Åtalad för djurplågeri friades

Sv: Åtalad för djurplågeri friades

"Mot bakgrunden att kvinnan, som haft djur i många år, var engagerad i en fåravelsförening och medverkat i möten och fortbildningar ansåg rätten att det var osannolikt att hon skulle ha struntat i att tillkalla veterinär om hon uppfattat att djuren led."

Ja för är man engagerad i en avelsförening så kan man ju så klart inte göra något fel!....???
Den motiveringen höll inte för mina ögon. Det kan mycket väl vara så att fåren fått ett virus och hästen dött av ålder, jag tycker att ursäkten till varför hon Inte skulle kallat ut vet. är icket godtagbar.
 
Sv: Åtalad för djurplågeri friades

kl

Och det känns ju inte heller särskilt troligt att en seriös djurmänniska skulle låta häst- och fårkadaver ligga strösslade över ägorna en längre tid.
 
Sv: Åtalad för djurplågeri friades

Ja man blir ju mörkrädd..Låter man bara kadavrena ligga tillräckligt länge så kan man sen inte bevisa att djuren led.Sorgligt. Man kan ju hoppas att personen fälldes för något i alla fall. Det är ju inte lagligt att låta stora djurkadaver ligga och ruttna..Patetiskt!
 
Sv: Åtalad för djurplågeri friades

Men hur menar du att man med bibehållen rättssäkerhet skulle kunna fälla någon för djurplågeri pga döda djur där man inte ens kan fastställa dödsorsaken!
PL
 
Sv: Åtalad för djurplågeri friades

Enligt det jag har hört finns det andra omständigheter i fallet. Sånt som funnits runtomkring tex. Hur såg hagarna ut? Fanns det foder/vatten runt djuren? Hur såg hovar/klövar ut? Varför låg djurkropparna kvar? Hur såg djurens miljö ut runt dom? Osv..
 
Sv: Åtalad för djurplågeri friades

Enligt artikeln var dödsorsaken okänd.

Men det står också att orsaken inte gick att faställa då djuren legat länge.
Just att de fått ligga länge tycker väl jag är tvivelaktig djurhållning.
Dock vet jag inte hur restriktionerna är gällande kadaver. Här hämtas de iaf inom ett par dagar av kadaverbil.
 
Sv: Åtalad för djurplågeri friades

När du kallar domen patetisk så borde du kanske ha något konkret att komma med, inte bara insinuationer.
PL
 
Sv: Åtalad för djurplågeri friades

"Tillförlitlig källa" används alltid när någon vill uttala sig om ngt man inget vet. Om man inte varit på plats och sett med egna ögon dt man tror/vet/påstår är sant skall man inte yttra sig. Lägg till att det man säger skall styrkas med (teknisk) bevisning så att det framstår som utom all rimlig tvivel att det som påstås är sant (för en fällande dom).
När rättens ordförande redan inledningsvis frågar åklagaren om man inte vill ändra eller ha ett andrahandsyrkande så visar det att en fällande dom inte var för handen, dvs åklagaren hade en mycket svagt case.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter En kvinna lämnade sin häst på klinik för avlivning, men hade bråttom därifrån. När veterinär undersökte hästen visade den tecken på att...
Svar
2
· Visningar
897
Senast: Crossline
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tre personer från Sörmland åtalas för djurplågeri. Det efter att trion utsatt åtta islandshästar för allvarligt lidande, varav en häst...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En travprofil från södra Sverige åtalas för djurplågeri. Enligt åtalet har mannen använt otillåten spödrivning på två hästar under...
Svar
0
· Visningar
323
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästarna var kraftigt avmagrade och bedömdes ha utsatts för ett långvarigt lidande. Nu döms en kvinna i 55-årsåldern för djurplågeri.
Svar
0
· Visningar
267
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp