äter min häst för mycket betfor?

J

Jessii

Hej.
Jag skaffade häst för 8 veckor sedan :D
Hennes foderstat ser ut så här:

Morgon:
1/2 kg betfor
1/2 kg kli
2 dl kornkross
1 msk rapsolja

Kväll:
1/2 kg betfor
1/2 kg kli
2 dl kornkross
20 ml vitaminer


Nu undrar jag om hon äter för mycket betfor?

Jätte tacksam för svar :D
 
Sv: äter min häst för mycket betfor?

Hej. jag personligen tycker att du ger för mycket betfor, eftersom att de är så mycket socker i betfor, och de behöver inte en häst. Ger du 1/2 blöt berfor eller räknar du innan den är blöt, alltså när den är torr?
//Sofia
 
Sv: äter min häst för mycket betfor?

När den är torr är det ett kg, sen brukar jag fylla lite extra vatten så att hon får lite smaskigt!
Hur tycker du jag ska ge henne?

Tack så jätte mycket för svaret! ;)
 
Sv: äter min häst för mycket betfor?

Gräs innehåller massa socker med. Och socker är naturligare föda för hästar än stärkelse (som finns i spannmål).

/Maria
 
Sv: äter min häst för mycket betfor?

Jag är egentligen fel person att svara på den här frågan, eftersom jag inte tycker att betfor är bra mat. Men det är väl ett inlägg i debatten i allafall.
Det finns så mycket annat trevligt man kan stoppa i hästen.
Men ska man överhuvudtaget trappa ner, så gör det sakta. Med någon dl i veckan bara.
 
Sv: äter min häst för mycket betfor?

Tack för alla svar! Jag tror jag ska dra ner, men ungefär hur mycket blir lagomt? hon är inte bra i hull, hos tidigare ägare var hon bara riden två ggr i veckan, nu rids hon 5-6 ggr i veckan! :confused:
 
Sv: äter min häst för mycket betfor?

Gå in på tex Hippocampus foderstatsprogram, och stoppa in alla dina uppgifter, såkan du trixa och testa olika fodersorter och mängder tills du får rätt balans.
Att lämna bort sin höanalys för att få en foderstat gjord, är bra för stunden, men man ändrar ju hela tiden beroende på årstid, träning o en massa annat, så det roligaste är att pröva att göra det själv!
 
Sv: äter min häst för mycket betfor?

Nicke skrev:
Gå in på tex Hippocampus foderstatsprogram, och stoppa in alla dina uppgifter, såkan du trixa och testa olika fodersorter och mängder tills du får rätt balans.
Att lämna bort sin höanalys för att få en foderstat gjord, är bra för stunden, men man ändrar ju hela tiden beroende på årstid, träning o en massa annat, så det roligaste är att pröva att göra det själv!


Det ska jag testa, Tack för tipset!
Det är så att förut åt hon kraft grund, hon blev så skvättig och ibland när man kom mot henne kunde hon kasta sejj och jag gav henne många stötar. Jag bytte foder och nu är hon helt underbar! Nu är det bara det om jag ger henne för mycket, annars hade jag inte ändrat någonting! det är många i samma stall som tycker att vi ger henne mycke mat. Det kanske är något annat vi ska ändra? det kanske inte är betforen!
 
Sv: äter min häst för mycket betfor?

Stötar? Hur då menar du?

Mycket mat? Menar de grovfoder eller kraftfoder?
 
Sv: äter min häst för mycket betfor?

Nicke skrev:
Stötar? Hur då menar du?

Mycket mat? Menar de grovfoder eller kraftfoder?

Men när jag rörde henne kunde hon få stötar och hoppa till!

Jag menar om det kanske inte det är betforen jag ger henne för mycket av, det kanske är kornkrossen eller kli?
Hon äter ju nu sammanlagd 12 Dl mat, sen får hon 12 kg hö!
 
Sv: äter min häst för mycket betfor?

För det första vad är det för storlek på hästen?
Ja, jag tycker det är mkt betfor o mkt kli oxå måste ju bli himla stora mängder när det är blött.
Vad har du för grovfoderanalys o hur mkt grovfoder ger du?
 
Sv: äter min häst för mycket betfor?

Jag ser inga problem med att ge ett kg betfor, att ge ett kg kli däremot kan ställa till problem på mineralsidan HelenaHandberg har rett ut detta bra i en tidigare tråd om kli.
PL
 
Sv: äter min häst för mycket betfor?

1kg kli?? det låter väldigt mycket . 1liter vetekli väger 250 g är det inte i liter du menar när du skriver kilo`?? så det skulle då vara ca 4liter kli/dag
men hur stor är pållen? hull?
 
Sv: äter min häst för mycket betfor?

Jag ger min häst (550 kg) ca 8 dl torr betfor varje dag!
Hon har god aprit, pigg, blank päls och bra tarmar. Detta ihop med analyserat hö och Hippo Basic och mineraler ger mig en mycket fin och glad häst! :love:
Hon får ingen havre alls.
Har aldrig funderat på varför vissa inte vill ge sina hästar betfor och är bra nyfiken på VARFÖR? (Inte bara för att det innehåller mycket socker. Det måste väl finnas en mer anledning eller??)
 
Sv: äter min häst för mycket betfor?

Rädslan för socker är väl vanligaste orsaken.Det är dock ingen större skillnad på socker o lättsmälta kolhydrater i övrigt när det gäller hur hästen omsätter dem. Talar man om lättsmälta kolhydrater totalt så innehåller betfor mycket mindre än spannmål, mycket av energin kommer istället från lättsmälta fibrer.
PL
 
Sv: äter min häst för mycket betfor?

Eller så handlar det om att hästar tål betfor olika. Mina hästar tål betfor "olika dåligt". Alla visar tendens till lösare avföring. Två av dem blir riktigt dåliga i magen, varav den ena får diaree.
Ändå har jag haft rätt liten mängd, samt ökat mängden sakta.
Jag kan inte se fördelen, så jag har valt andra fodermedel för att få lika bra balans i foderstaten.
 
Sv: äter min häst för mycket betfor?

Hon är inte stor i hullet. Hon har fått lite mer hull sen hon kom, Hon äter 12 kilo hö!
Vad kan hända om dom äter för mycket kli?
 
Sv: äter min häst för mycket betfor?

Phytatfosfor i vetekli hämmar upptaget av många mineraler. Vid stor giva av vetekli kan man råka ut för att hästen får i sig för litet av något mineral fast man tror sig ha gett tillräckligt. Det finns bättre fiberrika proteinfodermedel - lusern t ex.

Betfor är ett utmärkt fodermedel som bl a möjliggör att i ö friska men tandlösa gamla hästar kan leva ett gott liv fast de inte längre kan äta hö. Betfor – flera kg torr per dag +proteintillskott blir deras grovfodersubstitut hos mig. Betfor innehåller inte mer socker än växande gräs men innehåller aldrig fruktaner (de sockerarter som finns i tidigt gräs och kan finnas vid nattfrost och är förknippade med betesfång). Tämligen säkert fodermedel alltså.

Om hästen är underbar som du skriver och också är i lagom hull, finns väl ingen anledning att ändra i ngn större omfattning. Den enda ändring jag skulle föreslå är att minska/byta ut vetekliet mot annat proteinfoder förslagsvis lusern.
HH
 
Sv: äter min häst för mycket betfor?

Betfor är inget farligt för hästen, det är mest socker vilket finns i gräs också, betfor ör bra för hästar som presterar, det minskar risken för mjölksyra och höjer prestations för mågan, betfor som "självklart" läggs i blöt så bildas melass, och det är melasset som kan göra hästens avföring blött och rinig, vill man slippa det ser man till att hölla bort så mkt som möjligt av vattnet inann man fodrar, men jag skulle inte ge min häst mer en 1 liter betfor per dag.

Min d-ponny äter 5 dl blöt betfor per dag, likaså min stora häst på 3 år.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
402
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
808
Senast: warg
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 569
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hjälmar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp