Äter stallbandagen men måste ha dom...

M

-moa-

Så...min stora pålle är på boxvila och kräver stallbandage pga. lymfangitrisk, han får lätt ksav av stallbandagen (har fått sår trots bra lindning och efter rådfrågning av vet och här så hittade jag en kombination som han verkade tåla.)

Men, nu har jag ett nytt problem!

Nu har han börjat äta upp paddarna! Eller tekniskt sett äter han väl dom inte men han massakerar dom totalt :crazy:

Köpte 4 nya idag, och fick precis sms att han totalt hade dödat dom :/

Nu när såren hade läkt från skavet provade jag en endaste natt att nyta paddar till ett par lite kortare (eftersom jag har märkt att han gärna drar i dom och har sig) men det gick absolut inte, fick förfärligt skav på bara en natt.

Bytte tillbaks till stora jättetjocka paddar (som tyvärr inte verkar finnas i väldigt kort modell ju för liksom, vem vill ha det normalt sett haha) men som sagt nu äter han verkligen upp dom på 5 minuter :(

några tips på vad fasan man gör?
Kan ju inte direkt sluta linda för då svullnar han massor och det är fortfarande 2-3 veckor kvar på boxvilan och om han får lymfangit så försvåras ju rehaben.
Men kan ju knappast låta honom få skav så det blir sår igen.
Men å andra sidan går det ju inte ha nya paddar varje dag, det har jag inte råd med! (har redan förbrukat....tror det är runt 6 set nu av olika slag, minst 3 set av dyrare tjocka paddar)

Piss liksom varför ska det vara så komplicerat!

Pest eller kolera verkligen känns det som, eller personlig konkurs.

Jag ser ingen direkt lösning på det...så ideér mottages tacksamt!

Sv: Äter stallbandagen men måste ha dom...

Äter han på paddarna om han har mat?
Annars kan han ju få mer grovfoder, för vad jag har sett på bild så ser han inte ut att vara den feta typen.
Man kanske vågar riskera att han får bli lite tjockare ett tag?

Smörj på¨något illasmakande som nobite? Èller låt bli att linda trots allt?

Min fröken kunde inte vara lindad alls som yngre, hon bet ilsket loss allt så snart man vände ryggen till ioch pulvriserade bokstavligt.... hon studerade närgånget när man lindade - avskyr allt man sätter fast på henne utan att hon bett om det:mad: För att sen nosa noga och därefter plocka bort...

När hon då behövde vara lindad på grund av en lymfangit så satte jag nobite på, kladdigt blir det men hon rörde inte bandagen i alla fall. Nu kan hon vara lindad utan att bita loss faktiskt, när det inte smakade så bra så la hon av...

Säger som flashlight -smörj på nåt sånt där äckligt gegg.
Har också haft en sån pålle som massakrerade stallbandage. Man kunde inte heller lämna henne obevakad med vanliga lindor eller skydd 2 sek (tex lämna henne lindad för att hämta nåt), då rök dom direkt.
Hon brukade nosa upp kardborrbanden och försöka dra i dem, hittade hon inte det så åt hon sig helt enkelt ända in till benet så att lindorna ramlade av.
Haha, den gång hon var snabbast var nog en gång när jag hade lindat ena frambenet -jag hann bara gå bak till bakbenet innan hon hade slitit loss en stor bit av framlindan i ett ryck :devil:

Har den fått sår av själva lindandet eller att den har dragit o stasat?

Stallbandage är överlägsna. De som fästs som skydd.
Där kan även antibitkrämen sitta kvar bättre.

Jag har en häst som tar av sig allt på benen o äter andras täcken:crazy:

Den får inte ha BoT skydden:cool:. inte ens med klet på.

Haha ang. haklapp :D (fast har ingen aning hur dom är för häst om dom ens finns och då lär han väl få skav från det)

Oh nu ska vi se då lite svar...

Han är inte alls den feta typen, snarare tvärt om. Står redan på torr bra hösilage på fri tillgång plus musli och betfor etc. så ingen brist på saker att tugga på istället för benen.

No-bite eller liknande var ju bra idé vet inte varför jag inte tänkte på det!
Dock har sånt inte alls funkat på väggar och dyligt men ska ändå prova.

Såren är inte från stasning eller liknande, enbart från att han verkar vara överkänslig på benen (först trodde jag att det var för jag hade fleece paddar men nu har det ju hänt med lite olika andra paddar som är av varierande material. Det enda som funkat hyfsat är jättetjocka stallpaddar med lite glansigt bommuls material som närmast benet. Typ Schockemöhles och Jacksons.)

Det gick bättre när jag kunde linda som ridbandage, dvs. inget som sticker ut, men tyvärr så finns ju inga paddar han "tål" som är så små.

axel: stallbandage, menar du då dom som är med kardborre typ som BoT fast ingen 'effekt'?
Försökte hitta sånna lokalt men tyvärr fanns dom inte stora nog då :(
Kanske får göra ett raid till på hööks eller nåt, fast har ingen lust att köpa några dyra för ifall han bara pajjar dom igen liksom :/

Tack för tipsen, ska absolut prova nåt äckligt medel!
Har en spray från equalityline som smakar beskt som f*n så det kanske hjälper lite iallafall.

Får bli rapport i övermorgon då om dom satt kvar på natten/ kvällen ;)

Min ena är precis likadan. Jag höll på att bryta ihop när han hade trasat sönder backontracken. :crazy: Jag har prövat alla möjliga anitbitmedel men de som funkat bäst är faktiskt ättisksprit och Lincoln flytande krubbitningsmedel. Ättiksspriten blir billigast...

;) Krocket

Det finns MYCKET stora för en fyrhundring- 4-pack som faktiskt är tåligare o har i princip samma padd som BoT.
H...ks är rätt små o mer som ridskydd.
Ska kolla märket om du vill.

Anti-bit Lamicell (fästes i grimman). Kallas även för haklapp.

Ahh det har jag helt missat att det ens finns haha, smart, dock får vi inte ha grimma på i boxen om man inte är där ifall dom fastnar så det utgår ju då tyvärr direkt men tack för tips ändå.

Axel: ahh ok det låter ju ganska lovande, hmm ska se om anti-bit fungerar först annars PM'ar jag dig för info.

Krocket: oh din stackare! Kan säga att min får nu bara ha BoT i gången elelr nåt för jag vill inte ha dom pajjade.
Ättika var ju smart!

Tabasco brukar också funka, iaf på täcken och grimmor i hagarna...:idea:

Jag hade stora stallbandage paddar(BoT) när jag tröttnade på att dom var för stora delade jag dom i två lagom stora. Inte jättesnyggt med det funkar.

Har du alltså hästen lindad dygnet runt? Inte undra på att hästen får skav och sår.

Det går ju att linda över paddarnas kanter även om de är stora. Jag lindar ofta över knäna till exempel.

munkorg kanske ? eller det kanske inte är tillåtet eftersom det är som en grimma...

vad är det han har gjort som gör att han måste stå på boxvila så länge ?

OH det där var ju en jättekonstruktiv kommentar :S. För övrigt finns det tusentals (och säkert mer) hästar som står lindade för det mesta, när dom är i box, när dom är i hage, när dom rids...även om jag itne brukar ha det på mina normalt sett så är det generellt inte något problem att ha det så du kanske ska vidga dina vyer lite, måste vara jobbigt att vara så inskränkt.

KL
Runway: det provade jag faktiskt inte, vet inte varför för hade ju kunnat funka kanske!

Noneedforaname: hihi rätt ang. munkorg, men gillar kreativa förslag :D
Han hade fått en ledskada i knät (bak) som var väldigt segläkt och seg behandlat. I och med att det är en så kritisk led också så ville vi se till att det verkligen var utläkt innan han började röra på sig, då det första tre veckorna vart mycket värre av rörelse (och då hade det nästan blivit bra, så var verkligen synd att jag inte ställde in honom direkt, men jag gör inte det i första taget sådär om det ädnå kan vara rimligt att ha dom ute lite)

Men, nu har han börjat gå ut några timmar och börjat byggas upp sakta genom ridning :) Så än så länge verkar det hålla bra. Och inga mer stallbandage heller :D så jag får hoppas det inte behövs i framtiden!

en tanke slog mig bara, om det nu är så att han tar tag i sånt som sticker ut (kanterna på paddarna och karborren) så kanske det skulle funka med och tejpa över karborren med några varv eltejp? Det gör jag alltid på en del lindor där jag inte litar helt på karborren eller om jag ska terränghoppa.
Det med paddarna har redan Runaway svarat på :)
Men annars lite mindre fast ändå tjockare paddar måste väl finnas även i ponnystorlek? Annars kan man väl klippa och sy igen? (får jag alltid göra för paddarna till frambenen till min lille kortbente :D)

Nu verkar det dock som om du slipper linda, men om det skulle dyka upp något igen :)

Liknande trådar

M
Hästvård Ok så hästen är på boxvila, har vairt i nästan en månad nu och måste vara iallafall 2-3veckor till (om allt går bra, annars kan det bli...
Svar
19
· Visningar
1 706
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka