Äter dåligt

Aliide

Trådstartare
Min 9 veckors valp äter dåligt. Ställde nyss fram frukosten men han visade knappt något intresse. Han har inte ätit bra sen han kom. Det måste vara en stor omställning för honom. Nytt hem, egen mat skål, inga syskon som knuffas vid maten osv. När bör jag bli riktigt orolig? Han åt kanske bara 50% av allt han ska äta igår, likadant i förrgår.

För det första uteslut om vovven kan vara sjuk, ta pempen, titta på alläman tillstån och vid tveksamhet ring till vet. Är det inga fysiska fel på den så avvakta ett tag, den kommer inte att svälta sig själv till döds. Har ni några kullsyskon i närheten som ni kan träffa eller likn?
Annars är det nog bara att härda ut.

Han dricker bra och är lekfull. Inte slö eller matt. Gav honom frukost i morse 08.00 visade inget intresse. Gav honom mat igen 14.00 visade inget intresse men efter att killen gick dit och pepade lite i maten åt han några tuggor.

Pratade med uppfödaren, hen rekomenderade att ge valpen potatismos och kokt nötfärs några dagar för att stabilisera magen. Hoppas det hjälper. Tänk om han kommer rata den vanliga maten sen då? :crazy:

Våran gjorde likadant då han vart 9 veckor, han kunde helt enkelt inte äta det pga av att det var för torrt.
Uppfödaren sade att det inte behövdes blötläggas, men han kunde ju knappt äta det. Vi hällde i vatten och han åt bra!
Har du vatten i fodret?

/Frida

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"

Om han är frisk så skulle jag sätta fram maten. Har han inte ätit/ visat intresse för maten inom någon minut skulle jag ta bort matskålen tills nästa matning.

Han kommer inte svälta ihjäl. Om du låter maten stå framme hela tiden kan han bli mer kräsen och gå och småplocka i maten hela tiden. Vilket inte är så önskvärt.

Hur länge har ni haft honom?

Vi tar bort maten efter ett tag för att undvika småätning. Men vi är nu tvunga att försöka få i honom litet då han är lös i magen och knappt ätit något. Vi har bara haft honom sedan i onsdags så det är en stor omställning för honom.

Han går sedan eftermiddags på potatismos/kokt nötfärs-diet på rekomendation ifrån uppfödaren.

Jag tycker att du ska ge honom torrfoder som du sedan blandar i filmjölk. Om valpen inte ätit på långe brukar de behöva något som gör att magen kommer igång.

Men ge honom några dagar. de har oftast inte tid att äta när det är så mkt nytt som händer runt omkring.

Lycka till!

ahaa

en nykomling i familjen alltså!
Grattis!

Då skulle jag avvakta och underlätta för honom genom att ge mat som är snäll mot magen.

mvh/ Anita

Absolut, Sunnan har helt rätt!

/Frida

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"

Tack!

Avföringen är ngt bättre nu på kvällen. Fortfarande lös men inte lika illa. Han går som sagt på potatismos/nötfärs diet nu och han mår då inte dåligt av det :D

Va bra om valpisen blir bättre. Ett tips bara, om du vill ge något som är riktigt skonsamt för en hundmage ska du ge kokt fisk och överkokt ris (minst dubbel koktid), det rekommenderas av veterinär om hunden är dålig i magen. Låter kanske inte så smaskigt men hundarna brukar gilla det.

Lycka till med puppisen :)

Avföringen var dålig i morse igen. Faktiskt lösare än igår. Går inte detta över så ringer jag till vet. och kollar läget. Fick tipset om överkokt ris med barnmat morotspuré.

Du kan ju ringa och höra med veterinären, för att få så dålig mage är inte riktigt ok.
Har ni samma foder som uppfödaren, och isåfall vad?

Är han uttorkad?

Hur ser slemhinnorna ut?

Och tempen?

Gör en liten koll på detta, det kan ju vara något annat än omställningen.

Luktar bajset illa?

Luktar han illa ur munnen?

mvh

Glömde:

Ge honom inga godsaker, inga ben att tugga på eller liknande.

Han får Purina Pro Plan "Lamm och ris" det fick han även hos uppfödaren. Hans slemhinnor är ok samt ögonen. Inga tecken på uttorkning. Han dricker helt ok och är ruggigt leksjuk! :crazy:

Bajset luktar som "vanligt" även munnen.

Hur mycket ska tempgraderna ligga på?

Hej jag bara undrar är valpen avmaskad? många valpar i just nio väkers åldern blir dåliga i magen av spolmask. Ett littet tips. :)

Han är avmaskad hos uppfödaren, skall avmaska honom när jag haft honom en veckan. Kanske borde göra det på en gång?

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
518
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
2 020
Senast: Bison
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 541
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Vi hämtade hem en 8-veckorsvalp i tisdags som har ätit dåligt sedan han kom hem, UA på veterinärbesiktningen och avmaskad innan...
Svar
10
· Visningar
1 796
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Valet i USA
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur