Aten eller Barcelona?

Zpunk

Trådstartare
Planerar en långweekend med några kompisar i höst och vi velar lite om vi ska sikta på Barcelona eller Aten. Ingen av oss har varit i någon av städerna. Vi är mest ute efter att äta och dricka gott. Jag vill gärna se historiska platser (någon kanske minns att jag var i Rom förra året och Forum Romanum var en dream coming true). En annan är väldigt intresserad av kyrkliga byggnader. Shopping är också intressant, men inte i högre prisklass utan ”normalt”. Bada är inte jätteviktigt egentligen men det skadar inte om det skulle bli någon stranddag.

Någon som har erfarenheter av dessa resmål och kan väga in?
 
Är det inte i Barcelona där lokalbefolkningen skjuter på turister med vattenpistol för att de inte vill ha dit fler? Känns inte så roligt att åka någonstans där man blir hatad av lokalbefolkningen...
 
Jag har varit i Barcelona. Blev mest trött på att man hela tiden fick lov att vara vaken för det kändes som om alla ville blåsa turister på pengar. T ex. tog en cola på en servering på Ra Lambla. Är ju inget man tänker fråga vad det kostar- fick betala 10 euro.
 
Planerar en långweekend med några kompisar i höst och vi velar lite om vi ska sikta på Barcelona eller Aten. Ingen av oss har varit i någon av städerna. Vi är mest ute efter att äta och dricka gott. Jag vill gärna se historiska platser (någon kanske minns att jag var i Rom förra året och Forum Romanum var en dream coming true). En annan är väldigt intresserad av kyrkliga byggnader. Shopping är också intressant, men inte i högre prisklass utan ”normalt”. Bada är inte jätteviktigt egentligen men det skadar inte om det skulle bli någon stranddag.

Någon som har erfarenheter av dessa resmål och kan väga in?
De är två väldigt olika resemål tycker jag, båda har närhet till havet så det är ju uppfyllt!
Aten är härligt stökigt, pittoreskt och har all den goda grekiska och turkiska maten. Det är en upplevelse att bara vara där. Det finns gott om antika sevärdheter med och olika stadsdelar har olika känsla så där kan man ju välja lite vad man är ute efter. Grekland generellt är väldigt välkomnande upplever jag.
Min upplevelse av Barcelona o andra liknande spanska resemål är att det är modernt, lättrest, inte superintresserade av sina turister men har ju mängder av fina restauranger och enklare tapasställen. Där går också att välja nivå och del av staden, men upplever centrala Barcelona som mkt mer turistigt, Ramblas tex är en mardröm enligt mig som gillar mer genuina delar, och dyrt än Aten (men har bara varit i Aten en gång.)
 
Nu är det en 5-6 år sedan jag var på båda ställena, men då tyckte jag mycket bättre om Barcelona som stad. Aten kändes väldigt stökigt och smutsigt och jag kände mig inte helt trygg som ensam kvinna (vilket i och för sig inte lär bli ett problem för din del). Dock har ju överturismen blivit ett rejält problem i Barcelona och det kan såklart påverka upplevelsen negativt lite beroende på var man är, vad man gör och hur man själv beter sig. Det faktum att Barcelona har jättefina stränder var ett stort plus för min del.

Slår annars ett slag för Florens om det är aktuellt med ett tredje alternativ, det bör uppskattas väldigt av framförallt din kyrk-älskande kompis!
 
Nu är det en 5-6 år sedan jag var på båda ställena, men då tyckte jag mycket bättre om Barcelona som stad. Aten kändes väldigt stökigt och smutsigt och jag kände mig inte helt trygg som ensam kvinna (vilket i och för sig inte lär bli ett problem för din del). Dock har ju överturismen blivit ett rejält problem i Barcelona och det kan såklart påverka upplevelsen negativt lite beroende på var man är, vad man gör och hur man själv beter sig. Det faktum att Barcelona har jättefina stränder var ett stort plus för min del.

Slår annars ett slag för Florens om det är aktuellt med ett tredje alternativ, det bör uppskattas väldigt av framförallt din kyrk-älskande kompis!

Nu har jag inte varit i Barcelona, men håller med fullt ut angående Aten och Florens!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp