Arrendera betesmark

Piek

Trådstartare
Ni som arrenderar betesmark ungefär hur mycket betalar ni och hur mycket mark arrenderar ni till hur många hästar?
 
Ni som arrenderar betesmark ungefär hur mycket betalar ni och hur mycket mark arrenderar ni till hur många hästar?
7000 kr/ha och år är priset som gäller här - men det är ju inte representativt för hela landet, här är marken dyr. Skulle mark till händelsevis vara till salu pratar vi en halvmiljon eller mer per hektar. Om du frågar för att få en uppfattning om vad du borde betala där du bor - kontakta LRF och kolla hur markpriserna ligger generellt i ditt område. Sen beror det ju mycket på vilken typ av mark det handlar om också, och vilka olika användningsområden utöver bete som det finns för just den marken.
 
7000 kr/ha och år är priset som gäller här - men det är ju inte representativt för hela landet, här är marken dyr.
Jösses, det var verkligen dyrt! Jag har betalt 500 kr/ha och år... Nu är det iofs mark som inte går att ha till annat än bete så jag kan förstå att man får betala betydligt mer för beten som ligger på åkermark. Jag har arrenderat mellan 1 och 3 hektar beroende på antal pållar.
 
"arrenderar" sommarhagar utan avtal, för ena ca 3ha betalar jag 1000kr/sommar (bekant) för den andra ca 2ha betalar jag inget - utan jag ser till att betesputsa före och efter och fixa staket själv. - har haft ca 4-6 hästar - bandat men mestadels ponnier och en del stora hästar.
 
Jösses, det var verkligen dyrt! Jag har betalt 500 kr/ha och år... Nu är det iofs mark som inte går att ha till annat än bete så jag kan förstå att man får betala betydligt mer för beten som ligger på åkermark. Jag har arrenderat mellan 1 och 3 hektar beroende på antal pållar.
Ja, här är det billigare att låta hästarna gå i grushage och fodra med hö hela sommaren... men det är inte den hästhållning vi vill ha så vi betalar.
 
Tack för era svar!
Anledningen till frågan är dagdrömmande i kombination med nyfikenhet :angel:
En riktig drömgård är till salu finns dock inte mer mark än till vinterhagar. Självklart ligger priset över budget men jag tänker att OM jag skulle råka vinna ett par miljoner på Triss så måste jag ha en plan :D
 
Jag har förstått att en rimlig kostnad för arrende av mark är den summa som man får i stödrätter för marken. Dvs den som sköter marken får ta ut stöd på den men betalar det stödet till markägaren som hyra. Vad man får per hektar är olika i olika delar av landet men ca 1000-2000kr per hektar och år.

Sen beror det ju på kvaliten på marken. Om marken iftåga inte går att bruka/ta ut stöd så är det nog rimligare med 500kr/ha/år kanske. Skulle jag tycka.
 
Att köpa gård utan mark är ju lite vanskligt såklart. Man blir ju aningens livegen/beroende av sin granne. För om du inte får hyra mark längre är det ju inte så att du kan flytta hästen till nåt nytt. Du bor ju där ju bor och vill ju ha hästarna där sas.

Jag rekommenderar att titta på flera gårdar. 1 ha/häst är rimligt för att det ska fungera att ha hästarna hemma på sommaren, och gärna vinterhagar utöver det. Vinterhagarna måste inte vara så stora förstås men samtidigt vill man inte att hästarna står med lera upp till knäna hela vintern. Då det beror lite på hur marken ser ut. En bit skog på en kulle kan ju hålla jättebra trots att den är rätt liten medan vall snabbt blir geggamoja på hösten.

Så hållbara vinterhagar och 0.5-1 ha per storhäst på sommaren. Då har du ett fungerande koncept. :) 2 ha hagmark/häst har vi ungefär och det håller att gå på all mark året runt (lösdrift) med 100% bete 6 mån/år. Vi stänger av känsliga delar vid behov. Vi skulle nog ha plats för 1 häst till utan problem.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
11
· Visningar
523
Senast: Grazing
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 890
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 275
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
131
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp