Äter sig egen skit!

LitenIsa

Trådstartare
Bara undrar, när de äter sin egen avföring vad är det då de har brist på. VIll inte ha svar som motion eller sysselsättning eftersom jag inte har någon häst som gör så här. Men diskussionen kom upp i stallet igår och vi kunde inte komma överens om vad det var.

nån slags vitamin, typ järn?

Någon som vet?

Det kan vara proteinbrist eller brist på grovfoder i foderstaten.

mvh Jessica

när min förra häst åt sin egen avföring fick jag rådet att ge honom foder jäst å då slutade han iaf...

Koprofagi (hästar som äter sin egen avföring) kan bero på flera orsaker. Vanligast är att mkt unga hästar äter avföring för att få ordning på sin tarmflora. Men även äldre hästar kan göra det om de har fått obalans i tarmfloran. T.ex. vid hastiga foderbyten, då kan mag/tarm-pulver hjälpa alt. A-fil.

Den allra vanligaste orsaken till koprofagi är när hästen får för lite grovfoder, det blir ett oönskat beteende precis som vävning och luftsnappning. Studier har visat att koprofagi är vanligast hos hästar som står på spån/torv.

/M

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 625
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar