Återkommande svamp mellan trampdynorna

Bubble

Trådstartare
Min hund har haft problem med sin ena tass tidigare, slickat mycket på den och hoppat till på tre ben ibland. Nu har det varit bra så länge att jag trodde det försvunnit men nu senaste dagarna har det verkar återkomma igen. Blir så uppgiven att det aldrig verkar försvinna helt. Vad kan man göra?

Han är kollad hos veterinären ett 4 gånger (två olika kliniker). Första stället hittade inte vad det var så han är röntgad men allt såg bra ut på röntgen. Han har gått på Metacam ett tag gjorde ingen skillnad så verkar inte vara smärta iaf utan mer att det kliar (?) Gick till en annan klinik som sa att det var inflammation mellan trampdynorna och fick kortison spray och nått schampoo. Det hjälpte väl sådär (var dit 2 ggr för att höra om dom hade nått annat att ge när det inte riktigt hjälpte) men det tillsammans med att vara supernoga med att torka av tassarna och ha skor på ute hjälpte och det vart bättre tillslut. Bytte även foder (nu äter han carrier ris och lamm). Försökte med färskfoder men det vill han inte äta. Extremt kräsen med mat..

Ska åka in igen till den andra kliniken vi var på men frågan är ju om de har någon bättre ide nu än sist. Tänkte även låta en fysioterapeut känna igen honom så att det inte är nått mer än svamp som gör att han hoppar till på tre ben ibland..är värt att testa iaf även om vet sagt att det är det så verkar det konstigt att det återkommer.. :/
Någon som har erfarenhet eller någon tanke/ide om vad man kan göra mer.

Alltid då en hund drabbas av återkommande svamp eller hudinfektioner ska man fundera på atopi och allergi. Det är en klassiker.

Om man har allergitestat och gjort elimineringsdiet och inte hittar något alls så får man helt enkelt köra med Malaseb-tvätt ett par gånger i veckan, hålla torrt.

Om hunden får antibiotika av någon anledning brukar man kunna ge en kur med svampdödande samtidigt för att undvika att svampen blossar upp igen.

Hittar man omvärldsallergi/atopi så finns det läkemedel mot det också.

Eller är det ett och samma ben hela tiden?

Alltid då en hund drabbas av återkommande svamp eller hudinfektioner ska man fundera på atopi och allergi. Det är en klassiker.

Om man har allergitestat och gjort elimineringsdiet och inte hittar något alls så får man helt enkelt köra med Malaseb-tvätt ett par gånger i veckan, hålla torrt.

Om hunden får antibiotika av någon anledning brukar man kunna ge en kur med svampdödande samtidigt för att undvika att svampen blossar upp igen.

Hittar man omvärldsallergi/atopi så finns det läkemedel mot det också.

Eller är det ett och samma ben hela tiden?

Det är samma ben hela tiden. Han hade tydligen inflammationen i båda framtassarna men det är samma tass han alltid får problem med.

Om det inte redan gjorts tycker jag att en allergiutredning är nästa steg.
När jag hör återkommande svamp av svårare slag är alltid min första tanke: "allergi???"

Så var min ena tik varje(!) höst så fort hon åt foder som inte riktigt passade henne. Jag förstod det inte riktigt eftersom hon i övrigt verkade må bra på sin mat, men först när jag började ge Magnusson m&b blev det bättre. Bra blev det när jag började ge standardt och perfekt blev det när vi skippade torrfoder. Gav även standardt fiskolja hela tiden. Vilka färskfoder har du testat? Är han lika knäpp som min valp så kanske han gillar köttbitar istället för färs och därmed är lättare att barfa.

Så var min ena tik varje(!) höst så fort hon åt foder som inte riktigt passade henne. Jag förstod det inte riktigt eftersom hon i övrigt verkade må bra på sin mat, men först när jag började ge Magnusson m&b blev det bättre. Bra blev det när jag började ge standardt och perfekt blev det när vi skippade torrfoder. Gav även standardt fiskolja hela tiden. Vilka färskfoder har du testat? Är han lika knäpp som min valp så kanske han gillar köttbitar istället för färs och därmed är lättare att barfa.

Ja det är på hösten och våren det är som värst. Vi har testat VOH, Emmzo, Musch och sådana där vom-bollar men inget föll honom i smaken tyvärr annars hade jag gärna gett färskt. Av någon anledning åt han det när man kokat/värmt det först men då försvinner ju näringen i det (testade bara). Känner mig lite för oinsatt för att våga barfa men det går ju iofs att lära sig om han nu skulle gilla det. :)

Ja det är på hösten och våren det är som värst. Vi har testat VOH, Emmzo, Musch och sådana där vom-bollar men inget föll honom i smaken tyvärr annars hade jag gärna gett färskt. Av någon anledning åt han det när man kokat/värmt det först men då försvinner ju näringen i det (testade bara). Känner mig lite för oinsatt för att våga barfa men det går ju iofs att lära sig om han nu skulle gilla det. :)

Testa att tillsätta kalk i maten, naturlig sådan så att eventuellt överskott bajsas ut. Det lär hjälpa. Vill du ge färskfoder kan du också kolla om hunden tycker om det om du häller lite ljummet vatten på eller låter maten stå framme ett tag så att det blir rumstempererat. Inte alla hundar gillar kall mat.

Testa att tillsätta kalk i maten, naturlig sådan så att eventuellt överskott bajsas ut. Det lär hjälpa. Vill du ge färskfoder kan du också kolla om hunden tycker om det om du häller lite ljummet vatten på eller låter maten stå framme ett tag så att det blir rumstempererat. Inte alla hundar gillar kall mat.

Ska prova detta bra tips!

En av mina hundar var överkänslig mot jäst och fick inflammerade tassar av det. Minsta lilla jäst så blossade det upp igen. Kan vara värt att försöka hitta ett jästfritt foder och testa.

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 368
Senast: Praefatio
·
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 748
Senast: Nevermind
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 906
Senast: Linda_A
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 922
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar