Återvinningsbara kapslar

Philosophia

Trådstartare
Kaffekapslar alltså. Är det någon som har testat det?

Mitt miljösamvete är lite dåligt pga allt kapselkaffe och även om jag oftast försöker källsortera dem så är det lite pilligt.

Vi återvinner kapslarna som instruktionen säger, d v s lägger hela den förbrukade kapseln i metallåtervinningen.

Finns det andra sätt?

Vi återvinner kapslarna som instruktionen säger, d v s lägger hela den förbrukade kapseln i metallåtervinningen.

Finns det andra sätt?

Mina kaffekapslar består av plast med aluminiumfolie över, så jag skär av folien, häller kaffet i återvinningen för matrester och sorterar sedan folien och kapseln för sig.

Jag har en Dolce Gusto-maskin. De kapslarna är i plast och rent teoretiskt kan jag dela på dem och sortera, men eftersom jag gör av med max två kapslar om dagen så känns det tyvärr som mer besvär än affär. Om det gick att lämna in dem någonstans eller så så hade jag gärna gjort det!

Förstår jag dig rätt nu. Det du skulle vilja ha, är återanvändningsbara kapslar. Dvs kapslar som fylls många gånger, utan att materialet processas emellan?

Existerar det ens?

Det låter som en ganska krävande återanvändning, som ställer ganska stora krav på inte minst konsumenterna, om det finns.

Förstår jag dig rätt nu. Det du skulle vilja ha, är återanvändningsbara kapslar. Dvs kapslar som fylls många gånger, utan att materialet processas emellan?

Existerar det ens?

Det låter som en ganska krävande återanvändning, som ställer ganska stora krav på inte minst konsumenterna, om det finns.

Det finns, men de verkar ha fått rätt usla betyg. Jag tror inte att själva handhavandet är så besvärligt, utan det är kaffet som folk inte tycker blir bra.

1

Det finns, men de verkar ha fått rätt usla betyg. Jag tror inte att själva handhavandet är så besvärligt, utan det är kaffet som folk inte tycker blir bra.

1
Ah, och så fyller man själv kaffe i kapseln? Även om nu inte folk tycker att det blir bra, så skulle det betyda att man kan använda alla sorters kaffe, inte enbart de sorter som finns i kapslar av rätt format för ens kapselkaffemaskin? (Jag har ingen sådan maskin själv, just pga kapslarna (och att jag inte vill ha en hel maskin som tar plats bara för att göra kaffe).)

Ah, och så fyller man själv kaffe i kapseln? Även om nu inte folk tycker att det blir bra, så skulle det betyda att man kan använda alla sorters kaffe, inte enbart de sorter som finns i kapslar av rätt format för ens kapselkaffemaskin? (Jag har ingen sådan maskin själv, just pga kapslarna (och att jag inte vill ha en hel maskin som tar plats bara för att göra kaffe).)

Ja precis, förutom miljöaspekten så blir också valfriheten större. Jag är tyvärr högst beroende av kapselkaffe. Bäst tycker jag egentligen om sådant som görs i mokabryggare, men min magkatarr samtycker inte riktigt.

OT: Jag funderar på om jag har drabbats av något autocorrectvirus. Helt normala ord ändras automatiskt till ord som helt saknar betydelse. Bara i det här inlägget förvandlas "kapselkaffe" till "kapsylkaffe" och "mokabryggare" till "morabryggare". :rage:

Förlåt en okunnig, men vad blir poängen med en kapselmaskin om man ska fylla på kapslarna? Har maskinen andra fördelar som jag inte har kommit på?

Jag överväger en maskin, för att jag dricker kaffe så sällan att 75% av paketet går till spillo trots att jag förvarar det i frysen. Att få lite olika möjligheter i kapslar är perfekt då! Dock har miljösamvetet inte tillåtit en maskin som skulle bli så lite utnyttjad, så jag kanske får fortsätta med att gå till granncaféet om jag vill ha kaffe. (Höjden av storstadsbo??)

Förlåt en okunnig, men vad blir poängen med en kapselmaskin om man ska fylla på kapslarna? Har maskinen andra fördelar som jag inte har kommit på?

Jag överväger en maskin, för att jag dricker kaffe så sällan att 75% av paketet går till spillo trots att jag förvarar det i frysen. Att få lite olika möjligheter i kapslar är perfekt då! Dock har miljösamvetet inte tillåtit en maskin som skulle bli så lite utnyttjad, så jag kanske får fortsätta med att gå till granncaféet om jag vill ha kaffe. (Höjden av storstadsbo??)

Det går betydligt snabbare att både starta upp den och göra rent den än en traditionell espressomaskin. Jag tycker helt enkelt att den är smidigare. Vi hade tidigare en espressomaskin från Gaggia och det blev väldigt gott kaffe, men skulle man ha en kopp så fick man vänta 10 minuter för att den skulle värma upp sig. Dessutom blev det mycket mer disk än med kapselmaskinen.

Kaffekapslar alltså. Är det någon som har testat det?

Mitt miljösamvete är lite dåligt pga allt kapselkaffe och även om jag oftast försöker källsortera dem så är det lite pilligt.

Jag vet, jag är en partypooper ibland, men jag kom att tänka på dig och den här tråden när jag läste den här artikeln. Jag förstår att du vill dricka ditt kapselkaffe med gott samvete men, tja...det går ju sådär kanske så varför inte låta bli kapselkaffet helt enkelt? Ibland måste miljösamvetet ta utrymme från vår bekvämlighet anser jag!:
http://www.sciencealert.com/a-germa...st-in-the-world-to-ban-single-use-coffee-pods

Ja precis, förutom miljöaspekten så blir också valfriheten större. Jag är tyvärr högst beroende av kapselkaffe. Bäst tycker jag egentligen om sådant som görs i mokabryggare, men min magkatarr samtycker inte riktigt.

OT: Jag funderar på om jag har drabbats av något autocorrectvirus. Helt normala ord ändras automatiskt till ord som helt saknar betydelse. Bara i det här inlägget förvandlas "kapselkaffe" till "kapsylkaffe" och "mokabryggare" till "morabryggare". :rage:

Det Mora Bryggeri producerar är godare än vilken kaffemaskin som helst!

Jag och min sambo har pinsamt många olika bryggare och maskiner som kan göra kaffe.
Jag och min partner har pinsamt olika uppfattning om hur många bryggare och maskiner som kan göra kaffe som är pinsamt många. :p

Vi har mycket olika inställning till saker. När det gäller kaffesaker, har min inställning hittills lyckats dominera i praktiken.

Jag vet, jag är en partypooper ibland, men jag kom att tänka på dig och den här tråden när jag läste den här artikeln. Jag förstår att du vill dricka ditt kapselkaffe med gott samvete men, tja...det går ju sådär kanske så varför inte låta bli kapselkaffet helt enkelt? Ibland måste miljösamvetet ta utrymme från vår bekvämlighet anser jag!:
http://www.sciencealert.com/a-germa...st-in-the-world-to-ban-single-use-coffee-pods

Du är inte alls någon partypooper, jag använder inte aluminiumkapslarna av ovan nämnda skäl men inser att de kapslar som jag använder inte heller är någon miljömässig tiopoängare direkt - därav frågan om återanvändningsbara kapslar. :)

Jag gick förbi Kjell & co när jag var i mataffären igår och köpte återanvändningsbara kapslar (coffeeducks, även kallade). Vi hade finmalet espressokaffe hemma och jag pressade kaffet hårt, men det blev som misstänkt väldigt blaskigt. Det verkar dock inte vara kapslarna som är problemet för när jag dissekerade en färdig kapsel och flyttade över det i en kaffeanka så blev smaken som vanligt. Med andra ord verkar det vara frågan om att får till rätt malning!

Liknande trådar

Katthälsa Någon som behandlat sin katt med Atopica kapslar? Vi har nämligen lite problem.. Katt behöver det pga pancreatit och enterit. Stått på...
Svar
7
· Visningar
738
Senast: Sol
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Går lite i funderingarna att testa att ”extremspara” (enligt mig då, kanske även enligt andra?), och försöka leva på endast hälften av...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
9 786
Senast: grodan21
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka