Åsnor og lama

B

BabyLunah

Kan et esel(åsna) på 110 cm bære en rytter på 55-60 kg, eller blir det for tungt?

Og hvor mye kan en lama bære?

Er det sant at det finnes galoppløp og sprangkonkuranser/hoppning for esler/åsnor i Sverige? =D

Noen her som har esel eller lama?

Sv: Åsnor og lama

Har aldrig hört talas om löp med åsnor och lamor:rofl:
Med tanke på datumet du gjort inlägget så är det nog fler än jag som betraktar det som ett aprilskämt!;)

Har fått höra att en åsna inte ska bära mer än högst 45 kg.
Att det skulle finnas tävlingsdicipliner för åsnor har jag aldrig hört talas om. Hade jag en åsna skulle jag hellre köra in den.

Har fått höra att en åsna inte ska bära mer än högst 45 kg.
Att det skulle finnas tävlingsdicipliner för åsnor har jag aldrig hört talas om. Hade jag en åsna skulle jag hellre köra in den.
det beror ju helt på rasen, en mammothåsna bär ju lätt 80 kg..

När det gäller att rida på en lama så är detta inte optimalt då laman är ett packdjur och inte ett riddjur. Vissat kan barn rida på laman under en vandring om någon leder den. Däremot är det ganska festligt att köra sulky med en lama som lätt kan dra två vuxna. Det finns bilder på upp till åtta lamor som drar ett ekipage. Häftigt! Om du är intresserad av lamadjur (lama och alpacka) kan du gå in på vår hemsida www.hejdeholm.se. Maila om det är något du undrar över!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 216
Senast: Lobelia
·
B
Övr. Djur 1. Kan man ri på en lama? 2. Kan man ha kun ett esel og kun en lama sammen (så de får selskap i hverandre), eller må de ha en kompis...
Svar
6
· Visningar
2 086
Senast: Nikita4evR
·
Övr. Hund ------------------------------------------------------------- Innebär även sådant här...
Svar
14
· Visningar
1 276
Senast: Gnist
·
Hästmänniskan Har nå funnet ut at det er et større andel tilbydere av ridehus i Sverige enn det det er i Norge. Så nå lurer jeg på litt priser. Jeg...
Svar
4
· Visningar
831
Senast: Haffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama