Arrangere Pay and Jump

H

heleseie

Hei Vi vurderer å ha pay and jump på våret stall, hva slags regler finns det for de som arrangerer? må man väre en klubb eller holder det med at man bare er en stor stall. Takk for alle svar:)

Sv: Arrangere Pay and Jump

Jag vet inte hur reglerna ser ut i Norge,men i Sverige så ska all tävlingsverksamhet vara knutet till en förening.Alltså så måste det vara en förening som står bakom en tävling.Vid olika nivåer krävs olika funktionärer.Det står i TR (Tävlingsreglementet) vilka som krävs vid de olika tävlingarna.

Pay&Jump är en träning och det finns inga krav på klubbtillhörighet eller annat för att arrangera. Det är ingen tävling och behöver därför inte följa TR. Jag vet att det finns många stall som arrangerar olika former av P&J och programridningsträningar.
Tänk bara på att ingen försäkring gäller för ryttarna om ni har en P&J eller liknande.

Så här står det på Stockholmsdistriktets hemsida:

Pay & Jumphoppningar och Pay & Ridedressyr ger ekipagen bra träning på deras nuvarande utbildningsnivå och är en bra förberedelse för ekipagets fortsatta utveckling.

Pay & Jumphoppningar samt Pay & Ridedressyr ska följa de anvisningar som Svenska Ridsportförbundet beslutat;

- att en "Pay & Jump" är en form av träningshoppning på en färdig bana.
- att Pay & Ride är en tränings ritt i dressyr
- att inga priser (rosett, plakett, premier eller hederspriser) får delas ut.
- att om någon form av priser delas ut betraktas det som tävling och måste dels ha godkännande av Ridsportförbundet, dels följa TR i sin helhet och dels vara arrangerad av en förening ansluten till Svenska Ridsportförbundet.
- den ryttare som deltager i en Pay & Jumphoppning eller Pay & Ridedressyr som inte uppfyller ovannämnda kriterier riskerar att få sin ryttarlicens indragen.

Takk for svar! Da dette er i svergie, er det bare for oss å arrangere da hehe:)

När jag arrangerade en P & J var jag tvungen att ha någon som är utbildad av svenska ridsportsförbundet som huvudansvarig. Det kan vara t.ex en banbyggare, tränare, ridlärare, domare.

Sen måste/bör (kommer inte riktigt ihåg) alla regler gällande säkerhet följas, vilka är desamma som för en riktig tävling. T.ex säkerhetsskållor på längdhinder m.m.

Lycka till :)

Kan du tala om var på förbundets sida du hittade det dokumentet?
Jag har flera gånger letat efter information om pay&jump på deras sida och inte hittat något. Nu provade jag att leta efter detta dokument istället men hittar inte det heller.

Okej det är så här, blev nyfiken och var tvungen att kolla upp mina källor, förra året när jag arrangerade fanns det ett moment i TR III (hoppning) benämnt 389:2 där de uppgifterna som jag uppgav stod med. Dock verkar det som om det momentet plockats bort helt från TR III. Jag ska ta kontakt med svenska ridsportförbundet och fråga vart det momentet tagit vägen då det fortfarande står med i sakregistret men finns inte på plats i själva TR.

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 662
Utrustning Hei, kan noen fortelle erfaringene de har med denne salen? Hva slags rygger passer den til? Svai eller rett? Mye eller lite manke...
Svar
0
· Visningar
641
Senast: MimmiNO
·
Hästvård Hej! Jag tänkte kolla vad det finns för erfarenheter här av snubbliga hästar. Jag har ett sexårigt fullblodssto som snubblar väldigt...
Svar
13
· Visningar
4 414
Senast: Gimlan
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 049
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2