Artros hos ung hund

hundarforlife

Trådstartare
Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara lindrig.
Hunden har sedan juni ätit onsior och det blev en tydlig förbättring i början men sedan har det som planat ut. Nu testar vi castophene injektioner, vi har gett 2 sprutor men tycker ändå att det är som samma lika. Vi går även på simning, laser och vibbplatta en gång i veckan. Hunden har inte så pass ont att den haltar eller så men vi kan endast gå 4 X 15 min promenader varje dag. Går vi längre vill hunden inte gå ut resten av dagen... Jag och min sambo känner oss så lost i det här, hunden får ju inte vara hund eller liknande men den haltar inte eller liknade. Vi är en aktiv familj som ofta spenderar timmar i skog och naturen eller iväg på vallning, viltspår eller andra aktiviteter och hunden kan ju så klart inte följa med på allt längre :( Hur hade ni resonerat?
 
Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara lindrig.
Hunden har sedan juni ätit onsior och det blev en tydlig förbättring i början men sedan har det som planat ut. Nu testar vi castophene injektioner, vi har gett 2 sprutor men tycker ändå att det är som samma lika. Vi går även på simning, laser och vibbplatta en gång i veckan. Hunden har inte så pass ont att den haltar eller så men vi kan endast gå 4 X 15 min promenader varje dag. Går vi längre vill hunden inte gå ut resten av dagen... Jag och min sambo känner oss så lost i det här, hunden får ju inte vara hund eller liknande men den haltar inte eller liknade. Vi är en aktiv familj som ofta spenderar timmar i skog och naturen eller iväg på vallning, viltspår eller andra aktiviteter och hunden kan ju så klart inte följa med på allt längre :( Hur hade ni resonerat?
Jag hade testat Librela och om inte det ger klar förbättring hade jag tagit bort hunden. Låter inte som att den har en jättebra livskvalitet och artros blir bara värre med åren, tyvärr.
 
Librela gjorde underverk för min artroshund! Tyvärr fick hon beteendeförändringar och ökad rädsla efter ett par år, vilket jag i efterhand har läst att Librela kan ge i vissa fall, och det ihop med artrosen och allergi gjorde att jag lät henne somna in när hon bara var 8,5 år (pudel/chihuahua så väldigt ungt). Men även om det var librela som gav beteendeförändringarna så hade det inte varit ett alternativ att inte ge henne det då varken metacam eller cartrophen gjorde henne tillräckligt smärtfri. Med librela så fick hon iallafall 2-3 extra år där hon inte hade ont
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Jag är ny medlem här på forumet efter att ha bara hängt här och läst kloka trådar i något år. Tänkte därför skriva om min...
Svar
1
· Visningar
1 231
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 256
Hundhälsa I vårvintras upptäckte jag att den äldre av mina hundar (7 år) blev halt efter en av dragturerna. Jag lät henne vila och hon verkade...
Svar
4
· Visningar
1 620
Senast: eldhroka
·
Hundhälsa Sitter hemma med en nyopererad hund som jag kliar mig i huvudet över. Cardigantik 4 år. För ca 2 månader sedan blev hon halt, efter...
Svar
10
· Visningar
2 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp