Årets hö...

E

ecssory

Jag kan absolut ingenting om höskörd.
Efter att man slagit hur länge får det ligga innan man buntar och tar in?

Vår bonde tar alltid in innan midsommar och brukar ha kanonvärden.
Känns toppen att det kommer lite regn så det blir lite växtkrafft men det är ju även regnet som brukar vara boven när höet går åt pipan.
 
Är ju absolut ingen expert, finns säkert många här som kan det här med höskörd bättre men jag kan ju dela med mig av det jag (tror mig) veta. :confused:

Efter gräset är slaget ska det ligga ca 2-3 dagar och vändas dagligen för att torka. Hur länge det måste ligga beror på hur tjockt det är.
Sen strängar man upp det och kör in det.
Regnet är vad jag vet inte till skada för höet förrän det är slaget. När det väl ligger är det inte bra att få regn på det.
Kanske att näringsvärdena kan bli dåliga om det regnar konstant när gräset växer, det vet inte jag något om... :o
 
hur länge det får ligga ute på fältet beror på olika faktorer. Om man inte har hötork inne så torkar man höet klart ute på fältet och då beror tiden på vädret, luftfuktigheten, gräsets utvecklingsstadium, vilken typ av slåmaskin som användes och vilken typ av "hösprätt" som används när man vänder höet och hur ofta man vänder höet (att vända mer än två ggr per dag påskyndar inte torkningen). Vid varje vändning av höet förlorar man i näringsvärde eftersom man tappar blad varje gång. Personligen vänder jag höet medan jag tittar på regnmolnen och tänker hellre sämre näringsvärden på höet in än allt hö till skogen :D

Om det kommer mycket regn på kan man förutom näringsvärden (sker viss urlakning) även förlora på hygieniska kvaliteten. Själv strävar jag efter bästa möjliga hygieniska kvalitet, lättare att fodra till näringsämnen än att förvandla ett halvtaskigt hygieniskt hö till ett bra hö.
 
Vi slår höet. Sedan får det ligga den dagen. Dagen efter vänder vi. När det känns torrt så strängar vi, pressar och lägger in på torken. Kör så lite som möjligt i höet. Var noga med inställningen på hövändaren så att den inte går ner i backen och river med jord och damm. Likaså när du strängar. Om det kommer en liten regnskur så får du vänta till det torkar igen. Må vädergudarna vara med dej.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 206
Senast: mily
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
747
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 867
Senast: Stereo
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
727
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka
  • Avels fråga

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp