Stinaelin
Trådstartare
Jag är ju mycket intresserad av arkeologi, på hobbynivå. Läser och lyssnar allt jag kommer över, och älskar att besöka platser med fornlämningar och dyligt. Främst är det fornhistoria fram till medeltiden som intresserar mig, men allt innan låt säga 1800-talet pirrar.
Jag har besökt Björkö, Varnhem, och många hällristningar i Bohuslän, gravhögar mm, och givetvis historiska museer runtomkring i södra Sverige.
Nu vil jag ha era bästa tips på platser att besöka med fynd från forntiden fram till medeltiden. Helst med bra information runtomkring. Jag längtar så efter utgrävningen i Uppåkra, men jag får väl stilla mig några år.
Utgrävningen runt slussen, är den värd att besöka? Kan man ens det?
Gamla Uppsala, värt ett besök?
Så, vad är era bästa tips?
Jag är även intresserad av bra historiska böcker, gärna inlästa på Storytel, eller bra poddar.
Jag har besökt Björkö, Varnhem, och många hällristningar i Bohuslän, gravhögar mm, och givetvis historiska museer runtomkring i södra Sverige.
Nu vil jag ha era bästa tips på platser att besöka med fynd från forntiden fram till medeltiden. Helst med bra information runtomkring. Jag längtar så efter utgrävningen i Uppåkra, men jag får väl stilla mig några år.
Utgrävningen runt slussen, är den värd att besöka? Kan man ens det?
Gamla Uppsala, värt ett besök?
Så, vad är era bästa tips?
Jag är även intresserad av bra historiska böcker, gärna inlästa på Storytel, eller bra poddar.