Att betala som medryttare.

Lina123

Trådstartare
Ibland funderar jag lite och jag tycker det känns lite konstigt att man som medryttare ska betala för att hjälpa någon annan med dennes häst.

Alltså, på ett sätt förstår att jag man betalar lite för att få ta del av en häst och allt som tillhör (sadel träns borstar osv osv) För det kostar ju att ha häst och det kostar med foder och utrustning och sådär.
Men det är skillnade på medryttare och medryttare.

1)
- Hej kan inte du hjälpa mig att rida min häst? jag har så mycket just nu och behöver avlastning.
- Jo men okej det kan jag ställa upp på, jag gillar ju att rida, men kan ju endå inte ha egen häst nu.
- BRA! Det kostar 500 kr / månaden, och du får mocka och göra maten också....

2)
- Åh, jag saknar att rida, men har ju inte råd eller tid med egen häst nu ju, suck. Kan inte jag få hjälpa dig med din häst några dagar i veckan? Skulle vara så kul att få rida igen.
- Jo, men de skulle du kunna få, men då vill jag att du betalar lite, ca 500 kr / månaden.
- Ja men okej, det är klart, de är ju billigare än att ha egen häst och det är snällt att du lånar ut den.

Alltså förstår ni skillnaden? Igentligen är det rätt knäppt att man får betala för att hjälpa till På ett sätt förstår jag, det är ju ett jätte bra alternativ till egen häst och så, men ibland när man läser om annonser där folk vill ha hjälp OCH ta betalt :P Men samtidigt så är det ju ingen som tvingar än att hjälpa till ..
I vissa fall borde det nästan vara tvärt om med betalningen ..
(inget ont mot någon, fick mig bara en liten funderare här som slog mig) :)
Vad tycker ni?

Sv: Att betala som medryttare.

Jag har medryttare till min häst hon mockar och fixar foder dom dagarna som hon rider,dock betalar hon inte något då jag anser att det är en avlastning för mig och vill jag till exempel åka bort en helg så tar hon ofta hand om min häst..

Hästen kostar inte mig nå mer eller mindre om hon rider.
Tjänar ju lite tid och lite bensin pengar de dagarna jag inte åker ut.

Sen vet jag dom som har medryttare bara för att dom måste få in lite extra pengar för att dom egentligen inte har råd att betala alla hästens utgifter själv..
Fast som medryttare kan du ju bestämma själv om du vill betala eller ej...
500 kr i månaden tycker jag är okej
Man har ju dock sett annonser där vissa vill ha massa pengar för att låta nån rida 2 dagar i veckan..

Jag har haft en medryttare som blev totalchockad när hon först började och hörde att jag vill ha betalt för att hon skulle "hjälpa till".

Jag ser på det såhär: Jag hyr ut min häst.

500 är inte mycket pengar för typ 3 dagar i veckan. Då är ju skötseln och ridningen nästan 50/50 mellan ägaren och medryttaren, och ägaren betalar med all säkerhet över 500 kr i månaden.

Senast ändrad av en moderator:

Jag betalar 200 kr i månaden och rider 1 gång i veckan men får rida mer om jag vill.
Ägaren är student så det var jag som ville betala henne för jag får "låna" hennes häst och självklart så fixar jag maten och mockar boxen.

Dom andra hästarna jag har haft har jag inte betalat för. Men dom har andra sidan haft jobb och dom såg mest att det var bra att få lediga dagar.:laugh:

Jag betalade ingenting när jag var medryttare på lilla fullblodspojken (:love:). Hade honom en gång i veckan, mera om ägaren var bortrest (en gång hade jag honom i två veckor). Hon såg det som avlastning, tid för henne att vara hemma och umgås med sin sambo för en gångs skull :D och jag såg det som härligt att få umgås med denna söta lilla häst!

Jag håller med om det du säger, precis så har jag också funderat. Att betala någon för att hjälpa dem? Låter ganska motsägelsefullt. Samtidigt som jag förstår att man som hästägare kan behöva en extra slant.
Jag kan iofs tänka mig att det blir som en slags försäkring om medryttaren betalar. Större chans att medryttaren sköter sig, så att säga. Jag menar, har man nu betalat 500 spänn för att rida den här hästen så vill man väl ta vara på det? Dvs göra allt ordentligt och inte tänka "jag orkar inte" och inte rida. Förstår ni vad jag menar? :p

Om jag skulle ha medryttare så skulle jag ha någon som jag känner och har sett rida och ta hand om hästar. Vill vara säker på att vi har samma tankesätt när det gäller hästhållning.

Jag ser det som självklart att man betalar som medryttare.

Om man säger att man hjälper hästägare som inte har tid så skulle man ju resonera likadant om man tar en häst på foder pga att ägaren inte har tid, dvs att ägaren då skulle betala för hästens uppehälle och det skulle ju ingen göra.

Gratis medrytteri har blivit ett ok sätt att åka snålskjuts på dem som har dåligt samvete för att de inte hinner med som de vill.

Det kostar såpass mycket att ha häst idag och tyvärr resonerar de flesta så att det som är gratis är inte lika mycket värt.
Om jag skulle ha en medryttare så skulle den personen få betala vad hästen kostar per dag, inget snack om saken. (nej det är inte aktuellt med medryttare.)
Dvs om medryttaren ska rida 12 dagar i månaden så skulle det kosta 1500/30x12=600 kr, däremot så skulle jag inte ta ut något för själva stallplatsen utan enbart vad hästen kostar i skoning och mat. (jag har eget stall hemma och givetvis kostar stallplatsen fast jag inte betalar någon stallhyra utan betalar lån och de underhåll som behövs ur egen ficka.)

Om jag däremot vill ha hjälp med tillridning eller att någon tar hand om min häst under konvalecens så är det en annan sak, men det är fler medryttare som "bara rider" än vad det är som idkar tillridning på sin medryttarhäst.

Det är ju inte som att man hjälper någon med något man tycker är tråkigt utan något man faktiskt vill och tycker är roligt.

Senast ändrad:

Har aldrig varit med i denna debatt tidigare men tänkte ge min syn på saken nu... Eller rättare sagt, det är nog bara att acceptera att folk tycker olika! Egentligen vet jag inte själv vad jag tycker, men ställer mig nog närmare hållet att betala iaf. Det är något som är inpräntat sedan man var liten, och varför ska någon låna ut sin häst gratis? Tycker det är ofta folk klagar på att de får betala för mycket för att vara medryttare men det är ju ändå självvalt eller? Tycker att den som låter medryttaren rida gratis snarare är extra snäll, än att den som vill ta betalt är mindre snäll om ni förstår vad jag menar...

Om du vill ha lite att läsa om hur folk tycker så finns det massa fler trådar om det, bland annat följande:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=951760
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=950008
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=942198
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=933597

Senast ändrad av en moderator:

Gratis medrytteri har blivit ett ok sätt att åka snålskjuts på dem som har dåligt samvete för att de inte hinner med som de vill.

:bow: Instämmer :bow:

TS:
Hej kan inte du hjälpa mig att rida min häst? jag har så mycket just nu och behöver avlastning.
- Jo men okej det kan jag ställa upp på, jag gillar ju att rida, men kan ju endå inte ha egen häst nu.
- BRA! Det kostar 500 kr / månaden, och du får mocka och göra maten också....

Har man funderat på egen häst men insett att man inte har tid eller råd så borde väl ägarens fråga komma som en skänk från ovan? Du får ju knappast en egen häst för 500/mån som dessutom är självmockande och fixar sin egen mat eller hur? Eller menar du att du ska rida gratis och ägaren som behöver avlastning ändå ska komma dit och mocka mm? Jämför 500:- för låt säga 2 dgr/v med vad motsvarande tidsbestämda lektioner på ridskola kostar och betänk att du på ridskolan inte får samma personliga kontakt och frihet med hästen.

För egen del har jag tänkt att ge medryttaren ett visst ekonomiskt ansvar för att hon ska känna sig delaktig som t.ex. se till att det alltid finns Krafft. I gengäld får hon ha hästen som sin egen på sina dagar med allt vad det innebär. Jag har såklart det yttersta ansvaret som ägare även ekonomiskt och skulle aldrig skaffat häst om jag var beroende av andras pengar. Däremot går jag på knäna rent tidsmässigt pga arbete & lång pendling och skulle uppskatta avlastningen genom att låna ut pålle några dgr/v. Fast helst skulle jag lånat ut chefen och varit i stallet på heltid.. :D

/C

Jag tycker det finns två sorters medryttare, de som motionerar hästen och de som utvecklar hästen (utan att det behöver vara en tillridare). Får jag ut något av medryttarens hjälp, tex hästen blir bättre eller att jag inte har möjlighet att ta hand om hästen den dagen tycker jag inte att jag ska ta betalt. Sen påverkar det också vad medryttaren har för valmöjlighet på sina dagar. Säger jag som hästägare att jag vill att hästen ska göra si eller så den dagen är det hjälp för mig och alltså ingen betalning. Har medryttaren däremot hästen som sin egen på sina dagar och gör vad de vill, rider för tränare, kanske tävlar hästen ibland, då tycker jag definitivt att de kan betala vad hästen kostar de dagarna trots att det även innebär avlastning för mig.

Men sen tycker jag inte att man som hästägare ska finansiera sin häst genom medryttare, då får man skaffa en halvfodervärd eller liknande eller själv bli medryttare.

Alla smyger in en liten mening med pengar i detta ämne..är det pengamässigt el tiden man är ute efter?
Skulle aldrig ta betalt för att jag känner att jag inte hinner med min häst, prioterar hellre tiden framför pengar då..oxå kan jag tycka, har man inte ska man inte ha häst, har man inte råd ska man inte ha häst, varför skaffa häst till nån annans förfogenhet än sig själv?!
Finns även många som tar betalat och vad får medryttare göra..Jo, skritta på långa tyglar i skogen, skulle inte jag vilja betala för..då får man nästan ut mer på ridkolan!

Jag förstår båda sidorna och skulle kunna betala för att vara medryttare.
Nu har jag varit medryttare i samma stall i över 7 år gratis. Ägaren har två hästar, en äldre och en yngre, men hinner inte med den äldre. Så hon är jätteglad för att få hjälp. De första 3 åren var jag där varje dag och red och skötte alla stallsysslor, var bara jag som red den hästen så det kändes nästan som min. Hjälpte även till att rida den andra hästen när hon inte hann med (vilket blev ganksa ofta eftersom hon fick barn)
De senaste 4 åren har jag pluggat 20 mil därifrån, men åker till stallet och rider och hjälper till varje helg och varje lov. Att jag skulle betala för mig var det inget snack om :D
Men hon har försökt att få någon som kan hjälpa till och sköta och rida hennes shettisar. Har varit några olika tjejer där, alla har fått vara där gratis. Men det har inte funkat i längden, alla har misskött sig :crazy: Så nästa gång hon tänker försöka ta dit någon medryttare så kommer hon vilja att de betalar en liten slant, för chansen att man får någon "vettig" människa som inte bara är ute efter gratisridning tror jag ökar då.

Så för att sammanfatta det hela så tycker jag att båda sidorna har rätt, det beror på hur situationen ser ut

Hej!

Jag har gjort en enkel deal med min medryttare.. När vi kan rida pållan ordentligt betalar hon 500 kr/månad ochrider ca 2 ggr/vecka. Då får hon rida i skogen, eller för tränare eller vad hon nu tycker är roligt. Jag litar på att hon vet vad hon gör, men jag behöver mer hjälp med det ekonomiska än med tiden, eftersom jag blivit arbetslös.

Tidigare hästen hade hästskötare, som inte betalade, men bara fick rida i skogen. Då villejag hellre ha hjälp än pengar och då bestämde jag precis vad skötaren fick och inte fick göra. Självklart anpassade vi oss eftre varann, har man en dålig dag är det ok med en promenad istället för ridning..

Min grundtanke är att om man betalar är man mer rädd om "varan". Flera av de medryttare jag hafft på tidigare hästar slapp betala och plötsligt var de bara borta, eller struntade i att rida..

/ Lavinia, som inte skäms för att ta betalt.

Första gången jag lägger mig i detta.

Just för att jag precis skaffat mig 2 medryttare.

Har tidigare haft en skogsmedryttare.
Som ville följa med sin sambo när han red ut på hans häst.
Det dealet vi gjorde var att hon stod för skoningarna.
Vilket tyvärr resulterade i att det var den värsta skoning jag sett :eek:
Billig hovslagare.
Men men de flyttade strax efter, och blev inget mer efter det...

Denna gången behöver jag hjälp med uteritter och viss träning på banan.
2 st tjejer som kommer rida 2 dagar i veckan vardera.
De jobbar skift/ pluggar och kommer kunna rida på dagtid :bow:
Vilket gör att jag kan träna ordentligt på kvällarna.
Chili behöver gå mer än 6 pass i veckan.

De kommer behöva mocka och fixa mat och sköta om utrustningen o Chili på deras dagar. + betala 500 :- vardera för 2 dagar i veckan. De tycker inte att det är något konstigt med det. I gengälld har jag ställt mig på ett stall bara 1 mil utanför staden o busshållsplats precis utanför, samt ridhus och fodringar, in/utsläpp ingår :love:

Har även själv varit medryttare och har då inte betalat.
Men istället så har det varit unghästar som jag fått utbilda då ägarna inte kunnat så mycket själva.

Ser det som en självklarhet att man som medryttare ska betala för sig.
Det kostar en hel del att ha häst här borta :crazy:

Sen tycker jag att det är skillnad på medryttare och medryttare hon som rider min häst henne kände jag innan hon började rida min häst och hon började rida henne av den adledningen att jag tyckte synd om henne när hon sprang runt i vårat stall och mockade och fixade och fick aldrig ut något för det så jag erbjöd henne att rida min häst om hon ville det och på den vägen är det ...

Därimot hade jag annonserat och en vilt främmande person kom hade jag nog tagit en symbolisk summa i alla fall för att dom red.

Jag tycker det är viss skillnad på vad medryttaren får göra och inte också.

Var själv medryttare/hjälpare åt en unghäst tidigare mest då ägaren jobbade skift och gick på 14-dagars schema vilket innebar att hon kunde ringa kvällen före och behöva hjälp. Dealen vi hade var att jag red ut i skogen i princip jämt oavsett om jag hade hästen 7 dagar den veckan eller 1 dag. Behövde inte betala utan hjälpte till genom att motionera hästen samt skötsel och mockning.

Något år senare ville hon ha betalt 500 kr i månaden, men övriga villkor skulle vara desamma, alltså alltid rida ut (i ur och skur) samt inga bestämda antal dagar i veckan utan när hon behövde någon som tog hästen den dagen.

Jag sa nej, tycker inte att det är ok att betala för att rida ut i skogen för att ägaren tycker barn och make är viktigare. Hade jag fått rida i ridhus och på lektion hade jag inte haft några problem att betala. Kan tillägga att jag var 15 år och det hade alltså varit mina föräldrar som hade fått betala.

Tycker mao att det är OK att ta betalt om medryttaren har fasta dagar som sina och har möjlighet/tillåtelse att både träna för tränare och rida ut.
Det är oftast så att de som är seriösa som medryttare vill träna sin ridning och inte bara leka skogsmulle.

Styr man som ägare över medryttaren så mycket att denna endast får rida ut så ska man nog bara vara tacksam för den hjälpen, det blir inte så mycket ordentlig ridning vid uteritter och dssutom är det rätt tråkigt att rida ut i ur och skur 3 dagar i veckan. Då rider i alla fall jag hellre lektion på ridskola 1 gång i veckan.

Om man får ta del av en häst och som medryttare även ha visst medbestämmande, tycker jag definitivt att man ska betala. Det är ju inget jobb utan något man gör som fritidssysselsättning. De medryttare jag har haft erfarenhet av, får bestämma lite själva hur de lägger upp ridningen, ta ut tränare, åkt iväg på hoppning osv. Som hästägare måste man såklart samtycka, men det är ägarens häst och utrustning som används och "slits" på.
Egentligen skulle jag kanske inte ta betalt för min häst när jag säljer, när jag säljer pga tidsbrist... :cool:
Tillgång och efterfrågan.:idea:

Jag har många gånger funderat på det där med medryttar betalning och kan på ett vis förstå att ägaren vill ha betalt för att medryttaren lånar hästen och kanske tar bättre ansvar om den får betala för sig.
När jag själv haft medryttare på mina hästar jag haft har jag inte tagit betalt, men varit noggrann med vem jag frågat om hjälp. Då jag velat ha det för egen del. (tidsbrist,oregelbunda tider på arbetet)

Jag ska idag iväg och provrida en arbetskamrats häst som hon vill ha hjälp med och när jag frågade om betalning sa hon bestämt nej och menade på att hon frågat mig och där med redan funderat på vem/hur hon vill ha hjälp/avlastning av. :banana::bump:
Jag tycker bestämt att folk som tar mycket betalt för dem inte egentligen har råd gör fel eller tar betalt för att deras kunskaper inte räcker gör fel, då kanske man ska låta sin häst åka på utbildning istället?! för att garantera att den lär sig det man vill.

Nej nu ska jag snart åka ha en bra dag! :)

Jag har funderat på o skaffa en medryttare åt min ena häst som bara går som sällskap nu för att jag inte hinner rida alla 3, prioriterar de yngre hästarna.

Jag skulle då låte den ryttaren betala det som det kostar mig mer för att hästen rids, i detta fall är det skor, hon går nu barfota och ska hon ridas måste hon skos.

så jag skulle låta min medryttare betala skoning, inget annat.

Så gör jag nu, min medryttare betalar mellanskillnaden mellan verkning och skoning på "sin" häst, eftersom han innan gått barfota(på den tiden betalade hon inget men red lika mycket). Min medryttare rider enbart, dvs gör inga mockningar, fodringar o sånt.
-----------------

knapplån som följer...

Det här är alltid en intressant diskussion, o det finns nog lika många åsikter som det finns medryttare och hästägare.

Hästar och ridning är en lyx, de kostar mycket pengar -så enkelt är det. Skall man rida på ridskola får man betala, skall man ha egen häst får man betala och skall man ha något mittemellan -varför skulle man inte behöva betala för det? Om hästägaren vill ha ersättning för de dagar de lånar ut sin häst så är det rätt. Om hästägaren har såpass gott om pengar att de inte känner något behov av pengar -då gör de medryttaren lika mycket en tjänst som medryttaren gör hästägaren. För säg den medryttare som inte rider för sitt eget höga nöjes skull?

Jag har haft alla varianter. De som rider gratis de slarvar med sina dagar, slutar dyka upp ibland och slutar helt komma efter ett tag. Nu betalar som sagt min medryttare del i skoning, hon har inte slutat än :D Och förra medryttaren gjorde jag en deal med- hon betalade 100:- per månad o fick rida ett par dagar i veckan OCH om hon slutade komma utan att meddela så skulle jag behålla pengarna. Om hon när hon ville sluta meddelade det ordentligt skulle hon få tillbaka allt hon betalat. Som ett sparande typ. Nu slutade hon pga av jag o hästarna flyttade för långt bort- o fick givetvis sina pengar tillbaka! (som hon satsade i köp av egen häst!)

Att man ser det som att medryttaren gör ägaren en tjänst o därmed skall rida gratis känns helt fel. Som sagt, alla medryttare rider väl för att de tycker det är roligt? Nöjen kostar...

En av orsakerna till att folk behöver hjälp kan vara ekonomiskt.

Sedan skiljer åtminstånde jag på termerna.

Skötare, betalar inte för sig. De kan tom få betalt.
Medryttare, betalar en del av hästens omkostnader.
Halvfodervärd, betalar hälften av alla kostnader.
Helfodervärd, betalar i stort sett alla kostnader, ev inte livförsäkring men vet.försäkring.
Leasing, betalar alla utgifter samt ibland en viss ersättnign till hästens ägare.

Ansvar (skötsel ex) och rättigheter (att få tävla och träna tex) ökar ju mer man betalar för sig.
Men som "icke ägare" till en häst har man aldrig full rätt att få göra vad man vill anser jag, iom att ägaren en dag kan få ta konsekvensen av den andras handlingar tex skador, dräkigt häst (se annan tråd under övrigt) eller en tokig häst som blivit förstörd psykiskt...

Men när det kommer till huruvida man ska betala för att hjälpa någon så anser jag att det skall gå hand i hand med vad man själv vill, och vilka "rättigheter" man får.
Jag skulle aldrig betala för att rida en häst där jag var bättre på att rida än ägaren (och iom utbildade hästen), inte fick rida för tränare eller tävla (eftersom ägaren själv ville göra det) eller ens välja vad jag skulle göra på mina dagar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 394
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill... 2
Svar
20
· Visningar
4 359
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 949
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 227
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka