Astma hos katt

C

caerloc

Hej!

Våran 14åriga gamla kattdam råkade för två månader sen ut för krampanfall vid kräkning, andningsproblem, avmagring och uttorkning. Tappade nästan en fjärdedel av sin vikt. Panik in till sjukhus med inläggning på intensivvård och en nota på 18000 för oförsäkrad katt. (Tjejen visste inte att man fick försäkra gamla katter när hon tog över den från föräldrahemmet). Fick med prednisolon, ronaxan och bricanyl hem då astma/bronkit konstaterades, där svåra första 2 veckor svåra väntade då hon inte drack på egen hand utan fick ge henne med spruta och en omgång vatten under huden. Men vi kämpade på och nu äter och dricker hon och klarar att spy utan att få svår andnöd. På onsdag ska vi in och diskutera vidare medicinering, och då hon fortfarande låter mycket när hon sover samt när hon kräks och hennes andning fortfarande är lite snabb känner vi att 2.5 mg prednisolon varannan dag är för lite.

Min fråga är väl egentligen vad andra har för erfarenheter av olika medicineringar? Inhalator/injektioner/tabletter? Vi vill gärna slippa tabletter då hon avskyr att ta dom och gärna kräker upp dom. Vad kostar inhalator, misstänker att det är det bästa? Då hon är ganska gaämal vill vi få den bästa effekten till minsta obehaget. Hur snabbt uppstår diabetes av kortison? Min tanke är att det är bättre att ge henne några bra år innan hon kanske får somna in för diabetes än några fler år med obehag på olika sätt, vare sig det är obehaglig medicinering eller dålig effekt. Är mycket tacksam för alla erfarenheter, tankar och svar.
 
Sv: Astma hos katt

Vet inte hur mycket det hjälper men jag kan ju svara hur vi har det. Min katt har haft astma sen jag fick henne när hon var 4 år. Hon har aldrig blivit så dålig som din utan bara haft en rosslig hosta. Hon går på tabletter prednisolon pfizer 2,5 mg. I börja fick hon hel tablett en gång om dagen men sen har vi minskat medicineringen efter hand.

Jag trycker ner tabletten i en sån där vitakraft pinne. Kan säga att det finns inte en chans att mina skulle missa sin medicin på morgonen. För ja, även den andra katten får ju också sin medicin (placebo, alltså bara godiset hehe) för annars hade hon avlidit av svartsjuka. Medicinen är viktigare än frukosten. Kanske du kan prova att göra något sånt?
 
Sv: Astma hos katt

Problemet är att hon inte tycker om något annat än sitt torrfoder och sina b-vitaminer, så det är väldigt svårt att lura i henne. :-(

Tar för övrigt tacksamt emot alla tips folk har som kan underlätta för katt med astma.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp