Ätproblem med gamling

Y

Ylva86

Hej, vill bara ge ett litet tips efter att ha gjort en upptäckt. Jag har en gammal 32-årig häst som är pigg för åldern. Dock har jag haft problem med att få honom att äta sitt hö. Alla andra hästarna i stallet älskar hans hö men han äter lite för att sedan sluka halmen i boxen.

Till saken hör att jag har alltid lagt hans hö jämte krubban. Detta har medfört att han får stå och äta med baken mot gången.

Stallägaren har dock slängt in den sista given direkt innanför boxdörren och ett antal morgnar har jag sett att han ätit upp allt och dessutom grävt där för förmodligen hitta mer. Igår bestämde jag mig för att byta matplats. Dessutom ökade jag givan. I morse när jag kom var så gott som allt uppätet. Han hade till och med lämnat lite av strålucernen i krubban.

Det verkar som att han vill kunna äta och se ut samtidigt. Alltså kan det löna sig när det gäller hästar att studera hur hästen själv vill ha det!

Sv: Ätproblem med gamling

Nu spekulerar jag bara, men det kan ju vara så att hästen hör lite dåligt och därmed är ängslig när han måste stå med rumpan ut. Det kanske är svårt att snabbt vända sig om i boxen. Kroppen hänger inte med riktigt.
Det är säkert så att han har mer koll vad som händer när han får stå med huvudet mot boxdörren. Han kanske har tillhört "spanarna" när han var yngre. :idea:
Hoppas att det fortsätter med den goda aptiten vid boxdörren.

Sv: Ätproblem med gamling

Inte alls ovanligt. Till och med ett mycket vanligt beteende med ny häst i stallet.
Ofta knuffar de runt höet och trampar ner det tills dess att människan lärt sig var hästen vill ha sitt hö serverat.

/P Döben

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 537
Senast: Irival
·
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 806
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
4 019
Senast: Mustang
·
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 945
Senast: Phadrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter