Äter päls

Bubbaz

Trådstartare
Igår när jag "rev" päls av b-ponnyn, han fäller som en tok just nu så han borstas i hagen med en furminator, kommer shettisen fram o tar gladeligen stora tuggor av pälsen som ligger på marken :o som han äter likt hö. Har aldrig varit med om att dom äter päls direkt frivilligt.. Blev lite chockad o när han stod där o tuggade så jag hyschade bort honom, tyckte det va lite äckligt själv, o då lät han bli men jag insåg senare under dagen att den mesta av pälsen som jag "rivit'" av b-ponnyn var borta..
Vår första tanke var någon form utav vitaminbrist? eller annan brist :confused:
Shettisen är de enda av hästarna som inte börjat fälla ännu. Nordisarna som är klippta lika ofta ( 2 gånger i vinter) och på samma vis som honom (typ täckesklippta) fäller, om än lite ännu men han släpper inte ett strå.
Kan tillägga att shettisen inte är överdrivet "matkåt" ponny som ska äta på allt o hela tiden. Dom får alla ordentligt med grovfoder och lusern, havre och mineraler dagligen.

Någon som varit med om något liknande, eller har någon bra teori.

Sv: Äter päls

Igår när jag "rev" päls av b-ponnyn, han fäller som en tok just nu så han borstas i hagen med en furminator, kommer shettisen fram o tar gladeligen stora tuggor av pälsen som ligger på marken :o som han äter likt hö. Har aldrig varit med om att dom äter päls direkt frivilligt.. Blev lite chockad o när han stod där o tuggade så jag hyschade bort honom, tyckte det va lite äckligt själv, o då lät han bli men jag insåg senare under dagen att den mesta av pälsen som jag "rivit'" av b-ponnyn var borta..
Vår första tanke var någon form utav vitaminbrist? eller annan brist :confused:
Shettisen är de enda av hästarna som inte börjat fälla ännu. Nordisarna som är klippta lika ofta ( 2 gånger i vinter) och på samma vis som honom (typ täckesklippta) fäller, om än lite ännu men han släpper inte ett strå.
Kan tillägga att shettisen inte är överdrivet "matkåt" ponny som ska äta på allt o hela tiden. Dom får alla ordentligt med grovfoder och lusern, havre och mineraler dagligen.

Någon som varit med om något liknande, eller har någon bra teori.

:confused: Mycket skumt! Har aldrig hört något liknande. Att shettisen inte fäller än är förmodligen inget att oroa sig över. Min häst började fälla ungefär två veckor innan den andra hästen i stallet. Min är smal och den andra var lite rundare innan vintern.

aldrig varit med om eller hört tidigare...
tycker det låter väldigt konstigt..faktiskt.
men antagligen är det inget att oroa sig för ;)

Vilken lustig typ! ;)
Jag kan inte tänka mig vad det är i håret som han skulle tyckas behöva/vilja äta, det är ju bara döda celler?
Det är ju som att bita på naglarna?

Ok om den kanske bara testade lite, trodde kanske att det var något annat... Men att fortsätta äta det sedan låter konstigt...:crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka