Artrosfrågor, artroserfarenheter?

Alexandra_W

Trådstartare
Idag har jag studerat en ganska ordentlig tåledsartros, omkring en gammal, läkt fraktur. Samt på andra framtassen en lindrig pålagring på en tåled.

Hunden har varit intermittent halt, kunnat leka och härja, sen tjutit till, hoppat på tre ben några minuter och sen bra. trodde första ggrna det var 'trampat snett', men sen kom det lite för ofta, och ffa att hon i helgen fick en episod är smärtan och hältan inte släppte på timmar, och hon hade riktigt ont. Dock var smärtsymptomen från armbågen, och hon reagerade även idag på provokation av armbågslederna, dock helt rena plåtar så antagligen att hon spänner sig för att/om det ska göra ont.

Men ni med erf av artros, har ni provat glukosamin eller liknande? Gett resultat? Annan behandling?

Damen är satt på metacam nu, haken är att risken är inte direkt minimal att hon inte tål metacamet. Hon tål tyvärr inte rimadyl alls, blir tvärdålig. Metacam är ju annan verksam substans, men samma 'grupp' med ungefär samma biverkningar, så det är massiv tumhållning att det ska hjälpa. För vad f*n gör man annars? Vi har tidigare använt torbutrol när hon behövt smärtstillas, men det är tyvärr inte ett alternativ i det här fallet, det blir helt enkelt åt helvete för dyrt, då en tablett landar på typ 60 kr.. En tablett.. Blir en hysterisk månadskostnad.

Hon ska stå på metacam (om hon tål det) i 10 dagar nu först, sen ska det sättas ut för att se ev skillnader och utvärdera.

Men alla råd, tips osv är välkomna.

Sv: Artrosfrågor, artroserfarenheter?

Har en hund med pålagringar/artros bak som tidigare stått på metacam och seraquin, men än en gång rekommenderar jag naturläkemedlet "aktiv hund" där den enda ingediensen är grönläppad mussla från nya zeeland. Den är kraftigt antiinflammatorisk (mycket rik på omega 3) och dessutom fullproppad med glukosaminer. Min 12 åriga herre är smidig som en ungdom! :)

På vilket sätt blir din hund dålig av rimadylen?

Min hund får norocarp som är samma sak som rimadyl
fast billigare. Han får andapsin 1-2h innan norocarpen
och andapsinet lägger sig som en skyddande hinna i magen
och gör att han klarar av norocarpen.

I glukosaminväg får han Aktiv Hund (beställer från www.redog.se)
och det fungerar han bra på!

Kräks (får inte behålla varken mat eller vätska, allt kommer upp), blir trött, slö och apatisk och mår grymt dåligt helt enkelt. Tyvärr blir det likadant även om man ger magmedel samtidigt provat både andapsin och omeprazolbehandling parallellt, men enbart marginell effekt.

Så när hon behövt smärtstillas, t ex efter livmoderop och så, då har hon fått torbutrol, som hon tål utmärkt väl. Men har trist det än känns att 'erkänna' det, så jag har banne mig inte råd att ha henne på torbutrol vecka ut och vecka in. Det är liksom över 2000 kr/månad det :crazy:

Så hoppas att hon fixar metacam, ev med magunderstöd dock om det hjälper.

till människor med atros problem körs de mkt med nyponpulver, dte borde ju ge den samma effekt till hund?

Har en hund med pålagringar/artros bak som tidigare stått på metacam och seraquin, men än en gång rekommenderar jag naturläkemedlet "aktiv hund" där den enda ingediensen är grönläppad mussla från nya zeeland. Den är kraftigt antiinflammatorisk (mycket rik på omega 3) och dessutom fullproppad med glukosaminer. Min 12 åriga herre är smidig som en ungdom! :)

Jag håller med :bow:

Billigare att köpa på nätet än på klinik.

Nyponpulver kör jag på min hund med E höfter. Den förklaring jag fått är att det stärker det befintliga brosket. Har kört med det i 5 år, hunden är 9, och jag märkte en postitiv förändring när jag började med det. Sen har jag inte vågat sluta ;)

Aktiv hund ska jag kolla in!

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag har tråkigt ;) Fick tikens journalkopia/förrättningsunderlag igår, och en del förstår jag, annat är rena grekiskan, och av...
Svar
6
· Visningar
1 881

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka