A

Anieee

Vet inte vart tråden ska ligga, men hoppas på det bästa!
Min ponny fick för någon vecka sedan diagnosen "astma" och går nu på medicin för det till 1:a Augusti.
Jag undrar nu om det finns fler som har astma hästar och som har några tips och vinkar till mig eftersom att min ponny nu vilat i tre veckor (endast skrittat och badat) , hur rider jag igång henne?
Vad ska man tänka på? Hur underlättar jag för henne?
Skriv allt ni kommer på, är så hilma rädd om henne så vill henne verkligen väl, hon är mitt allt !:love:

Sv: Astma?

Astma hos häst kallas ofta RAO (respiratory airway obstruction, tidigare COPD (chronic obstructive pulmonary disease) eller i folkmun kvickdrag. Det senare är snarare terminalstadiet, dvs långt gången astma där de små luftblåsorna i lungvävnaden brustit och bildat större hålrum.

Det viktiga är att i första hand rätta till hästens miljö - som strö är papper det allr bästa, därefter torv följt av dammfritt spån. Grovfodret bör vara av mycket god kvalitet, ensilage eller lite blötare hösilage är att föredra framför hö. Det bästa för hästen är att gå på lösdrift eller åtminstone vistas ute större delen av dygnet. Bra luft i stallet är mycket viktigt. Motion är bra sålänge hästen inte upplever obehag pga hosta eller andnöd.

De flesta hästar utvecklar sjukdomen på grund av allergi mot mögelsporer. Sedan finns det olika varianter av sommar-CODP där hästen snarare är allergisk mot pollen av något slag. Om det är et sådant problem hjälper inte ovanstående miljöåtgärder.

Det går att ta prover för att utröna vad hästen är allergisk mot. Vad har ni fått för mediciner och hur ställdes diagnosen?

Sv: Astma?

Jag har ingen astma-häst men har själv haft det i över 20 år, så lite av mina egna tips är:
- håll konditionen uppe och låt grundträningen ta tid.
- tänk på luftfuktigheten, tex på hösten så är det extra jobbigt och speciellt på högre höjder.
- Medicinera efter rekomendationer.

Tycker TantEster gav väldigt bra råd!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 227
Senast: Hazel
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka