Äter bajs

Ajabaja

Trådstartare
Hur jag än söker så finns det många teorier om bajsätande, vilken tror du på?
Har en ponny, lätt överviktig, väl uträknad foderstat och fri tillgång på bra halm dygnet runt som han max äter 1/2kg av om ens det. I övrigt får han hösilage och lite extra protein förutom mineraler. Gillar sin saltsten...
Det började när det var fruset att han gnagde på bajs och is i hagen och jag tänkte att det kliade i de nya tänderna eller att han för stunden hade tråkigt och inte orkade gå till halmen. Nu äter han även upptinat bajs. Varför?:confused:

Proteinbrist? Inte enligt hull och foderstat.
Mineralbrist? Möjligt men borde inte vara det enligt foderstaten.
För lite grovfoder? Det har han ju inte.
Ont i magen?
Vad finns det för anledningar till att han gillar andra hästars bajs?
Borde jag oroa mig?

Sv: Äter bajs

Min shettis åt också bajs vid några tillfällen vintern 2010-11. Hon hade inte gjort det tidigare och har inte gjort det efter.

Jag kom efter googlande fram till att det förmodligen berodde på att hon hade fel bakteriebalans i magen. Hon har känslig mage och reagerar negativt på byte av hösilagebal, för torrt hösilage, för fuktigt och en massa andra saker så förmodligen var det något som stört hennes bakteriaflora i magen.

Hon åt hagkompisens bajs men även sitt eget och efter ett par veckor så slutade hon och hon blev bättre i magen.

Jag håller med Lovis, oftast beror det på obalans i tarmbakterierna, föl äter alltid vuxna hästars bajs och bör därför hållas i grupp för att få i sig så många olika hästars bajs som möjligt!
Om hästen inte slutar så kan du ge Pro Equo som är probiotika för hästar!

Tack för era svar!:bow:
Jag har haft tanken på det, men eftersom han verkar, om jag tittar på träcken, vara superfin i magen, så uteslöt jag nog det i samma stund. Men jag har lagt märke till att han gärna dricker i samband med att han äter, dvs hans mathink är ofta fylld med vatten när han är klar. (Och då får han redan blöt mat..) Och i samband med att han äter hö så dricker han oftare än de andra. Han får jäst sedan någon vecka och går i en hage med 5 andra vuxna hästar, han är själv 3år. Får se om det ger sig med jäst och lite tid!

Vuxna hästar koprofagerar inte vid obalans i tarmfloran. Snarare uppvisar dom detta beteende vid protein eller fiberbrist. Sen ska inte föl stoppa i sig olika hästars bajs, utan det är endast mammans som räknas och räcker.

Så då borde min ponny trots fri tillgång på halm och fodras med hösilage 6gånger per dag, med ett överskott på protein och bra överlinje ha proteinbrist eller får för lite grovfoder? Vad ska jag då göra för att få honom sluta äta bajs? Är det enda anledningarna?

Jag har sett hästar äta bajs utan någon som helst rimlig anledning men aldrig när det finns gräs i hagen. Kanske det är så att bajs är godare än halm :eek:

Vuxna hästar koprofagerar inte vid obalans i tarmfloran. Snarare uppvisar dom detta beteende vid protein eller fiberbrist. Sen ska inte föl stoppa i sig olika hästars bajs, utan det är endast mammans som räknas och räcker.

Kan oxå vara mineral brist, inbalance av nåt i foderstätt eller Just Plain Boredom.

Jag skrev faktiskt inte för lite grovfoder, jag skrev fiberbrist. Det är inte detsamma som för lite grovfoder. Grovfoder kan ha mer eller mindre fibrer i sig beroende på när det skördats.

Våra hästar äter oxå sitt och andras bajs under våren. Skulle vara intressant och veta vad dom har brist på eller om dom helt enkelt äter det bara för att.

Liknande trådar

Hästvård Har sett att min häst äter bajs i hagen :cautious: Jag har inte sett det inne, och aldrig sett det tidigare, utan det verkar vara något...
Svar
3
· Visningar
951
Senast: Esset
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 210
Senast: Madick
·
Hästvård Jag har fått höra av stallkompisarna att min häst äter sin/sitt träck :cry: Har läst olika trådar här om varför dom kan göra det och...
Svar
2
· Visningar
810
Senast: Kaki
·
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 270
Senast: Kaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama