Äter inte upp och ser ledsen ut :(

S

swawrwa

Hejsan, såhär är det.

Min 12 åriga haövblod/varmblodsvalack äter inte upp sitt hö.
och verkar vara ganska trött. Tack vare vädret så har han inte gått så hårda pass förra veckan.

han har gått ner lite i vikt nu så ökade på hans hö.
Han får 2 kg morgon , 4 lunch och 8 kväll, men imorse hade han massor med hö kvar. Kan det vara så att han tappat apptiten lite för han fäller ?
ska börja ge han b-vitaminer nu oxå, kan det hjälpa min polle ?

Sv: Äter inte upp och ser ledsen ut :(

Har du tagit tempen för att se att han inte har feber?

Nej inte ännu , men ska göra det snart. Är det nån " speciell tid" man ska ta tempen ? typ att man inte ska ta den när han precis ätit ?

Man kan ta tempen när som, men den är högre på kvällen, och lägst på morgonen.
Det är bra att tempa hästen flera dagar i rad, samma tid, så att man vet vad som är normal temp för ens egen häst.

De flesta hästarna kan bli hängiga och ur form i fällningstid. Har han blivit sådan förr av detta?
Prova ge B-vitamin tillskott. Kontrollera givetvis temp ändå, är du osäker ring veterinär!

Hej!

Gav mina kära pålle en veckas vila, han va hängig å känslig i huden pga pälslossning, nu är han som ny igen:)

Ett litet tips:d

Jag tycker nog ändå att om man har en häst som alltid äter upp och helt plötsligt inte gör det så ska man be en veterinär titta på honom.. Liten släng av kolik?? Kan säkert vara pälsfällning eller nåt men om en häst som brukar äta upp inte gör det brukar det vara klokt att kolla upp det.. Lycka till!

Jag skulle testa att ge mer kraftfoder och minska på höt, det är många hästar som inte vill äta så många kilo hö. Om det inte är så bra värden i höt så går de inte upp så mycket av ännu mer hö utan det kan vara bättre att ge ett mer närigstätt foder som komplement. Foderjäst är bra. Men känns han trött och ser ledsen ut kanske du ska ta ut veterinären.

ska du ta tempen ska du inte ta när den har ätit eller varit ute och ridit, då får den högre temp. Kan den inte ha haft kolik, behöver ju inte ha varit så alvarlig kolik kan ju bara ha avrt gaskolik lr något...

ska du ta tempen ska du inte ta när den har ätit eller varit ute och ridit, då får den högre temp. Kan den inte ha haft kolik, behöver ju inte ha varit så alvarlig kolik kan ju bara ha avrt gaskolik lr något...

Håller med. Tror att det är någon släng av kolik.. Ge inte mer kraftfoder!! :eek:

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 493
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Min dam har sedan några veckor tappat mer och mer intresse för ensilaget för att nu i helgen helt rata ensilage i boxen – äter bara...
Svar
1
· Visningar
884
Senast: fia-lisa
·
Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 546
Senast: Tinuri
·
M
Hästmänniskan Hejsan. Jag skulle vilja varna er som funderar på att låna ut era hästar på foder att tänka genom ett par extra gånger, genom att...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 604
Senast: Jenny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka