Arv eller könsmognad fas2?

F

Fjompas

Nu är min hund ca 13 månader och det har varit upp och ner
sedan han visade första tecknet på könsmognad.
Vid 8 månaders ålder började han yla och gnälla på nätterna, och ja det kvittade var vi la honom.. Sin egen sovplats dög inte, då fick han sova med oss i dubbelsängen, (blev ännu värre).
Då tog jag honom till vet. och de undersökte honom - inget fysiologiskt fel.. Utan de gav honom en hormonspruta som skulle dämpa?!
Jag väntade några dagar, hoppades att det skulle vända eller minska på hans nattnöjen, nej då inget hände..... :(
Han blev snarare värre, fungerar kastration, eller är det något i huvudet som har satt snurr som förhoppningsvis går över? Eller kan han blivit knäpp?
När man leker med honom, så kan han slå över utan förvarning och börja morra. Och när han inte får uppmärksamhet, (går på toa el. talar i telefon) så börjar han igen...
För han är hur trevlig som helst annars, men inte när vi ska sova, då gnäller han, morrar och höjer volymen.
Orkar inte mer, då vi aldrig får sova. ic
Han är blandning mellan tax och labbe, och föräldrarna vet vi inget om. Köpte honom genom djurens vänner..

Råd och tips?

Vad för slags morr är det han ger ifrån sig i leken?
Det kan inte vara kampmorr eller liknande?

När det gäller gnällandet så låter det som en handling som utlösts av stress och som sedan blivit kvar. Hormoner kan ha varit det som utlöst stressen. Hundar är inte korkade och märker de att någon fungerar så fortsätter de att använda den metoden. Vad gör ni när han ylar och gnäller?

Kampmorr.

Vad vi gör är att lugna ner honom när han gnäller, för han går runt, fram och tillbaks. Då lägger han sig ner och sover en stund (precis när man håller på att somna själv).
Då börjar han... och håller på i all oändlighet, vi har testat allt, klappa honom och prata lugnande, ha honom i sängen, brevid, ta med hans snutte och leksak, ryta i.
Vi har fått olika råd och tips på hur vi ska göra, men inget hjälper.
Men så fort min sambo åker till jobbet så somnar han och jag är kvar hemma (är arbetslös sedan 1 månad tillbaks).
Och ja, han slipper vara hemma ensam numera, vilket han inte klarade förut, då han har seperationsångest.
Det kan inte vara så att han är rädd för att bli ensam eller dylikt?

Jag tror att din hund har lite svårt att koppla av och tar då till den metod han vet fungerar för att få uppmärksamhet. Ni reagerar ju när han piper och då är målet nått. Jag skulle strunta i hunden då han gnäller. Inte ge honom någon som helst social uppmärksamhet då han låter utan istället skicka iväg en stråle vatten på honom. Du kan till exempel ha en blomspruta som du bara räcker ut handen efter och sprutar med. Inte titta på hunden eller prata med den. När hunden sedan är tyst och lugn ska ni ägna den uppmärksamhet.

Tänk dock på att blomsprutemetoden enbart tar bort symptomen, inte problemet. Hunden skulle behöva lära sig koppla av ordentligt och kanske då bättre aktivering under dagarna, något mindre stressande.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka