äter jord

Svårt att säga exakt vad det är som saknas men förmodligen mineraler troligen natrium (salt). Fri tillgång på saltsten är ofta inte tillräckligt så hästen inte får i sig så mycket som de behöver, speciellt vid hård ansträngning och/eller värme. Här är en artikel men det finns många fler

Hästar med saltbrist kan ibland slicka eller tugga på krubbor, staket, jord, stenar och andra föremål.
http://www.hippson.se/artikelarkivet/foder/sa-fungerar-hastens-saltbalans.htm

Min häst äter jord, vad är det han saknar? Ge vad?
Det behöver nog inte vara så att de saknar något men du kan väl testa att ge nåt mineraltillskott om hn inte redan får det. Däremot finns det ju risk att han samlar sand i magen och får kolik, så psyllium några veckor är inte fel. Jag ger det en vecka i månaden till mina eftersom de gärna pillar i sig allt möjligt från marken. Den ena röntgade jag för ett par år sen eftersom hon var lite taskig i magen och hon hade 5 liter sand! Pigg och glad trots det men har man otur blir det kolik.

Instämmer om att det kan vara salt/jod-brist. Oavsett så rekommenderar jag en kur med loppfrön i några veckor för att rensa magen

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
975
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
945
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
604
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka