Arnikagel - funkar, eller?

I

IslaBonita

Arnika sägs ju öka blodcirkulationen och vara bra vi stela muskler tillexempel. Jag har prövat med vad jag anser vara god effekt på stel muskel i ryggen.

Igår provade vi tre vuxna att lägga Arika på följande sätt: 1, på en öm rygg/nacke, 2, på en dåligt cirkulerad fot och 3, på en helt opåverkad arm.
Ingen av oss kände någonting överhuvudtaget, och imorse var det ingen förbättring på någon av de ömmma mänskorna.

Men, kanske man inte känner att blodcirkulationen ökar?Vad tror ni? Är det buffel och båg? jag inser ju att häst och människa är olika arter och att det kanske ger olika effekt. Men känsla noll från tre testpersoner?

Sv: Arnikagel - funkar, eller?

Jag har också testat Arnikagelen på mig själv och kan väl inte påstå att jag märker nån direkt skillnad. Mer än att det luktar illa;9

Men man kanske ska smörja in flera dagar i rad innan man märker resultat?!

Jag är lite skeptisk mot olika sorters liniment på hästar. Jag har också provat att smörja in det på mig själv och inte känt någonting, och hästarna har ju dessutom päls som borde göra att det är svårare att få linimentet att massera in så att det går in ordentligt. Då borde ju effekten vara ännu sämre på dem än på mig, som inte känner någonting?
Buffel och båg kanske det inte är egentligen men effekten kan är så väldigt liten att den inte gör någon skillnad alls?

Även jag har testat att masera in Arnikagel enl ditt ex nr 1. Jag kände absolut ingenting. Noll skillnad. Det sägs att hästar är känsligare än vi men på mig själv så var det värdelöst.
Däremot så är Aloe Heat Lotion superbra, men det är så starkt så det har jag inte vågat använda på min häst. Det är BARA Forever living products som ger en bra effekt tycker jag. Någon som har testat det på hästars muskulatur?

Jag har! Ingen reaktion över huvud taget. Men det är olika från häst till häst såklart! Jag använde det på bogmuskelaturen.
Jag kan inte använda Limiment Blue och Blue Lotion och vad de nu heter, men Heat Lotion gav inget utslag osv. Hästen var nöjd.

Nu ska vi dock bara använda massörens egna liniment :) Som är rena magin.

KL

beror nog för det första ¨på halten arnika i förhållande till resten av substansen. ngn som läst på flaskan? :cool:

ang. huruvida substanser går in i huden eller ej, så frågade jag min egen kiropraktor om just detta. Han svarade att oavsett päls, så har hud i sig, oavsett vilken varelse, en otrolig förmåga att ta upp substanser, så det ska man INTE förakta.

Fungerar :)

När jag råkade få underarmsbenet avsparkat spolade jag först med kallt vatten, smorde in arnikalgel och tog ett par värktabletter (det var först när dessa började verka som jag insåg att krasandet vid rörelse nog innebar att benet var av). De råkade gipsa för hårt om handen och fick göra om det 2ggr med 2 dagars mellanrum och uttryckte förvåning över att armen inte var svullen. Jag förklarade att jag smort med arnikagel och förstod på sjukvårdspersonalens min att de tyckte jag var konstig :angel:

Kanske bara inbillning, men nog känns hästens muskler mer avslappnade dagen efter ett hårdare träningspass efter massage med arnikagel (gelen eller massagen eller kombinationen).
Annars har jag med framgång använt arnikakräm på blåmärken och bristningar i huden på mig själv.

Den bränner/blistrar inte så man känner ingen skillnad samma kväll. Men däremot brukar jag känna skillnad efter iaf ett par dagars insmörjning (har märkt skillnad på hästarna också, gärna med täcke på efteråt också).
Bäst effekt hade arnikan när jag hade en rejäl hästspark på låret. Då la jag arnikaomslag som jag hade över natten! Blev "mjukare" och mindre ont.

jag tycker arnika är suveränt på trötta muskler, mjölksyran blir minimal och musklerna mjuka och fina, detta på mig, flaskan är inte köpt till hästen:)arnika är inte ett liniment det är ett avkok av just arnika som fungerar inflamationsdämpande och avslappnande. det finns ingen värmande effekt alls, då får man gå på liniment istället.

Senast ändrad:

Ok då ska jag testa igen;)
Man känner alltså inte samma effekt som man göra av diverse kylbalsam eller värmande liniment?!

Någon som har fått några biverkningar av Arnikan?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka