äta lera?

K

kolungarna

När jag varit ute och ridit, har min häst har vid flera tillfällen stannat till vid leriga ställen och ätit av leran. Vad kan det bero på?
Kan det vara någonting hon saknar i fodret?

/Kolungen

Sv: äta lera?

Precis samma för mig!! Tänkte just skriva en tråd om det här. Tänkte också ifall det var något han hade brist på.

När våra hästar hade hagar som bestod mest av lera så stod även de och slickade. Har för mig att de hade typ brist på mineraler eller nått sånt... Men jag kanske är helt ute och cyklar nu...?! :confused:

Ja.. så har jag också hört... men våra hästar slickar lera som tusan, trots att de får massor av mineraler! Det kanske kan vara så att det där är naturens sätt att skaffa mineraler, och att de gör det på ren instinkt?

Det kasnke det är, men finns det inte bakterier osv i leran, annars skulle man ju inte utfodra mineraler eftersom de slickar i sig dom ändå.;)
Men du kan mycket väl ha ärtt...eller så fördedrar de lera framför gräs.:D

Att hästarna slickar på lera och dyl beror oftast på brist på mineraler av olika slag. Våra hästar brukar inte slicka leda eftersom dom får det i fodret, däremot slickar korna gärna på mullvadshögar och dyligt och jag har även sett hästar som slickar på lera, och när man sen har gett dom mineraler så har dom slutat. Så mitt råd är att öka deras mineralintal, men mineral i fodret och mineralstenar man kan lägga ut i hagen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 075
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Smulu
·
Hästvård Vädret är riktigt tråkigt just nu hos oss (troligen hos många andra också), mina hästar går på lösdrift, dem har delar av hagen och...
Svar
9
· Visningar
1 299
Senast: Anemone
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 555
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix