Äter inget

H

hippihopp

heeej ! :D

joo, min häst, lr inte min egentligen, men ändå ;) han äter inget nästan :crazy: han får mat, men sen går han bara där ifrån igen efter några tuggor ? har testat att blanda hans mat med äpple oh morötter, men han vill inte ha :confused: inte ens hö äter han ? han är 28 år så jag vet inte om det har med tänder eller något oh göra ? hjälp mig ?! :bow:

Sv: Äter inget

Ring veterinären, och boka in en tandkoll och undersökning. När är tänderna kollade senast? Gamla hästars tänder brukar behöva ses över oftare. Hur länge har han gjort såhär, kom det plötsligt eller gradvis? Tuggar han normalt det lilla han äter?

Men ring veterinären snarast, det är inte bra för hästar att inte äta, eller att äta alldeles för lite, de kan få problem med bla magen då.

Så ring veterinären.

Lycka till och uppdatera gärna.

Låter som tänderna så kolla upp det så fort som möjligt. Skulle det inte vara tänderna så kan det ha med magen och matsmältningen att göra vilket då också behöver ses över. Så ta ut veterinär så fort som möjligt för att få hästen genomgången. Äldre hästar har stora kvar på näringen och det kan fort utför om de inte kan äta.
Hö, äpple och morätter är foder som kräver att hästen kan tugga. Om tänderna är slut så kan hästen behöva ha foder i grötform som uppblött lusernpellets istället för hö. Men om den har fickor i tandköttet så kan även det vara svårt och smärtsamt för den att äta. Dessutom kan fickorna bli infekterade och leda till kolik. Så se till att hästen blir undersökt så fort som möjligt alternativ ta bort den p g a åldern om inte ägaren vill offra på den veterinärvård.

det är inte min häst, så jag vet inte riktigt hur länge han hållt på, men han äter typ havre ? oh det tkr han e gott :D men eftersom att det e en shettis oh han inte rids så kommer han ju att bli hyper ;) men jag kan ju gå lite med han oh sånt :p men tycker ni han ska få havre ist ? för hans ägare köper ju annan mat ? :crazy: oh då kommer han ju undra varfölr den inte tar slut ;) men jaja, jag får se, jag kanske kan ta i lite mer havre än annan mat :D men jag återkommer, så får vi se vad som händer ! :p

Be ägaren ringa veterinären, gör denne inte det borde du ju kunna anmäla och låta myndigheterna ta hand om det.

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 980
Senast: Oknytt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 779
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
843
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 033
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar