Cilla
Trådstartare
Vår lilla hobbyklubb ska för andra året i rad ha en distanstävling.
I ett ögonblick av hybris råkade jag utropa mig själv till tävlingsledare, men nu inser jag ju att jag faktiskt inte kan ett dyft om distans!
sträckan är på blygsamma 20 km (ca) och om jag har förstått det hela rätt, så ska det vara en besiktning innan start, en mitt under, då man även pulsar och kolla vätska, samt en när man rider i mål.
så mina frågor är då:
1. kan man neka start på häst som ser ut att ha ont? (antar det...)
2. hur ska man sätta max och mintid på 20 km? mestadels grusväg.
3. ska den tävlande själv stå med vatten till hästen eller ligger det på mitt ansvar?
4. tips och trix som kan vara bra för mig att veta?
5. godkänd/ickegodkänd utrustning?
6. kan man sätta skritttrång på del av sträckan?
även om vi inte är anslutna till SRF, så är det kul att försöka göra en så riktig tävling sm möjligt.
pulsmätare får vi låna.
sm jag fattat så får man 2 försök på sig att pulsa ner hästen till under godkänd nivå och bommar man båda är man utesluten. efter godkänd pulsning måste man vila i 30 min innan man får rida sista etappen.
vi kommer nog ha två etapper med ca 10 km i varje. är det för mycket?
kanske ska satsa på 3 etapper med ca 6-7 km i varje i stället?
//cilla - tacksam för vägledning i distansdjungeln.
I ett ögonblick av hybris råkade jag utropa mig själv till tävlingsledare, men nu inser jag ju att jag faktiskt inte kan ett dyft om distans!
sträckan är på blygsamma 20 km (ca) och om jag har förstått det hela rätt, så ska det vara en besiktning innan start, en mitt under, då man även pulsar och kolla vätska, samt en när man rider i mål.
så mina frågor är då:
1. kan man neka start på häst som ser ut att ha ont? (antar det...)
2. hur ska man sätta max och mintid på 20 km? mestadels grusväg.
3. ska den tävlande själv stå med vatten till hästen eller ligger det på mitt ansvar?
4. tips och trix som kan vara bra för mig att veta?
5. godkänd/ickegodkänd utrustning?
6. kan man sätta skritttrång på del av sträckan?
även om vi inte är anslutna till SRF, så är det kul att försöka göra en så riktig tävling sm möjligt.
pulsmätare får vi låna.
sm jag fattat så får man 2 försök på sig att pulsa ner hästen till under godkänd nivå och bommar man båda är man utesluten. efter godkänd pulsning måste man vila i 30 min innan man får rida sista etappen.
vi kommer nog ha två etapper med ca 10 km i varje. är det för mycket?
kanske ska satsa på 3 etapper med ca 6-7 km i varje i stället?
//cilla - tacksam för vägledning i distansdjungeln.