Återförsäljare eller ej?

P

psyk

Jag har startat upp ytterligare en enskild firma att ha vid sidan om mitt sedvanliga arbete, vilket innebär att jag har en FA-skattesedel.
Min nya firma skall sälja bla. hund - och hästprodukter och jag står nu i kast med att kontakta diverse grossister för att informera mig om deras olika villkor m.m.Dock vet jag att de oftast kräver en stor första order för att man ens skall bli godkänd som återförsäljare.
Företag har jag sedan tidigare så den biten behöver jag ingen hjälp med
men andra frågor av kanske större vikt är:

1. Får man köpa hem t.ex varor från existerande häst/hundbutik och sälja dem vidare?
  2. Måste man meddela det företaget i så fall att jag tänker sälja deras grejor vidare?

Nu vill jag främst ha svar från de som gjort detta eller har erfarenhet men tips tas gärna emot i övrigt.

Sv: Återförsäljare eller ej?

Jag har startat upp ytterligare en enskild firma att ha vid sidan om mitt sedvanliga arbete, vilket innebär att jag har en FA-skattesedel.
Min nya firma skall sälja bla. hund - och hästprodukter och jag står nu i kast med att kontakta diverse grossister för att informera mig om deras olika villkor m.m.Dock vet jag att de oftast kräver en stor första order för att man ens skall bli godkänd som återförsäljare.
Företag har jag sedan tidigare så den biten behöver jag ingen hjälp med
men andra frågor av kanske större vikt är:

1. Får man köpa hem t.ex varor från existerande häst/hundbutik och sälja dem vidare?
  2. Måste man meddela det företaget i så fall att jag tänker sälja deras grejor vidare?

Nu vill jag främst ha svar från de som gjort detta eller har erfarenhet men tips tas gärna emot i övrigt.
Du gör nog bäst i att ringa runt till grossisterna istället. Att köpa hem grejer som man redan lagt på ett påslag på blir ju bara att du måste sälja dyrare än affärerna. Det är en ruskigt dålig affärsidé i så fall. Att samarbeta med butiker och åka runt och sälja åt dem på tävlingar är en variant som i så fall skulle fungera, men då blir du ju mer eller mindre som en anställd på det företaget istället. Enligt min erfarenhet (var iof en del år sedan jag hade hästsportbutik) så var den där första ordern inte jätte mastig, för ett grundkapital måste man ju ändå ha för att kunna köpa in varor för. Börja med att köpa från en grossist i så fall om ditt startkapital är lågt. Köp upp varor som du tror på och som du med gott samvete kan marknadsföra. Framför allt köper du in sånt som inte är så vanligt. Ett udda märke t ex. Gå inte på de gamla vanliga som man kan köpa var som helst. Visst, det kommer att ta ett tag innan du får snurr på det, men eftersom du har annan verksamhet också kanske du kan leva med det...

Att köpa hem grejer som man redan lagt på ett påslag på blir ju bara att du måste sälja dyrare än affärerna. Det är en ruskigt dålig affärsidé i så fall. men eftersom du har annan verksamhet också kanske du kan leva med det.

Det jag tänkte var mest att man kanske exempelvis kom över ett mindre parti schabrak /rea/utförsäljning eller liknande där man skulle kunna lägga på ett på¨slag men ändå ligga "bra till" i pris.
Är du med? Är det lagligt eller är det bara en moralsik aspekt att ta till sig?

Det jag tänkte var mest att man kanske exempelvis kom över ett mindre parti schabrak /rea/utförsäljning eller liknande där man skulle kunna lägga på ett på¨slag men ändå ligga "bra till" i pris.
Finns inget olagligt med det vad jag vet. Köpt är köpt liksom. Det finns så oerhört många butiker som säljer precis samma saker så jag tror att du i alla fall ska försöka hitta någon egen produkt. Behöver inte vara något special hokus pokus. Kan vara schabrak av riktigt bra kvalitet. Riktigt bra ryktborstar men till ett hyfsat pris eller så. Kolla hos tyska tillverkare till exempel. Mycket bra grejer till ett vettigt pris.

så var den där första ordern inte jätte mastig, f..

De flesta jag var i kontakt med när jag skulle starta min butik ville ha order på minst 50-75 tusen kronor som första order. Detta var för ca 15 år sedan och de har säkert större krav nuförtiden. Den grossist vi började med hade då ingen lägstaorder men de införde senare nåt mellan 10-20000 i startorder vilet var extremt lågt i jämförelse.

Jag upplevde de flesta av de större hästsportsgrossisterna som MYCKET otrevliga att ha att göra med och inte så litet stora i korken.

Vi hade även en hel del presentartiklar med hästartiklar med hästtema. Och de grossisterna var helt normala och trevliga människor.

/KT

det finns konkurslager o liknade man kan köpa upp mindre/större partier till bra priser.... många annonserar ut på blocket o liknande med:idea:

De flesta jag var i kontakt med när jag skulle starta min butik ville ha order på minst 50-75 tusen kronor som första order. Detta var för ca 15 år sedan och de har säkert större krav nuförtiden. Den grossist vi började med hade då ingen lägstaorder men de införde senare nåt mellan 10-20000 i startorder vilet var extremt lågt i jämförelse.

Jag upplevde de flesta av de större hästsportsgrossisterna som MYCKET otrevliga att ha att göra med och inte så litet stora i korken.

Vi hade även en hel del presentartiklar med hästartiklar med hästtema. Och de grossisterna var helt normala och trevliga människor.

/KT
Hmmm.. vi hade kanske tur då när det gäller första ordern. Jo jag känner igen det där med styv i korken... Synd att det ska bli så. Vi hade också grossistfirma och såg när näsorna kom högre upp i luften ju större omsättning vissa företag hade. Trist!

Jag har haft lite samma problem som du, liten firma och kan inte ha en massa på lager.
Jag pratade med en av grossisterna angående detta, och de tipsade då om att jag kunde handla "tillsammans med en annan lokal butik, på deras konto så att säga. De var tom så snälla att de kontaktade en av butikerna åt mig och gjorde upp detta.
Så pratade jag med butiken och sa vad jag ville beställa, så tog de med det på sin ordinarie order. :bow:

De tog inget för besväret, en annan butik har sålt billigare till mig så jag kunde hålla vettigt pris ut själv.
Nu har detta varit en ganska begränsad mängd saker, typ tillbehör till min huvudsakliga vara, och då har jag inte konkurrerat med dessa butiker.

Så, mitt tips är att ringa grossisterna och höra om de har några tips, annars får du höra med någon butik själv.
Skulle inte tro att det spelar någon roll om du köperr från annan butik och säljer igen, men det blir ju väldigt dyrt om du ska handla hos dem som "vanlig" kund..

Mitt tips är att om man verkligen ska satsa och få det att gå ihop. Importera själv från tillverkare utan för EU eller lågpris länder som Bulgarien. Det är ändå här som de flesta andra har sin egen tillverkning idag.
Fast det kräver ju en del kunskaper utlandshandel.

det tror jag också på. särskilt i asien vet jag flera stora hästaffärer som har egen produktion av utrustning. ofta ligger samma tillverkare bakom flera affärers varor, men dom sätter sitt eget namn på det.

En sak du bör tänka på & som många inte gör är följande.
Om du handlar varor av mig som jag i min tur köpt från grossist.
Tänk då på att de bilder jag använder mig av oftast är hämtade från grossisten.
Jag har bett om lov från grossisten att använda dessa.
Detta kan jag inte lova att du får göra.Gissar på att de ej låter dig använda bilderna då du ej köpt från dem.

Sedan hade jag disskution med en grossist för ett tag sedan om just det du nämner.
Jag frågade helt enkelt grossisten om det var ok att jag sålde till en annan butik som sedan sålde det vidare.
Svaret jag fick var ungefär följande
Ja det är ok, vi är bara glada om vi slipper småordrar. Det blir bara en massa jobb.

Ytterligare en synpunkt vi handlar mycket utomlands. Vissa av dessa grossister har även en svensk grossist.
Kan påtala att det inte skiljer mycket i priserna.
Så skall du handla små mängder rekommenderar jag att du vänder dig till deras sv grossist, vid stora mängder kan du spara pengar.
edan andlar du utanför Eu tillkommer även tull & tullavgifter samt att frakten kan bli ganska stor
S
mvh El

Oj vad mycket bra svar jag fått medans jag var bortrest! :)
Jag tackar och skall sätta mig ner och reda ut hur, när, var osv :)

----det tror jag ocksåsärskilt i asien vet jag flera stora hästaffärer som har egen produktion av utrustning. ofta ligger samma tillverkare bakom flera affärers varor, men dom sätter sitt eget namn på det. -----

Det låter väldigt lätt och billigt att importera själv från fjärran östern, MEN DET ÄR DET VERKLIGEN INTE!
För det första räkna med att frakten kostar en hel del = du måste bör köpa ett stort parti för att inte varorna skall bli hutlöst dyra. Sen är det inte helt ovanligt att varor som fraktas med båt blir stående någonstans (tex i tullen) och när du får dem efter sisådär ett halvår eller mer så har allt möglat.

När du löst ut varorna så räkna inte med att kunna reklamera dem om de inte ser ut som du hade tänkt det. Varuproverna är ofta fina , sen att de varor du får ser helt annorlunda ut kan inte du göra så mycket åt. Köpt är köpt så att säga.Försök att reklamera en sändning från tex indien så upptäcker du att det i det närmsta är omöjligt.
DET ÄR DÄRFÖR DET FINNS GROSSISTER . DE LÄGGER VISSERLIGEN PÅ I SITT LED, MEN HAR OCKSÅ RÅD ATT TA ENDEL SMÄLLAR SOM DEN LILLA DETALJISTEN INTE KLARAR.

Ett gott råd alltså : Så länge ditt företag är litet, ge dig inte på att importera utanför europa.

Jag tycker att rådet du fick att samköpa med en större butik låter bra.
Att besöka fackmässan och köpa lite fyndvaror till mässpris är ett annat.
Där kan du säkert också hitta mindre grossister som har en mkt låg eller ingen ingångsordersumma alls.

Det där med att köpa av detaljist tror jag att du själv kommer att tycka är helt galet när du kommit igång, marginalerna är så små ändå i hästprylbranchen.

LYCKA TILL :)

Tack så mycket :) Är väl just i den banan jag funderat i :)

Jag tycker att rådet du fick att samköpa med en större butik låter bra.

Jag tror det kan vara svårt eftersom de flesta butiker SVARTSJUKT bevakar allting som kan tolkas som en konkurrens med den egna butiken. ( Just eftersom marginalerna verkligen är små).

Enda chansen tror jag då är om man har en kompis som redan har en butik som ligger såpass långt ifrån den egna att man inter kappas om samma kunder. Typ då minst en 8-10 mil bort.

Från mina erfarenheter så var det endast EN annan butik i närområdet ( Läs Skåne) där ägarna såg en som en kollega i stället för en konkurrent. Vi samarbetade litet såtillvida att vi hänvisade varandras kunder till varandra om någon kund sökte en vara vi inte själva hade inne. Hände att vi ringde med samtal typ:

" Du, har du en grön ponnyvoylock och en hoppgjord i strl 130 cm? Bra då kommer det snart en kund till dig från oss!".

Den andra butiken låg ca 2,5 mil bort fr min.

Kan väl sägas att jag övergick till att bli kund hos dom när jag slutade med den egna butiken. Dom är extremt angelägna om att ha bra varor och sjysst service.

/KT

Instämmer i ditt inlägg till fullo.
Vi själva är väldigt små och i början var vi så blåögda att vi trodde på sammarbete butiker emellan på orten.
När vi inte hade varorna hemma eller inte hade det märket kunden frågade efter hänvisade vi till någon av de andra butikerna som fanns.
Ända tills dess att en kund sände oss ett E-mail hon fått från den butiken vi hänvisat till
Detta E-mail var fullt av "skitprat" om oss och öriga butiker från den andra butiken.
E-mailet gick kortfattat ut på att man bara skulle handla hos dem inte hos några andra.
Som tur var för oss blev denna kund mycket sur.
Detta då hon uppfattade att vi glatt skickat henne vidare för att hon skulle få sina varor medans den andra butiken pratade illa om sina konkurrenter.

Personligen tror jag och vill fortfarnade tro på sammarbete istället.
Dock skall tilläggas att vi numera hänvisar kunderna till andra konkurrenter och låter bli att nämna denna.

Jag tror att man "förlorar" kundernas förtroende om man pratar illa om sina konkurrenter.

mvh El

Senast ändrad av en moderator:

Instämmer i ditt inlägg till fullo.
Vi själva är väldigt små och i början var vi så blåögda att vi trodde på sammarbete butiker emellan på orten.
När vi inte hade varorna hemma eller inte hade det märket kunden frågade efter hänvisade vi till någon av de andra butikerna som fanns.
Ända tills dess att en kund sände oss ett E-mail hon fått från den butiken vi hänvisat till
Detta E-mail var fullt av "skitprat" om oss och öriga butiker från den andra butiken.
E-mailet gick kortfattat ut på att man bara skulle handla hos dem inte hos några andra.
Som tur var för oss blev denna kund mycket sur.
Detta då hon uppfattade att vi glatt skickat henne vidare för att hon skulle få sina varor medans den andra butiken pratade illa om sina konkurrenter.

Personligen tror jag och vill fortfarnade tro på sammarbete istället.
Dock skall tilläggas att vi numera hänvisar kunderna till andra konkurrenter och låter bli att nämna denna.

Jag tror att man "förlorar" kundernas förtroende om man pratar illa om sina konkurrenter.

mvh El

Så sant!
Har man inget bra att säga ska man vara tyst och det passar in på det mesta:)

Självklart ska man försöka samarbeta, det vinner alla på!
Och ingen butik kan ju ha ALLT och då är det bra att kunna hänvisa vidare och även bli hänvisad till.:idea:

När jag gjorde min praktik som sadelmakare levererade vi hundkoppel och halsband etc. direkt till butik. Jag kan tänka mig att det finns flera som gärna gör affärer med dig även om du inte kan beställa hur mycket som helst, men att du gärna blir en återkommande kund om kvaliteten duger och priset blir bra.
/U

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett webdesign-företag och innehar FA-skattesedel då jag även innehar en anställning. Mitt företag är baserat på webdesign och...
Svar
14
· Visningar
5 351
T
Hästmänniskan Anta att jag har en enskild firma i mitt namn (personnummer) och äger en häst som skall säljas. Hästen är inköpt med privata pengar...
Svar
12
· Visningar
2 652
Senast: Boj
·
T
Hästmänniskan Jag har lite frågor om enskild firma. Vi (sambo och jag) har en gård som är taxerad som jordbruksfastighet där vi bedriver avel och...
Svar
7
· Visningar
2 375
Senast: thevalley
·
Hästmänniskan Jag har fått ytterligare ett avslag på en omprövning på avdragen på deklarationen för 2004.... dom räknar delar av min verksamhet som...
Svar
14
· Visningar
1 642
Senast: Rolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka