hur just min häst fungerade och vad som inte fungerade i praktiken. Jag omvärderade mycket av min kunskap och jag insåg vad för slags hästägare jag ville bli och vara.

Jag rekomenderar att du har en buffert. Min första häst blev svårt sjuk och när jag efter drygt ett och ett halvt år fick inse att jag inte kunde göra mer för henne och avliva henne så hade jag spenderat 40000 kr på henne. Då hade jag ändå en bra försäkring med fast självrisk och som tog mediciner och veterinärens resor men det blev ändå så mycket att betala själv.

Lycka till och gå efter både hjärta och hjärna när du väljer häst. Veterinärbesiktiga och ha klara papper på allt. Läs på om hur en hästaffär ska gå till så att du slipper bli lurad och sist men inte minst. Skaffa en bra försäkring.
 
Sv: Att bli hästägare

Jag vet hur mycket min häst betyder för mig,så jag säger bara; Klart du ska skaffa häst! :D

Om jag var du så skulle jag sätta mig ner med mina föräldrar,och berätta precis hur jag kände,hur mycket jag drömde om en häst. Jag skulle säga att jag har råd att hålla den själv,men om något händer i framtiden så vill du veta om dom kan tänka sig att ställa upp med att låna ut pengar till dig.

Har du någon sparad buffert alls? Ska du köpa häst,eller tar du på foder? Om du ska köpa,betalar du hästen för egna pengar? Om hästen blir sjuk,har du pengar till veterinär? Annars så kan du ju även nämna detta för dina föräldrar,om dom är beredda att ställa upp.

Har du räknat på vad det VERKLIGEN kostar att ha häst? Glöm inte hovslagare,vaccinering,m.m Dealen med dina föräldrar är ju inte att dom ska ställa upp varje månad,eller hur?

Har du kikat på stall redan? Hur ska du ta dig till och från stallet,hur många pass i stallet blir det per månad?
 
Sv: Att bli hästägare

Jag köpte min första häst när jag var 25. I min familj är det bara jag som håller på med hästar så det finns ingen historia för mig att äga häst.
Angående jobb så hade jag jobb när jag köpte hästen tyvärr är ju inte det någon garanti för framtiden. Om man ska skjuta på hästköpet tills man är 100% säker på att "för alltid" ha ekonomisk möjlighet att hålla hästen och dessutom fysisk möjlighet (man kan ju bli sjuk även om inte regeringen fattar det) så går det aldrig att köpa.
 
Sv: Att bli hästägare

Jag köpte för övrigt min första häst när jag nyss fyllt 12 år,betalade hästen helt själv med mina sparpengar,mamma och pappa stog för stall,foder,hovslagare och veterinär. Utrustning betalade jag själv/önskade mig i julklapp/present,om det inte var något akut då,tex om täcket hade gått sönder så är det klart att dom köpte ett nytt täcke om jag inte hade pengarna,när man är 12 år så har man ju liksom inte så mycket mer än veckopeng.

Dealen var så att så fort jag får ett jobb så betalar jag hästen själv,så jag började betala allt själv när jag var 16,fick hjälp av pappa en gång med en dyr veterinärräkning bara.
 
Sv: Att bli hästägare

Jag pluggade på universitet och skulle inte ha någon häst när "han" helt plötsligt fanns där ;) jag tog studiebidrag + jobbade rätt rejält extra, lite beroende på hur kostnaden ser ut hos dig dvs stallhyra, foder, hö, spån, försäkring, hovis osv så är det klart det går :) jag hade det så från aug-april i år, då började jag jobba heltid igen. Så om du räknar på det och har råd så äre bara o köra enligt mig :D
 
Sv: Att bli hästägare

Tja... jag var 33 när jag köpte häst... min första häst! Och hade alldeles för lite erfarenhet men var medveten om det och såg till att skaffa kunskap och såg också till att ha folk att fråga.

Så kunskapsbiten tycker jag inte att du ska vara så himla orolig för, jag tror precis som nämnts tidigare här, att den som inser det enorma åtagandet som hästägandet innebär har mycket bättre möjligheter att bli en bra hästägare än den som inte inser det.

Däremot känns din situation lite svajig. Studerar nu, vilket ju innebär att du sannolikt inte har allt för mycket pengar över - om till exempel hästen skulle stå på klinik för en skada så blir det ju DYRT. Men främst för att det är så ovisst i framtiden, vem vet när, var, hur du kommer att jobba? Ofta blir det ju flytt, kanske långt, efter studier. Och ofta vill man/behöver man satsa rätt mycket tid på sitt första jobb. Så alltsammans kan bli lite för mycket för dig kanske, att satsa på sitt första jobb, att finna sig tillrätta i en ny miljö, att ha häst som tar en massa tid och även bokstavligt talat äter upp ekonomin... tänk över alltsammans noga är nog mitt bästa råd till dig.
 
Sv: Att bli hästägare

Tack för bra svar!

Planen är att spara ihop tillräckligt för hästköp, inköp av utrustning + buffert och jag räknar med att jag behöver ca 130 000 så oavsett vad jag bestämmer mig för måste jag vänta ett tag till. Det som är positivt med det är att jag har möjlighet att fördjupa mig inom t.ex. foder och sjukvård som jag tycker att jag saknar kunskap kring innan dess.

Ni som har skaffat häst på "äldre dagar" - känner ni att ni har förlorat mycket tid med vänner och socialt umgänge? Mitt umgänge består till 99% av människor som inte är ett dugg intresserade av hästar och de som har ett intresse är inte aktiva utan red i princip när de var barn. Hur mycket tid har ni till era kompisar utanför stallet? Blir det så att man helt enkelt bara umgås med stallkompisarna?


Jag känner ju mer och mer att det är ingen tvekan om att det blir en häst. Frågan är bara hur lång tid det tar. Jag längtar ju som en galning!
 
Sv: Att bli hästägare

Jag brukar tänka att det inte är så jättesvårt att ha häst, mer jobbigt och dyrt (och fantastiskt underbart och givande). Jag brukar alltid se till att ha hästen installad så det finns kunnigt folk omkring mig (och hästen) så de kan ha koll på pålle när jag är borta +att omgivningen då blir en konskapsbank och vettigt bollblank.
Det man inte kan är ju bara att läsa på :)
Vänner får man ju i stallet om inte annat...
 
Sv: Att bli hästägare

Ja nog kan jag väl säga att umgänget utanför stallet har minskat... mina dagar ser ju ut så här måndag till fredag

Jobb cirka 8 - 17

Åker till stallet och kommer fram cirka 17.30 (senare om jag behövt handla eller något)

Rider eller kör samt pysslar om hästen och kommer oftast hem mellan 20.30 och 21.30...

Umgås med sambon, lagar ev. mat, tar ev. promenad, kör en tvättmaskin eller vad som behövs och sover sedan.

Och på helgerna blir det ju också en hel del tid som går åt till hästen.

Då har jag ändå helinackordering så jag har inga morgon eller lunchpass eller så. Nu har jag hittat en medryttare som verkar bra och som jag verkligen hoppas stannar och då kan jag få två kvällar i veckan över som jag kan göra något annat på vilket kan behövas. Min sambo gnäller lite över att jag ALDRIG är hemma... :D Dessutom skulle jag vilja hinna träna på gym eller liknande och gärna hinna träffa lite vänner också...

Men det är ändå värt en hel massa att ha hästen. Han är ju mitt allt!
 
Sv: Att bli hästägare

Efter att ha läst hur du resonerar så tror jag att du är redo att skaffa häst :) Den ekonomiska biten är ju däremot knepigare. Räkna först och främst noga och realistiskt på vad det faktiskt kostar.

Jag har billig stallhyra och hovslagare eftersom jag känner både stallägaren och hovslagaren väl och får "kompispris". Såhär ser kostnaderna ut för min häst:

* Träningar 4 ggr/månad á 250kr = 1000kr/månad.
* Hösilage, halm och box = 1000kr/månad.
* Hovslagare 200kr var 6e-8e vecka (hovis är uppstallad hos oss så vi ser när det behövs helt enkelt) ~ 350kr/månad.
* Kraftfoder och mineraler (räknat på vinterns foderstat) ~ 600kr/månad.
* Vaccination 1 gång/år + avmaskning + träckprov, ca 1500kr/år ~ 125kr/månad.
* Försäkring = 298kr/månad
* Tandkoll var 8e månad á ca 1500kr ~ 190kr/månad.
* Ridhuskort vintertid, 750kr år ~ 65kr/månad.
* Medlemsavgift i min klubb, 250kr/år ~ 20kr/månad.

Totalt landar det på 3648kr/månad, vi säger 3700. Nu har jag inte räknat med varken utrustning eller oväntade veterinärkostnader, så totalt kanske jag landar på 4000-4500kr/månad. Nu har jag stallet precis utanför dörren, och min tränare kommer ut hit - annars hade jag behövt räkna med bensinkostnader till och från stallet och träningar också. Det är lätt att glömma att räkna på allting, och en viktig regel inom hästvärlden är att alltid avrunda uppåt :p

Känner du fortfarande att du har råd när du räknat på precis allt, då tycker jag som någon skrev att du ska sätta dig ner med dina föräldrar och förklara läget. Fråga dem om de kan tänka sig att ställa upp om det krisar, och berätta ärligt vad hästen kommer att kosta. Väldigt få som inte är insatta i hästvärlden inser hur mycket det faktiskt kostar med en häst, och det blir inte roligt för dina föräldrar om de lovar att ställa upp med vad de tror är småslantar - när (om) det visar sig att det inte alls är några småslantar det handlar om.

Och oroa dig inte över kunskapen, det är jättebra att försöka ta reda på så mycket som möjligt i förväg - men ingen kan tillräckligt mycket för att ha häst förrän de redan haft egen häst i ett par år ;)
 
Sv: Att bli hästägare

Åh, jag är ponnymamma och känner starkt för dig!

Jag skulle så gärna vilja hjälpa dig på något sätt.

Jag har en idé, Kanske du ska börja med att vara medryttare på en häst. Då betalar du din del av hästen, säg hälften. Samtidigt har du inte det fulla ansvaret och kan känna på hur det är. Det är väldigt få som kan orka ta allt jobb som ddet är med en egen häst.

Jag har haft egen häst i 20 år, nu har jag sedan ett par år sedan, sålt min häst för att kunna köpa en ponny till min dotter. Det är samma kostnader nu som då, men min dotter tar allt ansvar och allt jobb.
För mig är det skönt att slippa allt stalljobb och hon lär sig.

Mitt råd till dig är att skaffa en trevlig medryttarhäst i ett trevligt stall där du får mycket hjälp.
 
Sv: Att bli hästägare

Tack för bra svar!

Planen är att spara ihop tillräckligt för hästköp, inköp av utrustning + buffert och jag räknar med att jag behöver ca 130 000 så oavsett vad jag bestämmer mig för måste jag vänta ett tag till. Det som är positivt med det är att jag har möjlighet att fördjupa mig inom t.ex. foder och sjukvård som jag tycker att jag saknar kunskap kring innan dess.

Ni som har skaffat häst på "äldre dagar" - känner ni att ni har förlorat mycket tid med vänner och socialt umgänge? Mitt umgänge består till 99% av människor som inte är ett dugg intresserade av hästar och de som har ett intresse är inte aktiva utan red i princip när de var barn. Hur mycket tid har ni till era kompisar utanför stallet? Blir det så att man helt enkelt bara umgås med stallkompisarna?

Bra tänkt!
Jag är uppväxt på en bondgård, hade egen ponny sedan fem års ålder fram till studenten. På 80-talet var det inte så vanligt med egen häst. Eftersom vi bodde på en bondgård, var det inte så mycket frågan om att "umgås med kompisar" utan vi åkte hem efter skolan, lekte med hästarna och gjorde läxor och läste lite. Väldigt socialt isolerat jämfört med hur det verkar vara numera.

Jag har alltså aldrig varit van vid att umgås så mycket med annat folk på vardagskvällarna för det var liksom aldrig så man gjort i "mina kretsar".
Efter gymnasiet flyttade jag för universitetsstudier. Då behövde man plugga på vardagskvällarna.

När jag börjat jobba, ser jag människor runt omkring mig precis hela arbetsdagen och alla kräver något av mig. Detta innebär att jag är väldigt glad att "slippa" umgås med folk på vardagskvällarna, går och dräller hemma i stallet och luktar på och kliar och klappar på mina hästar och trivs som fisken i vattnet.
På helgerna träffar jag folk, men visst blir det huvudsakligen människor som delar mitt hästintresse. Och inte är jag ledsen för det.
Det är ju trevligt att kunna prata om det som är det roligaste som finns (jag har också i vuxen ålder blivit just så hästfrälst som du beskriver - eftersom vi fick ponny redan som små, var det aldrig någon hästgullarperiod för min syster och mig när vi växte upp).

Det roligaste som finns är att bli bättre på att rida.
Så jag rider så mycket jag kan och så många olika hästar jag kan hitta på.
Jag är galen nog - och har tillräcklig ekonomi - för att äga 16 hästar. Elva av dem är ridbara i varierande grad även om en är konvalescent för närvarande.
Uppenbarligen rids ingen av hästarna dagligen, men regelbundet flera dagar per vecka. Jag blir "hög" av att känna dem utvecklas.

Men jag är inte riktigt klok.
 
Sv: Att bli hästägare

Do it!

Jag är 28 år och håller nu på att skaffa mina första hästar. Har inte heller haft häst i familjen utan "bara" varit på ridskola och i olika privata stall. osv.
Jag var/är också skitnojig över allting men man får ibland bara "do it" Man kan ju inte gå runt hela livet och oroa sig för saker man verkligen vill och faktiskt tror att man klarar av..
 
Sv: Att bli hästägare

Kloka tankar, Emelie! Jag har varit hästtokig sedan jag var sex år och hade precis samma funderingar som du hade, i din ålder. Jag väntade tills jag var 30år innan jag skaffade häst. Jag väntade på de bästa förutsättningarna med hyfsad inkomst, fast tjänst, och låga utgifter, innan jag skaffade min häst. Min väntan var ganska svår då jag valde bort hästar som jag gärna hade köpt tidigare, så det blev många tårar efter vägen. Tror nog att jag hade löst situationen med de andra hästarna också, om än det hade varit mer påfrestande.

Jag skulle inte vilja säga att det finns något rätt eller fel i att skaffa häst tidigt eller vänta. Men visst är det en särskild njutning, att vid 30 års ålder, förverkliga sin flickdröm. Det var verkligen en intensiv känsla av lycka och förverkligande (och lite ångest;) den dagen jag ringde till uppfödaren och sa att jag ville köpa hästen. Den som väntar på något gott...
 
Sv: Att bli hästägare

Bli halvfodervärd. Det blir lättare för dig att hitta en fin halvfodervärdshäst eftersom du då är med och betalar hälften av hästen. Ekonomiskt blir det ju lättare för dig att ansvara för hästen på halvtid. Även tidsmässigt om du pluggar och extra jobbar.
 
Sv: Att bli hästägare

Hej!

Jag tror du är redo att skaffa egen häst, men, som du själv säger, ekonomin finns inte riktigt där och du skulle behöva både plugga och jobba extra för att ha råd med hästen.

En egen häst tar mycket tid, du ska hinna vara i stallet 7 dagar/vecka och det går tyvärr inte att räkna med att hitta och behålla en medryttare. Om du dessutom vill kunna koncentrera dig på din utbildning är en häst inte alltid det bästa sättet. Plus faktumet att en egen häst behöver inte på något sätt behöver innebära att du går framåt i ridningen, jag har inte kunnat rida min på ett år, hon kostar lika mycket (eller snarare lite mer) och jag har inte kunnat utveckla varken henne eller mig.

Var jag du hade jag fortsatt som medryttare eller delfodervärd tills utbildningen är klar, dels för att faktiskt kunna fokusera på just utbildningen och inte på "hur får jag råd med hästen och ork för den och studierna och extrajobben" och dels för att när du har ett jobb så finns ekonomin där och du kan i fulla drag njuta av din egna häst.

Skaffa häst kan man alltid göra, koncentrera sig på utbildningen (usch vad jag låter gammal och tråkig) kan man bara göra under sagda utbildning och i min erfarenhet är det bättre att kunna koncentrera sig och bli så bra som möjligt innan man kommer ut och jobbar, än att inse att man missat delar av utbildningen för man plötsligt prioriterade någon annan.

/Lavinia, koncentrerade sig på hästen och har fått ta igen det efteråt.. mindre skoj
 
Sv: Att bli hästägare

Jag studerar just nu och lever endast på CSN -har inget extra jobb då vi oftast är i skolan hela dagarna. Jag läser till hippolog ("häst vetare") och har egen häst. Det går utmärkt! har lite sparpengar om det skulle hända hästen något akut.
Jag har en stallhyra på 2300kr och hyra på lägenheten: 3000kr. Det funkar bra ändå! Det enda jag får hjälp med av mina föräldrar är hästens försäkring: på 500kr (men då har hon en livförsäkring på 60tusen som gör att förskringskostnaderna blir betydligt dyrare)

Jag köpte min första häst som 18åring, då mina föräldrar är helt okunniga och ville inte känna något ansvar över min häst.
Idag finns det massvis med olika inackorderings stall. Kanske ska du vända dig till något lite större? då chansen för andra kunniga är större. Kanske i närheten eller i anslutning till någon ridskola där det till och med finns utbildad personal som du kan vända dig till vid frågor. :) även lättare om du skulle vilja ta privatlektioner , -så slipper du åka iväg med hästen och kan vara på hemma plan.

Mitt tips är att först titta över ekonomin och ditt sparkapital och vad du har efter alla andra räkningar. Det extra efter räkningarna och dina fasta kostnader ska kunna gå till stallhyra, skoning och försäkring. Foder och hästens alla fasta konstander.
Vad har du sen för sparkapital? Om vi säger att du ex har 50tusen. Då kan du lägga ca 30 på en häst. Iallafall jag tycker att det är skönt att ha extra pengar OM något skulle hända. ex. täcken går sönder, veterinär konstnader, lägenheten behöver renoveras eller vad det nu är. Så man inte står där helt utan pengar! När du sen bestämt max pris på hästen är det bara att leta och prova så många som du kan i rätt prisklass! :) tänk också över vad du vill ha för typ av häst.
 
Sv: Att bli hästägare

Hej!

Fast det är faktiskt en stor skillnad mellan att läsa hippolog och andra icke-häst-relaterade utbildningar.

På en icke-häst-relaterad utbildning tas ingen hänsyn till att du har häst, ever. Du kan inte heller relatera din utbildning till din fritid på samma sätt. Plus sen det lilla faktumet att hästen ofta inte ens bor i närheten av skolan = långa resvägar.

Jag har också pluggat och haft häst, pluggat både häst och annat och det ÄR lättare att plugga och ha häst än att ha häst och plugga nåt annat.

/Lavinia
 
Sv: Att bli hästägare

Kolla upp kostnader först. Stallplats, strö, hö, foder, hovslagare, vaccination, tandläkare ev veterinär. Jag har räknat ut att per år kostar det för mig ca 13 000/häst med allt. Jag har två hästar, är 18 år och läser på gymnasium. Dock bor jag fortfarande hemma och får mycket hjälp av min mor och far. Då har jag mina billigt och har 30 meter till stallet från sängen. Men jag får ju helgjobba och spara pengar så jag hela tiden har råd att hjälpa till med betalningen. I början är det väldigt krävande med häst men med tiden går det lättare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 379
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 162
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 653
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp