Åsikter om sandiga hagar och förebygga sandkolik?

Krans

Trådstartare
Hej ! Eventuellt hagbyte till hage med mkt fin sand i. Sandkolik-risk? Kan man ge loppfrön i förebyggande syfte? Hur ofta bör man ge? ( Har såklart inte tänkt fodra hö där sanden ligger...) Vad gillar ni annars hagar med mkt sand i?🙂Jag hoppas det ska funka bättre än lervällings-hage iaf...
 
Har aldrig haft problem av för sandiga hagar utan enbart det motsatta. Ser det enbart som en fördel men kan vara bra att inte fodra speciellt hösilage direkt på marken.
 
Jag tänker att sandkolik främst uppkommer när det växer upp gräs i en sandig hage. Hästen då går och pillar i sig de få grässtråna som finns och i sin iver får den med sandkorn ner i magsäcken.
Jag tror inte att risken för sandkolik är särskilt stor om det inte finns gräs i sanden. Och precis som du säger så är det klokt att inte lägga grovfodret där sanden är utan ordna det på annat sätt om det finns möjlighet.
 
En av hästarna i stallet får loppfrö 1 gång i veckan i förebyggande syfte. Våra hagar består av sandjord i botten och hästen är expert på att äta allt den kommer över. Efter två vändor på klinik med magproblem så vart ägaren rekommenderad Loppfrö i förebyggande syfte höst och vinter.
 
Hej ! Eventuellt hagbyte till hage med mkt fin sand i. Sandkolik-risk? Kan man ge loppfrön i förebyggande syfte? Hur ofta bör man ge? ( Har såklart inte tänkt fodra hö där sanden ligger...) Vad gillar ni annars hagar med mkt sand i?🙂Jag hoppas det ska funka bättre än lervällings-hage iaf...
Vi har sandjord i våra hagar,och tyvärr hästar som behövt buköppnas pga sandkolik. Vi ger( efter rekommendationer från olika veterinärer)loppfrökurer en gång i månaden. 1 dl torra loppfrö/100 kg häst i en vecka.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 097
Senast: Jakobine
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 666
Senast: Dornes
·
Hästvård Nu måste jag be Buke om hjälp! Min mamma som bor nere i Skåne har en New Forest ponny-sto på foder förutom sitt eget Tinker-sto. Som...
Svar
7
· Visningar
2 700
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp