Astma och shampoo?

MissFideli

Trådstartare
Skulle behöva bada Yoga, hon ser verkligen f*rj*klig ut. Och Abbie med. Använde vanligtvis Espree's shampoo för fet päls, men det är ju parfymerat.
Nu vet vi ju inte vad Yoga reagerade på, jag tror ströt i lådan, men veterinärerna håller inte med, så jag vet inte om jag vågar testa. Finns det oparfymerade shampoon för katt?

Ska fråga vår klubbordförande, hon är ju väldigt insatt i kattpälsar, men ingen vet ju allt :D

Sv: Astma och shampoo?

VetriDerm Sensitive är oparfymerat. Det är utformat till katter med känslig hud så det borde väl kunna funka. Vet dock inte hur det funkar med just britt-pälsar.

Jag tror (har läst nånstans på en veterinärsida på nätet) visst att strö kan framkalla överkänslighetsreaktioner. I det fallet jag läste rörde det sig om de
s k majsbaserade ströerna. Så varför inte det du hade (för det var väl ett träbaserat?).

Senast ändrad:

EverClean är det väl TS brukar ha i lådan om inte jag kommer ihåg fel och den är lerbaserad.

Jag hade EC till mina katter för runt 10 år sedan när den "nya" parfymerade sanden kom, mina katter tålde den men inte jag. Jag hade dessutom inte köpt den parfymerade varianten utan den var felpaketerad. EC ansåg att det inte var deras problem så numera har de en kund mindre.

Stämmer att det var träbaserat och vad än veterinärerna säger så tror jag fortfarande att det var det som utlöste reaktionen. Men jag vågar inte testa läget med tanke på hur allvarlig reaktionen var.

Jag höll på att testa annat eftersom jag tror att hon reagerar på parfymen i EC-sanden. Dock var det inte den jag tror hon fick astmaanfallet av, utan den träpelletsliknande Cat's Best Öko Plus.

Stämmer att det var träbaserat och vad än veterinärerna säger så tror jag fortfarande att det var det som utlöste reaktionen. Men jag vågar inte testa läget med tanke på hur allvarlig reaktionen var.

I träbaserad pellets kan det finnas tallbarrsolja (tror jag det är) som kan iaf kan vara irriterande för huden. Vet att en del som använt Feline Pine har fått sluta använda det för att katterna blivit irriterade på trampdynorna.

Okej... Frågan är vad som kan orsaka en sån reaktion på luftvägarna att det utvecklas lungödem. Det är väl det vi inte riktigt vet. Men det kanske tallbarsolja kan göra om kisse är känslig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17
  • Föräldrar till barn som rider

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka