Aspbarkspellets

Johannaavvattensta

Trådstartare
Jag har 3 hästar som älskar att äta på aspar... Som tur är så har vi sågat ner ett helt gäng som legat i hagen så de får gnaga på men jag vill få slut på det så de inte äter på andra träd också!

Så vad har ni för erfarenhete av aspbarkspellets, hjälper det så att dem låter träden vara. Vet ju att de ska vara nyttigt för dem också! :)

Vill även ha tips på leverantörer!! :)

Sv: Aspbarkspellets

Jag beställde i foderbutiken, det tog bara några dagar innan det fanns hemma.

Mina gnager ändå, gnagandet har nog inte så mycket med barken som sådan att göra.

Jag tror mina säckar kommer från Wiromin så det borde inte vara så svårt att hitta en butik som kan ta in.

Aspbarkspelletsen hjälper absolut!! Bara några dagars fodring gör att Pållarna slutar ha ihjäl träd, stolpar och inredning :D
Ta kontakt med Wiromin och kolla var de har närmaste återförsäljare.
Står nog på deras hemsida också tror jag.

*kl*

Kanske värt att tänka på är att Wiromins aspbarkspellets innehåller 10% melass om det nu är så att man vill vara försiktig med socker.

Då ska jag kika på Wiromins hemsida (om de har någon) och se vart de går att få tag på, granngården kan iaf inte få hem vet jag..

Att de är lite melass i gör inte så jätte mkt för mina hästar, de rör på sig och får i övrigt iprincip bara hö och mineraler :)

Ja det är väldigt synd att de har melass i. Jag använde det som krubbskrammel förr men gör inte det längre eftersom jag är rädd för att det sockret kan vara droppen som får kannan att rinna över. Det vore ju väldigt onödigt när det inte är något som de faktiskt måste ha även om det fick mitt sto att sluta gnaga på allt. Då är det bättre att försöka få tag på sly. Det ger ju sysselsättning också.

Ursäkta trådkap.
Vad innehåller aspbarkspellets. Tittade på tillverkarens hemsida man hittade bara dessa reder "Aspbark anses vara avmaskande och positivt för leder och skelett. Produkten innehåller endast naturliga råvaror." Skulle gärna vilja veta vilka mineraler mm det innehåller. Ger man det som kur eller alltid?

Jag har nyss kommit hem med en tiokilossäck aspbark, som jag köpte i min foderbutik. De säljer i lösvikt, och enligt uppgift innehåller den inget annat än just aspbark.

Man ger det alltid.
Tyvärr har jag inte kvar någon innehållsförteckning eller någon analys eftersom det var några år sedan jag gav det men maila till dem och be att de skickar det så gör de säkert det. Förr var de iallafall alltid enkla och bra att ha att göra med så det är de säkert nu också :)

Ursäkta trådkap.
Vad innehåller aspbarkspellets. Tittade på tillverkarens hemsida man hittade bara dessa reder "Aspbark anses vara avmaskande och positivt för leder och skelett. Produkten innehåller endast naturliga råvaror." Skulle gärna vilja veta vilka mineraler mm det innehåller. Ger man det som kur eller alltid?
Om färsk aspbark har nån effekt på parasiter låter jag vara osagt, men enligt ett försök som gjorts via SLU (tror det var en hippologstudents ex-jobb) så har aspbarkspellets ingen effekt alls på inälvsparasiter. Man gjorde träckprov på ett antal hästar, som sen fick äta aspbarkspellets en tid (några veckor??) och sen tog man nya träckprover. Ingen av hästarna hade färre ägg, någon lika mycket och de flesta hade mer än vid förra provet...

Jag mailade dem igår och fick det här svaret idag:

Genomsnittlig analys nedan, aspbark är ju en naturprodukt varför innehåll kan variera något. Produkten innehåller aspbark med tillsats av betmelass, melassen är tillsatt för att produkten ska kunna pelleteras.

Energi: 7,3-7,5 MJ
Råprotein: 54 gram/kg
Råfett: 74 gram/kg
Växttråd(fiber): 330 gram/kg
Kalcium: 14 gram/kg
Fosfor: 1 gram/kg
Magnesium: 2 gram/kg
Natrium: 0,1 gram/kg
Kalium: 5 gram/kg
Järn: 200 mg/kg
Mangan: 150 mg/kg
Koppar: 10 mg/kg
Selen: 0,04 mg/kg
NFE: 500 gram

Det innehåller alltså fortfarande melass.

Aspbarkspellets från Wiromin innehåller:
90 % Aspbark
10 % Melass

Energi: 7,3 MJ
Råprot: 54 g
Råfett: 76 g
Växttråd: 330 g
Kalcium: 14 g
Fosfor: 1 g
Magnesium: 2 g
Natrium: 0,1 g
Kalium: 5 g
Järn: 200 mg
Mangan: 150 mg
Koppar: 10 mg
Selen 0,04 mg
Kvävefria extraktiva ämnen: 500 g

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat