Äta efter magsjuka

escodobe

Trådstartare
Jag fick vinterkräksjukan i måndags. De akuta symptomen upphörde tidigt tisdag morgon men problemet är nu att jag fortfarande inte kan/vill äta! Jag mår liksom illa. Det är till och med jobbigt att gå ut i trapphuset eftersom det luktar mat.
Jag har koll på vad man normalt rekommenderar som "snäll" mat men jag sedan måndag lunch bara motvilligt klarat att få i mig några toast, några ljus kex, nån dl klar grönsaksoppa, ett par matskedar gröt och en näve ostbågar.
Jag är vanligtvis alltid hungrig och vill helst äta var tredje timme. Jag tror att magsjukan egentligen är över och att problemet är just att jag inte har ätit. Jag har ibland fått något liknande om jag missar en måltid med ett par timmar, men då har jag liksom kunnat peta i mig något litet så har den riktiga apititen kommit igång på någon kvart eller så. Det verkar inte fungera nu. Jag surplar i mig blåbärssoppa.
Saken blir ju inte bättre än att jag nu fått mensvärk och måste äta smärtstillande och sånt ska man ju helst inte ta utan mat.

Några bra tips? Även om jag säkert kan överleva rätt länge på blåbärssoppa så måste jag ju ÄTA? Och man räknas tydligen inte som frisk innan man kan äta riktig mat igen, oavsett när sista kräkning skedde?

Jag blir också sådär, men jag tvingar helt enkelt i mig maten trots att jag mår illa. Och det brukar lägga sig efter att jag ätit ordentligt.

Jag kör normalt sett på någonting enkelt och gott, typ rostade mackor med gott pålägg och en stor mugg te.

Proviva eller liknande? I små, små portioner så att magen långsamt får vänja sig vid att ha innehåll igen. Tillsammans med små bitar av såna tunna vita kex som knappt smakar nåt för att ge lite substans. Matlusten kommer komma tillbaka men du får kanske kämpa några dagar till.

Tappade aptiten totalt med influensan nu men behövde energi, Arlas drömyoghurt var bra - mycket näring men inga bitar. En mjölkprodukt kan vara bra för att "kapsla in" värktabletten (om du inte är känslig mot mjölk i vanliga fall, förstås).

Tappade aptiten totalt med influensan nu men behövde energi, Arlas drömyoghurt var bra - mycket näring men inga bitar. En mjölkprodukt kan vara bra för att "kapsla in" värktabletten (om du inte är känslig mot mjölk i vanliga fall, förstås).

Såna där mjuka frallor med ost på ovansidan och Bregott på funkar också för mig när jag är dålig.

Jag fick vinterkräksjukan i måndags. De akuta symptomen upphörde tidigt tisdag morgon men problemet är nu att jag fortfarande inte kan/vill äta! Jag mår liksom illa. Det är till och med jobbigt att gå ut i trapphuset eftersom det luktar mat.
Jag har koll på vad man normalt rekommenderar som "snäll" mat men jag sedan måndag lunch bara motvilligt klarat att få i mig några toast, några ljus kex, nån dl klar grönsaksoppa, ett par matskedar gröt och en näve ostbågar.
Jag är vanligtvis alltid hungrig och vill helst äta var tredje timme. Jag tror att magsjukan egentligen är över och att problemet är just att jag inte har ätit. Jag har ibland fått något liknande om jag missar en måltid med ett par timmar, men då har jag liksom kunnat peta i mig något litet så har den riktiga apititen kommit igång på någon kvart eller så. Det verkar inte fungera nu. Jag surplar i mig blåbärssoppa.
Saken blir ju inte bättre än att jag nu fått mensvärk och måste äta smärtstillande och sånt ska man ju helst inte ta utan mat.

Några bra tips? Även om jag säkert kan överleva rätt länge på blåbärssoppa så måste jag ju ÄTA? Och man räknas tydligen inte som frisk innan man kan äta riktig mat igen, oavsett när sista kräkning skedde?

Ostbågar och öl.

Och en dokumentär om jäst mat som en uppfriskande omväxling till de två säsongerna av Dawsons creek som jag sett de senaste dagarna...

Jag var utan matlust ganska precis en vecka, mådde lite illa då och då. Försökte peta i mig nått när det kändes ok, men det gick en hel vecka innan jag verkligen var hungrig. Jag började fundera på vad fan det var för nått egentligen, för på vanlig magsjuka brukar man ju bli hungrig dag två. Kände mig full och uppblåst i magen, fast den var så tom så den ekade.

Endå hade jag en väldigt mild magsjuka. Kräktes aldrig, men ( ursäkta :o) sket vatten ett par ggr. Men mådde illa gjorde jag, och var väldigt äcklad av mat.

Ris?

När jag har mått riktigt illa så brukar ginger ale, kall! hjälpa. Sedan något ganska neutralt, smoothies brukar fungera. Kallt brukar gå ner lättare för mig. annars det gamla vanliga, ris, de där tunna kexen med sesamfrön som man brukar äta till ost. småknaper av något sätt som sätter igång systemet igen! :)

Liknande trådar

Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
39 020
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar