artroshäst, lider han?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare horseway
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 3 617
H

horseway

hej alla, jag har en häst med pålagringar på frambenet. Han har haft dem i några månader och behandlats för dem men det har inte blivit nån förbättring. Han är 0,5-gradigt halt i trav, men han är helt ren och ohalt i skritt. Han verkar inte fara illa och är glad och pigg. Kan man ha kvar en sådan häst, eller ska man avliva? Han ska givetvis bara vara pensionär, men lider han? Hur sjutton ska man veta om han lider eller inte?

Sv: artroshäst, lider han?

om hästen är halt så har den ont. eller visar pållen bara hälta vid böjprov och är ohalt utan provokation ?

jag hade en äldre ponny för något år sedan som periodvis kunde visa lite hälta när hon travade i hagen pga. en skada. hon fick "somna in" då det inte fanns ngn. bot och hälta beror ju på att det gör ont, en häst är ju ett flyktdjur och visar inga svagheter innan det gör bra ont.

han är halt även när man inte böjer, men det blir ingen försämring när man böjer. Han är alltid 0,5-gradigt halt. men han är ju helt ren i skritt, då borde han väl inte ha ont i skritt?

bara för att den kanske är lite stel när den travar så betyder inte det att den inte har ett bra liv. livskvalitet handlar om så mkt annat.

att vara stel och att vara halt är inte samma sak i min värld.

för mig är livskvalite att vara smärtfri, kvalite istället för kvantitet. skulle min gamling (som faktiskt fortfarande böjs U.A och är 36 år, stel ibland ja, men inte halt) visa hälta utan provokation så skulle hon få somna in, det är så jag resonerar.

men 0,5 grader är väldigt lite..

(ska man tänka så borde jag skjutas omedelbart :crazy: )

Ja en halv grad är ju nästan ingenting, de flesta äldre hästar skulle säkert ha det efter böjprov fast de är friska.

Vad händer om man bedövar den krånglande leden eller sätter hästen på smärtstillande?
PL

men om han är halt utan att man böjer då? han är halt när han travar, men han travar gärna i hagen ändå, tar några lyckoskutt när han får gå ut om morgnarna, och ibland lite galopp också. Men samtidigt så tycker jag att han verkar väga lite mer på sitt friska ben när han står i gången och så. men han lyfter gärna på det friska och har inga problem med att lägga över vikten på det benet han är halt på. är det någon här som har haft en häst med artros som slutat vara halt och blivit stel? jag har hört att hästar med artros blir stela istället för halta efter att pålagringen slutat vara aktiv, men har aldrig hört om någon häst som verkligen blivit det.

när veterinären bedövade leden så försvann inte all hälta, men veterinären tyckte att det ändå blev avsevärt bättre så han trodde att det berodde på bara den leden ändå.

jag har haft ute både kiropraktor och et, de har inte hittat nåt fel:(

är det nån mer som har erfarenhet av sånt här här på bukefalos?

En häst som min moster har var "halt" inte riktigt i hagen såg det ut som det, när man red henne och när hon vari stallet men, när hästen kom ner på en åker så varden helt frisk ! för att vara säker kollade hon upp det hos en vetrinär, då hon hade hovbensrotasjon.. så hon blir då ett avelsto
kan vara det..

Senast ändrad av en moderator:

Jag själb har en pålle med pålagringar på ett strålben fram. Hästar med strålbenshälta brukar vara mycket haltare än vad han är enligt min duktiga veterinär. Hästen var ganska halt på böjt spår men efter en tildrenbehandling bara markerade han lite, dock helt ren på rakt spår. Så det är så jag numera rider honom endast å rakt språ i skog och mark. Jag försöker eftersom detta är rätt så nytt fortfarande hitta hans nivå men än så länge har jag inte överansärngt honom. Vi både skrittar och galopperar nu lite trav ibland. Mitt mål är absolut inte att träna och tävla eftersom jag aldrig mer kommer utsätta honom för böjda spår (mer än kurvorna i skogen och kanske i vinter några varv i skritt i paddocken om underlaget är för jäkligt) han kommer få gå som skogshäst men han måste kunna motioneras annars skulle han hata sitt liv. Jag tycer inte man bara för en häst haltar eller har röntgenförändringar måste man avliva. Se till hästens situation och titta framförallt på hur hästen mår. NATURLIGTVIS menar jag att man måste se till grad av hälta och vad det är för orsak.
Är hästen i fråga tildrenbehandlad?:confused:

Min kloka veterinrär sa en gång när jag stod och lipade och var helt förkrossad över pålagringsbilderna. Pålagringarna kom bara på ett par månader, han var friröntgad innan och vet hade diagnosiserat hovledsinflammation eftersom strålbenet inte visade ngt. Hästen hade även blivit friskförklarad. Men hur som helst sa vet att man kan inte stirra sig blind på en röntgenbild man måste se till hästen....hur mår den hur äe dess beteende, har det ändrats.....
Naturligtvis får man inte vara egoistisk och bara behålla sin pålle bara för att man själv tycker det är jobbigt men JAG ville göra ALLt för min älskade prins och jag tror jag lyckats.....och det är värt varenda krona, varenda tår och varenda kiol man gått ner för att man mått så jävla dåligt och kämpat sig så trött så man tror man inte ska överleva. Konvalecenshästar är ju inte alltid så roliga, min var för jäklig och jag tyckte alls det var roligt alla gånger.
OJ, vad jag skrivit mycket men var tvungen att skriva av mig.....

hejsan, vad skönt att det ordnat sig för din häst empalie:) nej, jag har inte fått någon information om tildren, vad är det?

hejsan, jag har själv artros (stavning?) då jag har en reumatisk sjukdom. jag äter smärtstillande varje dag 4 tabelletter/dag skulle jg inte göra det så vet jg inte hur det skulle gå, trots att jag äter detta finns det dagar som jag knappt kommer upp ur sängen.

jag skulle aldrig behålla en häst med artros, jag vet hur ont det gör, ibland har jag så ont så jag sitter helt apatisk och mer eller minder bara gungar fram och tillbaks bara för att jag har så ont att jag inte vet vart jag ska ta vägen...

det är något att tänka på!
tänk oxå på att hästar gör allt för att dölja sin smärta eftersom de är bytesdjur och rovdjuren går alltid på de svagaste...

det du oxå ska tänka på är att alla är individer, min häst som jag tog bort förra året hade artros, det syndes att han vissa dagar hade lika ont som mig (blev apatisk och inåtvänd) så man måste titta på hästen och vara väldigt observant, ser hästen lycklig ut? springer han i hagen och hoppar och skuttar av glädje ibland?
gör han inte det så skulle jag nog ta mod till mig och fundera på vilket sätt jag tycker är bäst att ta bort honom. men ser hästen lycklig ut och full av livsglädje så skulle jag og behålla den, då menar jag även när den har sina sämsta dagar!

Tidren är en ny medecin från Frankrike, en del säger att den är ny en del att den funnits ett tag. Jag grep detta som sista halmstrå eftersom inte strålbenspålafgringar är att leka med. Han fick stå på dropp på klinik i ca 5 timmar, medecinen kan ha biverkningar (ordentliga) men pållen fick inga:)
Hursomhelst tror jag mededinen verkar så att broskbildningen påverkas. Det gjorde det på min pålle, det som innan var en liten tagg som väl hade kunnat slita av djupa böjsenan (det ska ingen häst behöva uppleva) hade förvandlats till en stor klump på röntgen. Klumoen var mjukt rund.
Eftersom medesinen inte hade prövast så mcyket av de veterinärerna jag hade så visste inte de riktigt hur det skull se ut om det var ett bra resultat, så vi fick helt enkelt kolla på hästen. Han blev betydligt bättre(rakt fram haltfri, nästintill vid longering) Han är idag fortfarande helt fräsh men jag har ju ändrat mina mål och min ridning med honom. Så jag är glad att jag tog chansen att pröva med tildren.
Jag tycker inte man kan säga att man måste avliva en häst som har atros, herregud det finns ju stora tävlingshästar som har det och fungerara superbra. MEN vart de sitter och hur hästen påverkas av dem är viktiga faktorer. Samt att man håller koll på pålagringarna. Min mamma har också pålagringar i ena knäet men hon har inte ont av det hon får bara inte överanstränga sitt knä fördå ligger hon risigt till. Men man måste finnasin nivå i hästens fall får ägaren och hästen gemensamt komma framt till lösning.

Pålagringar på strålenet är ju ingen rolig diagnos MEN just nu lever min häst ett bar liv han är nöjd med och jag ska tillägga att jag rider ca fyra dagar i veckan i skogen. Mest i skritt hittill men även lite tra och galpp....tjoho:cool:

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 069
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 209
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka