Sv: Åtal prövas mot John Hickey
Just det där med att det uppstått sporrmärken, det måste ju vara väldigt svårt att bedöma! Om det inte är blödande sår, då vet man ju inte ens om nämnda sporrmärken uppstått just där!
Om "rätt" person sett mina hästar ett par ggr, då kunde jag också åkt dit för att ha "sporrat hästen så den sargats".
Första gången var med min gammelpålle. Han är skapligt skumpig att sitta på i trav, så man "guppar" med skänkeln.
Klev av hästen en gång efter ett ridpass och upptäckte REJÄLA märken vid skänkeln på båda sidor av hästen!
Och jag hade vid tillfället inte ens ridit med sporrar! Efter lite tänkande så kom jag på att det måste varit de rejält rynkiga Graningestövlarna som skavt! Men vad hade hänt om en uppmärksam domare sett det hela?
En annan gång så hoppade jag min nuvarande tävlingshäst med sporrar, det var många år sedan.
Träningspasset funkade noll, och eftersom min häst har ovanan att rusa mot hindren, i kombination med en gigantisk ryggverksamhet och mkt rygg i hoppen, så hade uppenbarligen inte min klena högerskänkel (har ett pajat högerknä) legat still alls utan åkt rejält fram och tillbaka. För pålle hade fått ett rejält sporrmärke av högersporren! Var nästan hål! Och jag hade INTE korrigerat honom NGT! Inte bankat, inte tryckt in sporrarna osv.
Återigen, vad hade hänt om det varit tävling dagen efter och ngn sett det märket?
Hästen i fråga har så mkt bakbensaktivitet och så mkt rygg, att de flesta som rider honom inte ens klarar att sitta ner i trav och galopp.
Nu vet jag inte vad som hände när Hickey blev anmäld, men jag vill få sagt att ibland är inte allt svart eller vitt!