Äta gran?

M

Mojje

Är det farligt att slänga in julgranen i hagen till hästarna att mumsa på?

Sv: Äta gran?

dräktiga ston bör inte äta gran, men annars är det ofarligt så länge det inte är överdriven mängd

Vanlig, hederlig GRAN och TALL är ett utmärkt "tillskott" till hästar!
Har hört att enris även ska kunna "ersätta" maskmedel (har inte testat själv).

Något som är direkt DÖDLIGT är idegran.

Citat från Agrias hemsida:

Idegran är en växt som är väldigt giftig för hästar, och är direkt olämplig att ha i stallet. Hästarna tycker mycket om smaken och utgången blir ofta dödlig. Idegranen växer mest i kusttrakterna från Bohuslän till Gästrikland. Man skiljer den från en vanlig gran genom att den är liten, ofta busklik och saknar kottar. Den har små röda bär och platta, skaftade barr som är mörkgröna

RK-1527T.jpg

Jag har hört att tall i stora mängder inte är bra. Gran är inga problem utan tvärtom riktigt nyttig för hästarna.

det är väl ingenting som är bra i för stora mängder

hur mycket är lämplig mängd? funderar oxå på att kasta in julgranen i pållens hage när den inte behövs mer, men pållen går ju tillsammans med en annan häst med så de får dela på den, blir det för stor mängd då?

vad kan det innebära för risker för ett dräktigt sto?
Bara så jag vet om stallägaren kanske inte vet att det är farligt om hon oxå planerar att kasta in julgranen hos sina hästar där en är dräktig, och då vill hon gärna höra varför det är farligt skulle jag tro.. :angel:

jag har iaf utan problem kunnat slänga in en 'kasserad' julgran till mina 2 B-ponnysar utan att det har varit några problem. fasst då har det inte vait så mycket barr kvar heller.

Barren innehåller ett ämne som heter tannin och detta kan leda till missfall. förr användes tydligen granbarr fosterfördrivningsmedel. Vet inte riktigt hur bra detta stämmer, men jag personligen skulle inte våga ta risken iaf

JA
JAg har 2 hästar och de äter mammas gran och syrrans gran och ibland andras granar dock inte smatidigt.
har aldrig haft problem av detta.
Mycket bra sysselsättning då de har en väldigt tråkig vinterhage.(bondskrällena vil inte släppa till lite mark)

Det kan nog vara vettigt att inte lägga in ädelgranar (silvergran, kungsgran etc) utan att kolla lite, dels att det verkligen är den gransort den sålts som och att den sorten inte är giftig i sig eller tillhör en sort som är känslig för insektsangrepp och kan innehålla rester av bekämpningsmedel.

Vanlig gran är både gott och nyttigt för dem. Jag brukar dagligen lägga in granris till min häst(i boxen) under dec-jan-ev. feb. Både pga att det är juletid och för att kusen ska ha något att tuga på. Dessutom kan han behöva lite extra näring och tuggtillgång under de kyligare perioderna. Han har granris i boxen dygnet runt och äter när han vill ha. Brukar gå åt lite extra i början och sen lugnar han ner sig och det finns alltid kvar dagen därpå. Har aldrig sätt några tecken på att han skulle må dåligt av det utan tvärt om.

Tack för era meningar..det är ju en kungsgran jag har gått och köpt nu..får forska lite.
Tänkte också att det kunde vara lite kul för dom att knapra gran i den tråkiga hagen.

Här är Agrias alternativ:
Bra alternativ
Det finns trots allt bra alternativ för den som vill göra julfint i sitt stall. Vanligt gran- eller tallris är lätt att få tag på och luktar gott. Julprydnader av halm kan vara roligt att pyssla med själv, och tas tacksamt emot av hästarna efter julgrans- plundringen. Äpplen, apelsiner med kryddnejlikor, knäckebröd och pepparkakor i röda band ger julstämning, utan att vara farligt för hästar eller andra djur.

Ett tips när julen väl är över: lägg ut den gamla (plundrade) julgranen i hagen, det brukar uppskattas av hästarna.

:d

Hästar gillar gran...
Har du granträ till virke så äter hästarna oftast mer på det än annat, därför att de gillar smaken så bra....så hagstolpar och virke i stall av gran är inte det bästa alternativet ur synvinkeln att man vill ha så lite bitmärken som möjligt..... :angel:

Liknande trådar

Anläggning Upptäckte idag att hästarna börjat gnaga på de stora granarna i hagen. Det finns ett antal grandungar med stora granar. Bästa o...
Svar
10
· Visningar
914
Senast: Luff
·
Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
676
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama