Arns häst är till salu

(Eskilstuna-Kuriren)
STRÄNGNÄS Har du 200 000 kronor över och intresserad av att köpa häst? Då är Arns häst i Arns Rike till salu. Relaterat I helgen visas Lusitanohingsten Rozaro upp för hugade spekulanter i Strängnäs. Han blev berömd i den första av de tre filmerna om Arn, Arns Rike. Sedan dess har han varit på turné ...

Läs mer...

Sv: Arns häst är till salu

Jag hade aldrig betalat så mycket för en häst. Inte ens om det är Arns!

Fast nu har jag iofs ett stall fullt av den eminenta SVENSKA stridshästen.

Nämligen den berömda KLIPPARENS ättling NORDSVENSKEN!!!!

Och en jämrans bra och modig nordsvensk av bästa kvalisort kostar max ca 40 000.-. Och för ca 20-30 tusen kan man få väldigt bra exemplar!

RyttmstarevonLankovspaningsutrustad.jpg

Hästen ovan kostade oss 18 smågrisar för ett antal år sedan. Dvs ett dåtida penningvärde av ca 7000-10000 kr. :devil: Slå det om ni kan :).

Nu ska jag väl erkänna att våran Tor inte alls är så högt tränad i dressyren som Rozaro, men han är en snäll, pålitlig, ärlig och mycket arbetsvillig hingst med ett hjärta av guld! Och jag hade inte bytt honom ens mot hans egen vikt i guld!

Senast ändrad:

Men i boken rider ju Arn en fullblodsarab!!! :p

Vad jag vet så rider Arn en angloarab, e: Le mans (xx) u: Guernica (ox) ue: Danser (ox).

Stod om det i Ridsport för ett antal år sedan.

Hästen heter Banja Luca.

filminspelingar i olika länder = väldigt många olika hästar ;)

Tror inte att hästen kostar 200' för att det var Arns (om det nu var det) utan för att den är högt utbildad i dressyr. Man kan ju försöka räkna ut vad det har kostat att ha den i Portugal i två år för utbildning...knappast gratis.

Den är säkert värd 200' utan problem och man kan inte jämföra en högt utbildad Lusitanohingst med en nordsvensk som jag gissar knappt var inriden när du köpte den för 18 smågrisar.

man kan inte jämföra en högt utbildad Lusitanohingst med en nordsvensk som jag gissar knappt var inriden när du köpte den för 18 smågrisar.

Jaja... nu SKREV jag ju faktiskt att min häst inte är lika högt utbildad i dressyr. Och han var faktiskt både ordentligt inriden och körd vid köpet. Dessutom körd för diverse jordbruksredskap och tom gått i fyrspann vilket sagde lusitanio knappast har gjort. Och ser man på körningsbiten/arbetsbiten är det nog lagt lika mycket tid på att utbilda min häst som lusitanion det hela handlar om.

Självklart kan man jämföra de bägge hästarna om det nu skulle göras inom begreppet filmhäst/stridshäst. Vilket andemeningen torde vara när artikeln vi utgår från refererar till ARNS häst.

Jag gjorde jämförelsen med de respektive hästrasernas duglighet just ur stridsridningsaspekten. Vilket iofs omfattar en hel del dressyrarbete.

Det finns faktiskt en hel del nordsvenskar som gått riktigt långt inom den akademiska ridkonsten även om just min häst mest pga av att han har en ryttare som råkat ut för diverse knas sjukdomar och olyckor med jämna mellanrum med medföljande långa riduppehåll inte hunnit väldigt långt i dressyrridningen. Han gör sidvärtsrörelser typ.

Immer här på buke tex har ett par riktigt bra nordsvenskar (iofs är väl den ena en kallblodstravare?) som rids akademiskt.

Senast ändrad:

tyckte jag med med tanke på vad "döda ting" som varit med i filmer/nära kändisar kan kosta.

200 000 är ju faktiskt inte såå ovanligt att en hästa kostar.

alltså i första filmen rider han ju på minst 3 olika hästar som ska föreställa den svarta arabhingsten från böckerna...
kan man lite om hästar så syns det tydligt att de är väldigt olika. en av dem är väl arab?? om inte hel så åtminstone halv...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Göteborgs-Posten) Kvinnan köpte ett halvblodssto för 50 000 kronor. Tre veckor senare visade det sig att hästen haltade. Nu stämmer...
Svar
0
· Visningar
521
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur