årlig vila eller inte?

lwt03001

Trådstartare
Hade en diskussion i stallet i veckan. Jag har alltid låtit mina hästar vila en sammanhängande period någon gång per år och då oftast några veckor under vintern då det är så hopplöst att rida då. En kvinna i stallet tyckte det lät jättekonstigt, så nu är jag nyfiken på att höra hur ni gör och om ni låter hästen vila; varför låter ni den vila?

Sv: årlig vila eller inte?

Jag brukar också ha en vintervila, ofta januari då det är kallt och stenhårt att rida. Har det mest för min egen skull, men jag tror inte hästen mår dåligt av det, de kan nog också behöva koppla av ibland, särskilt tävlingshästar.

På sommaren brukar jag passa på att rida, ev att man rider lite mindre när det är som varmast, men inte helvila för då blir hästarna lätt för runda då de går på bete dygnet runt.

Jag har eg. aldrig låtit mina hästar vila helt och hållet, men vintertid blir det ju alltid lite svårare med ridningen när det är isigt oså.. :mad: Därför tränas de inte alltid lika kontinuerligt då de är som värst.

Min häst som jag tävlar nu är lite äldre och hon mår bara bra av att röra på sig. Hon får därför ingen direkt vintervila.
Däremot tror jag att det kan vara bra på unghästar att låta dem stå 1-2 mån för att få pausa lite i utbildningen. När man sedan sätter igång dem igen börjar man om igen och då blir det en positiv känsla för hästen eftersom han känner igen hjälperna m.m.:idea:

Det var väldigt vanligt förr att man ställde av hästarna på vinter ca 1 mån. Nu tror jag att det är vanligt att man bara skrittar hästarna under ex 1mån, istället för att de inte får komma ut alls...

Valacken får vila för han tränar så hårt jämt och kan få vila ibland. Han fixar oftast sin vila själv genom att skada sig. :crazy:

Stoet vilar aldrig. Hon blir dålig i ryggen då. Hon kan vila en dag här och där just nu när det är varmt ute, men annars ska hon göra nåt varje dag.

Med vila menar jag - gå i hagen och gå på nån promenad då och då

Eftersom jag har en tävlingshäst och många bra tävlingar på går på sen vår, under sommaren och tidig höst så brukar han få ledigt mitt i vintern någon eller ett par veckor. Och sen är han ledig en vecka mitt i sommaren ungefär.
Det fungerar bra för både mig och han iaf. :)

Mina hästar vilar ett par veckor på vintern när vädret är som värst. Jag har inget ridhus utan får rida utomhus i mörker, snö & kyla. Jag tror både hästarna och jag behöver den pausen!

Min häst får som flera andra skriver också ta det lugnt ett par veckor på vintern. Ställer inte av helt utan han skrittas dagligen och "arbetas" även i skritten eftersom han mår bäst av att hållas igång (16 år). Han hade förmodligen klarat sig utan sin årliga vila öht, det är mest för att det har varit isigt och knaggligt på marken. Hade då ganska långt till ridhus dessutom.

Jag tänker alltid att jag ska låta min häst vila ett par veckor under året, men det blir aldrig så!
På vintern är jag ändå i stallet så mycket (insläpp, utsläpp osv.), och på sommaren blir han så j-a fet. och på våren och hösten tycker jag bäst om att rida.

Så nej, han vilar inte. Om jag åker bort en vecka rids han kanske bara 3 dagar, så det blir några dagar här och där. Annars rids han 5-7 dagar i veckan.

Eftersom anläggningen jag står på har två stora ridhus (;) ) så har min häst (om hon har det) inte vila pga dåligt väder. Men hon brukar även få vila nån vecka under vintern, behöver inte vara ren vila utan kanske rida ut lite lätt, inget dressyrarbete osv.. Hon trivs med att hållas igång och blir grining om hon vilar en länge period.
I sommar ska hon vila/ridas ut lätt medans jag är på semester 1 vecka, sen kanske hon får nån veckas vila när jag är hemma igen (dock inte efter den första vecka).
Sen är det ju individuellt hur man gör med vila, beroende på hästen. Jag tar alltid hänsyn till den när jag planerar vila osv..:bow:

Jag låter min häst vila ca tre veckor i november-december. Resten av året rider jag sex dagar i veckan. Jag lägger inte in fler viloperioder för jag har lärt mig att det blir några dagar ändå. Hon vaccinerades för någon månad sedan och fick då vila lite. I onsdags tappade hon en sko och hovslagaren kommer imorgon. Det blev tre extra vilodagar. Ibland är det så varmt att det inte går att rida, kanske inte pga värmen utan mest pga alla bitande flugor.

Hade en diskussion i stallet i veckan. Jag har alltid låtit mina hästar vila en sammanhängande period någon gång per år och då oftast några veckor under vintern då det är så hopplöst att rida då. En kvinna i stallet tyckte det lät jättekonstigt, så nu är jag nyfiken på att höra hur ni gör och om ni låter hästen vila; varför låter ni den vila?

Alla mina hästar får vila, endel mycket och endel lite. Min tävlingsponny har vila just nu, haft en vecka och börjar jobba på söndag. Sen brukar han få en-två veckor på vintern. 3-åringen ska pracis komma igång så hon får ju sommarbete och vintervila :p
shettisen och fjordingen får myyyycket vila.

Beror lite på hur hästen mår, om den är pigg eller slö. Mina hästar får en veckas vila när de behöver de. Och då är det skritt varann dag som gäller. Det blir oftast 3 - 4 veckors "vila" / år.

Mitt sto som är 5 i år vilar flera perioder: några veckor på vintern, några på sommaren och ibland ngn däremellan. Tror det är hälsosamt för både kroppen och knoppen. :D

2-åringen ska få vila hela sommaren, han har gjort mkt i vår, åkt iväg och tränat mm!

Ett litet uppehåll från träning ger jag mina från mitten av december till mitten av februari ungefär...Under den tiden promenerar vi endast ut 2-3 ggr i veckan. Mina hagar bjuder på mycket rörelse och mina hästar går ute från 6-7 tiden till 22-23 ca under den installade perioden... Resten av året är det mer rejäl träning;)

Det beror på. En ung häst kan behöva mental vila och "bara vara häst". Där är det väldigt lämpligt med någon viloperiod på stora roliga beten då och då. En häst som börjar bli till åren är det tvärtom lämpligt att hålla igång så att den inte stelnar till. En häst i träning kan behöva lite planerad vila för att återhämta småskador och få tillbaka arbetslust.

För vår del faller sig vilan rätt naturligt då vi ibland har mer, ibland mindre tid. Ägnar oss mest åt skogsridning just nu och därför får väderleken styra en hel del också. Under året blir det ett varierande arbete av sig själv utan att man lägger inte några särskilda perioder av tyngre arbete eller vila. En sak är vi hårda med - första veckan efter betessläppet får hästen ledigt så att den kan njuta och vara häst ihop med flocken. (Det har den positiva effekten att vi aldrig har problem att hämta hästen i hagen eftersom den lär sig att det inte alltid betyder arbete när man kommer.)

Min häst rids varje dag året om. Enda gången hon vilar är om jag är sjuk(dock max en dag, annars får nån annan rida). Eller om jag absolut inte hinner och ingen annan har tid/lust. Hästar är ju gjorda för att röra på sig och hon blir stel om hon vilar. Jag tror att det är dumt/onödigt att vila hästar om de inte är unga(då behövs ju vila för växtperioder samt mentala biten).

Men det beror ju på vad man menar med vila, jag tränar ju inte stenhårt varje dag, "vila" för min häst är när vi rider ut en timme i skritt, trav, galopp men utan några större krav än att ha roligt. Det gör jag ju ett par ggr i veckan samt i slutet på varje tävlingssäsong.

Min häst får alltid en voliperiod när jag låter henne bara vara häst. Ingen utrustning (inte ens en grimma) och inget arbete alls. Tror alla hästar behöver en period av återhämtning. Även om man inte tränar hårt är det ändå inlärning och träning. De behöver smälta allt i lugn och ro och tränar man hårt behöver kroppen även fysisk vila och återhämtning.
Min häst får sin vila under sommaren, men när men ger dem vilan tror jag spelar mindre roll, bara de får minst 2 veckor helt utan krav.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 557
Senast: Liten
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
714
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka