Äter lera

K

KaZa

Ponnyn är åter igen halvlös i magen och fiser en del. Han äter bra och är pigg, men han blir med jämna mellanrum dålig i magen. Jag har ännu inte lyckats räkna ut när dessa perioder infaller. Foder, motion och rutiner m.m är densamma hela tiden. Mängden eller rättare sagt variationer i godis finns ju förstås. Ibland knäckebröd, äpple, morötter och ibland lösviktsgodis för häst. Han har aldrig tidigare varit dålig i magen och har aldrig tidigare visat sig känslig för foderomställningar eller olika godis/fodersorter. Idag tvärnitade han under promenades för att stanna och smaska i sig blöt lera. Det har hänt 2 ggr tidigare och han står då och slickar/surplar i sig detta länge och väl. Tydligen bara på vissa ställen.

Vet ju att de ibland gör så, men kan han har någon brist på något? Hur tar man reda på detta i så fall?

Min "kännsla" när jag läser om hur din häst gör är också att det är någon form av brist...
Får han mineraler?
Hur ser foderstaten ut i övrigt,är den uträknad och baserad på analyserat foder?

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 987
Foder & Strö Har letat runt och fått en hel del råd om vad jag kan ge min kräsna häst för foder, men tänkte höra mig för lite mer. Han behöver...
2
Svar
20
· Visningar
5 127
Hundhälsa Min tik har fått en ny idé i vintertid - hon går och slickar i sig grus under promenaderna. Det känns inte ett dugg hälsosamt och jag...
Svar
10
· Visningar
19 241
Senast: Turali
·
Hundhälsa Min tik har haft dålig andedräkt i 3 år (hon är 5,5 år). Jag har skött hennes tänder med tandstensskrapning, plaque-off, borstning och...
Svar
14
· Visningar
7 533
Senast: Annika_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.