att arbeta med nykterhet i relationer

tjenixen

Trådstartare
Här på Buke finns det ju massa folk med massa erfarenheter av livets alla brokiga delar, så jag hoppas kunna få lite olika infallsvinklar i en situation som jag befinner mig i.
Jag har nyligen träffat en person, vi har båda fattat tycke för varandra men vi har inget överenskommet i dagsläget. Personen har ett förflutet med missbruk, främst genom festande, men insåg för en del år sedan att det inte gick att festa som andra och har varit nykter i flera år från ett missbruk och något år från ett annat, går regelbundet på möten.
Då jag själv kommer från en familj med missbrukshistorik (alkoholism) är jag förstås väldigt uppmärksam på situationen - för min egen del! Jag har jobbat mycket med mig själv och att bryta de medberoendemönster jag förstått att jag levt med länge. Mitt intryck av den här personen är en som är väldigt öppen, tydlig och ärlig med sitt personliga arbete, proaktiv och ambitiös i sitt yrkesliv, har hittills varit otroligt omtänksam gentemot mig när vi umgåtts. Jag har helt enkelt färre röda flaggor och lugnare magkänsla än jag upplevt tidigare (jag har haft en väldigt röd tråd i mitt dejtande som tydligt reflekterat min familjehistoria... ;) ) och mina vänner som känner oss båda har bara bra saker att säga - i det fall något ytterligare skulle hända mellan oss två. Även de har en liknande uppväxt som jag och en stor medvetenhet om innebörden av det.
Jag inser ju att jag verkligen skulle vara tvungen att rannsaka mig själv, alla mina rädslor och medvetet stå upp för mig själv till 100% (vilket en alltid borde göra ftw), något jag jobbat hårt för att lära mig hitta uttrycksformer för de senaste åren. I detta sammanhang skulle jag inte ha något annat val - på gott och ont!

Jag skulle gärna höra era erfarenheter av liknande situationer om ni har - bra eller inte så bra, men gärna utkomsten av det :)

Senast ändrad:
Här på Buke finns det ju massa folk med massa erfarenheter av livets alla brokiga delar, så jag hoppas kunna få lite olika infallsvinklar i en situation som jag befinner mig i.
Jag har nyligen träffat en person, vi har båda fattat tycke för varandra men vi har inget överenskommet i dagsläget. Personen har ett förflutet med missbruk, främst genom festande, men insåg för en del år sedan att det inte gick att festa som andra och har varit nykter i flera år från ett missbruk och något år från ett annat, går nu regelbundet på möten.
Då jag själv kommer från en familj med missbrukshistorik (alkoholism) är jag förstås väldigt uppmärksam på situationen - för min egen del! Jag har jobbat mycket med mig själv och att bryta de medberoendemönster jag förstått att jag levt med länge. Mitt intryck av den här personen är en som är väldigt öppen, tydlig och ärlig med sitt personliga arbete, proaktiv och ambitiös i sitt yrkesliv, har hittills varit otroligt omtänksam gentemot mig när vi umgåtts. Jag har helt enkelt färre röda flaggor och lugnare magkänsla än jag upplevt tidigare (jag har haft en väldigt röd tråd i mitt dejtande som tydligt reflekterat min familjehistoria... ;) ) och mina vänner som känner oss båda har bara bra saker att säga - i det fall något ytterligare skulle hända mellan oss två. Även de har en liknande uppväxt som jag och en stor medvetenhet om innebörden av det.
Jag inser ju att jag verkligen skulle vara tvungen att rannsaka mig själv, alla mina rädslor och medvetet stå upp för mig själv till 100% (vilket en alltid borde göra ftw), något jag jobbat hårt för att lära mig hitta uttrycksformer för de senaste åren. I detta sammanhang skulle jag inte ha något annat val - på gott och ont!

Jag skulle gärna höra era erfarenheter av liknande situationer om ni har :)

"Jag har jobbat mycket med mig själv och att bryta de medberoendemönster jag förstått att jag levt med länge." Det är också min erfarenhet. Man är så präglad av de roller man tog som medberoende att det krävs ett oerhört arbete att bryta det.
Så för att en relation som bär på missbruk ska fungera tror jag väldigt mycket på Kommunikation! Rak och ärlig, både mot sig själv och mot partnern.

Går du själv på möten för medberoende? Att få stöd av andra i liknande situation kan ge många insikter och hjälp i arbetet med tillfrisknande från medberoende. Har själv nyligen börjat mitt arbete med att bryta ohälsosamma mönster och upplever det mkt befriande att få hjälp av andra som gått samma eller liknande väg :)

Går du själv på möten för medberoende? Att få stöd av andra i liknande situation kan ge många insikter och hjälp i arbetet med tillfrisknande från medberoende. Har själv nyligen börjat mitt arbete med att bryta ohälsosamma mönster och upplever det mkt befriande att få hjälp av andra som gått samma eller liknande väg :)

Vad kul att höra att du uppmärksammat och påbörjat jobbet och har hittat ett sätt som funkar för dig :)
Jag går inte på möten för medberoende. Funderade på att göra det när jag började mitt arbete med mig själv men gick istället i KBT. I dagsläget har jag valt bort den typen av möten för anhöriga, allra främst för att jag har många vänner med liknande bakgrund som jag pratar med och för att jag vill rikta bort fokuset från medberoendet som huvudämne (trots att det självklart har stor del) till att handla om mig som helhet. Jag vill helt enkelt inte ge det mer uppmärksamhet än det redan fått om man kan säga så ;)

Senast ändrad:
Inga fler som har erfarenhet av missbruk / ex-missbruk i relationer? Jag trodde det var ett hett ämne på Buke ;)

Jag har ingen personlig erfarenhet, men rent spontant så känns det som ännu ett sätt att upprepa ditt relationsmönster. Och det leder oftast till exakt samma resultat som det tidigare har gjort.

Tycker du ska tänka igenom det noga och allra helst prata med en terapeut om det innan du kastar dig ut i ännu ett förhållande med missbruk. Du är säkert smärtsamt medveten om risken för återfall. För många går det bra så länge livet är okomplicerat och enkelt, men tyvärr så har livet en tendens att bringa svårigheter och smärta. Då är det lätt att falla tillbaka i missbruket igen.

Var försiktig och var rädd om dig. Tänk på att det finns tusentals människor där ute som du skulle kunna bli kär i och som inte är missbrukare. :)

Jag rekommenderar starkt, enormt starkt!, att prova någon stödgrupp. Det gör en oerhörd skillnad att höra andras infallsvinklar, andras historier och även få beskriva sin egen historia för främlingar. Det är en enorm trygghet, faktiskt.

Och just för att det inte finns några andra relationer mellan dig och gruppen, blir det också väldigt ärligt (är min upplevelse).

Otroligt lärorikt, och ett fint stöd när det behövs. Själv hade jag aldrig kunnat komma vidare utan hjälp från gruppen (i mitt fall ACOA).

Jag har ingen personlig erfarenhet, men rent spontant så känns det som ännu ett sätt att upprepa ditt relationsmönster. Och det leder oftast till exakt samma resultat som det tidigare har gjort.

Tycker du ska tänka igenom det noga och allra helst prata med en terapeut om det innan du kastar dig ut i ännu ett förhållande med missbruk. Du är säkert smärtsamt medveten om risken för återfall. För många går det bra så länge livet är okomplicerat och enkelt, men tyvärr så har livet en tendens att bringa svårigheter och smärta. Då är det lätt att falla tillbaka i missbruket igen.

Var försiktig och var rädd om dig. Tänk på att det finns tusentals människor där ute som du skulle kunna bli kär i och som inte är missbrukare. :)

Tack :)
jag har inte tidigare varit i relationer med missbrukare, men snarare personer som rent personlighetsmässigt triggat mina medberoendemönster. Jag skulle aldrig gå in i en relation med en person med missbruk (man ska aldrig säga aldrig, men...), därför känns just denna situation så... ja, delikat. (inte som i mumsig)

@Lovisaleonora
Vad upplever du att gruppen gett dig som dina vänner inte har kunnat ge? Själv är jag rädd att sitta i en grupp och allt man harvar är medberoende, att man liksom stannar där och tillslut identifierar sig som just medberoende. Jag vill komma ihåg att jag har den problematiken, men lämna allt det bakom mig - det har tagit så mycket av mitt liv redan..
Men jag ska hålla det i åtanke :) tack!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka