Återigen om hösilage

S

Swannie

Jaja, jag vet att det frågas en del om hösilage men jag har inte fått svar på det jag undrar riktigt...
I vårt stall har vi gått över från hösilage till hö, och jag undrar nu vad det blir för näringsmässig skillnad?
Stallägaren påstår att man ska fodra med mindre hö än hösilage (våra hästar som fått tre kg hösilage till frukost och lunch ska nu få två kg hö istället, kan det verkligen stämma??)
Höet är inte analyserat.
Vart kan man skicka in hö på analys och vad kostar det?
 
Man kan inte generalisera och säga att hö har högre näringsinnehåll än hösilage eller tvärtom. Allt beror på det individuella partiet - skördetid (1:a eller 2:a skörd), skördeförhållanden (väder, vind och maskinpark), ingående grödor (timotej, hundäxing, lucern, klöver..). Det man däremot vet är att man måste ge mer av ett ensilage/hösilage med lägre ts-halt än ett hö för att uppnå rätt grovfodermängd (min 1 kg ts/100 kg häst). Om er stallägare har rätt eller inte beror mest på analysen eftersom hösilage och hö inte skiljer sig nämnvärt i torrsubstans. AnalyCen gör foderanalyser, kolla deras hemsida.
 
Så här funkar det.
Tänk dig att du till frukost ska äta en nybakad fralla som väger 90 gram.
Om du låter den stå framme och torka till eftermiddagen är det fortfarande samma näringsinnehåll, men den väger bara 60 gram, i och med att 30 gram vatten har dunstat bort och i och med det så har brödet blivit torrt.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 751
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 584
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 040
Senast: Skye
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 980
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp