astma häst hjälp

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare jennifer_1989
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 2 938
J

jennifer_1989

hej alla jag har en kille på 12 år som fick diagnosen astma föra torsdagen när vi va på klinik. och jag undrar vad ni har för erfarenheter av astma hästar medeciner priser och liknande! och vet säger att han kan behöva kortison eller inhalator, men om det blir väre. nu hostar han litte för att d är fuktigt i luften, men är de kalt ute gör han inge hostande alls, så tycker ni att han behöver medecin iaf?? vill ha svar, tack alla!! :-)

Sv: astma häst hjälp

jag har en shettis som också blev diagnotiserad astma för hennes hosta, som visserligen var grov då hon ibland hostade slem.

jag fick av veterinären en inhalator, som jag hade i 3 månader. jag minns inte riktigt priset var, men jag tror det låg någonstans omkring 500 kr i hyra + medicin.

efter det har hostan inte kommit tillbaka!

så tycker ni att han behöver medecin iaf?? vill ha svar, tack alla!! :-)

Det avgör veterinären allra bäst - ingen kan via ett nätforum säga när en hosthäst behöver behandling. Medicinen måste dessutom förskrivas av veterinär. Så säger veterinären avvakta efter att ha undersökt honom, så avvakta. Säger veterinären behandla så behandla enligt vets rekommendation.

Ang inhalator och behandlingar rent generellt:

Min ena är dammallergisk, men också bla pollenallergisk, och det är lite värre att 'hindra' (pollen alltså). Han får då kortison i inhalationsmask, vanlig astmamedicin (kortison) för människor, men i en inhalator gjord för häst.

380949_167591446670170_100002579461412_284496_2050390630_n.jpg

Fungerar bra, när vi upptäckte han var pollenallergisk så hade han ju hunnit hosta ett tag (och jag fattade INTE varför, det var ju lika dammfritt som innan liksom. Vet insåg ganska direkt kopplingen i tidpunkt och pollen dock...) så då fick han kur på 3 v med succesivt minskad dos. Sen fick han 'de dagar han behövde' helt enkelt. Dvs dagar med mycket pollen. Fungerat bra.

tack så mycket för svaret, nu har jag bara märkt att han hostar enbart efter att han motionerat, han motioneras varanan dag! och då hostar han bara 3 gånger ungefär på en kväll, så vill vet avakta så ä d väl så! men ska höra av mig när d blir kalt ute och han fortsätter som han gör, han har ju oxå förstärkt andningsljud men de berode på astman sa min vet! vill bara att min kille ska bli frisk ju!:-) gör era hästar det oxå hostar efter motion inte i samband med det???? någon som prata på att d kan vara lungmask, men d får dom väl om dåm går ihopp med åsnor har jag sett skrivet. och min vet prata inget om det!

En av mina vänner har haft en häst med astma i många år, även om det nu är länge sedan.
Den brukade behöva medicineras nån gång då och då när den blev sämre, i övrigt var det bara att se till att hon hade så bra miljö som möjligt och att fodret var tiptop. Den vinter då höet i stallet var av tveksam hygienisk kvalisort mådde hon jättedåligt, det räckte inte att "bada höet". TIll sist köptes det in annat hö till just den här hästen och vips blev hon symptomfri igen...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 993
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Skulle vilja ha råd ang min dammkänsliga häst. Idag står han på torv i boxen som jag blöter när jag lägger in nytt, har utevistelse...
Svar
19
· Visningar
3 170
Senast: Korven
·
Hästvård Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, så jag tänkte försöka söka lite hjälp här på Buke. Min ponny har varit hostig nu en ganska...
Svar
3
· Visningar
1 787
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej, jag har nu kommit i kvalet av valet av att gå skilda vägar med min häst. Nu är det tyvärr inte så lätt då han varit en del skadad...
Svar
9
· Visningar
4 022
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈