Årets första

peace

Trådstartare
Ja då har jag plockat årets första (eller de var två) fästingar:mad:Hata hata,!!Vet ni om det kommit ut något nya produkter mot fästingar?Blir till att åka in om apoteket i dag!!

Sv: Årets första

Usch :crazy:

Jag kan inte bestämma mig för vad vi ska använda för fästingmedel i år.. Scalibor har fungerat väldigt bra tidigare men nu kommer vi eventuellt få hem en till hund snart och då vill jag helst inte använda halsband. Har frontline liggandes hemma (oöppnat), kanske skulle prova det medlet i år..

Det nyaste som kommit är väl Effi-pro, det kom förra året. Men det innehåller samma verksamma ämne (fipronil) som Frontline så en stor skillnad, förutom möjligtvis priset, är det inte.

Jag fortsätter med Frontline detta år då vi inte kan använda Scalibor längre pga en allergisk hund :( Har annars varit mycket nöjd med scalibor, ahr funkat perfekt i en 7-8 år,

*kl*
Säkert lite trådkap, ursäkta:o
Vad är det naturligaste fästingmedlet som finns att köpa göra? (som gärna fungerar med...) Känner inte för att kladda in hundarna med gift nu med en liten bebis hemma.

Frontline är väl det "mildaste". Ett annat alternativ är att bara ha på scaliborhalsband nattetid när de inte är i kontakt med bebisen. Vet många som provat att bara ha på det halva dygnet och det verkar vara tillräckligt effektivt.

I princip är det enda som bevisligen fungerar de olika läkemedelna mot fästingar (dvs det som säljs på apotek och djurkliniker). I ditt fall skulle jag göra som ovangående säger, köpa scalibor och ha på det endast nattetid.

Jag plockade den första 13 januari :mad:

Men sista veckan så känns det som de kommit igång. Har nog tagit ett 10-tal på mina hundar..

Både hund och barn sover i sängen tyvärr, annars hade det varit bästa alternativet. Förra året var det väldigt lågt fästingtryck här, s får prova frontline antagligen

Jag kör på nada, zero, nothing! Men så har jag korthåriga hundar och kan gå igenom dem ganska enkelt. Har *peppar peppar* aldrig haft fästingsjukdomar, däremot 2 stycken som reagerat på Scalibor så det räcker med fästinggift för mig...

Mamma körde på en liten röd mackapär som man hänger på halsbandet och sände ut infrastruktur/ultra-ljud. Det fungerade långt över förväntan för henne :) (liten hund, 8kg om det skulle göra skillnad).
Själv blandar jag ingenting och frontline, tror jag tog på en förra sommaren bara i mars.

Denna sommar blir det Frontline igen, då båda brottas så mycket fortfarande och så även med katten.

Har dock en undran om någon/några här har provat Scalibor på mindre hundar ? Har en på 5 kg och en på runt 7-8 kg (inte färdigväxt). Törs man ens prova på en sådan liten en med halsomkrets på 30 cm.

Scalibor finns ju i två storlekar, kan det inte vara så att dosen är justerad efter vikten också? (vild gissning)

Scalibor finns ju i två storlekar, kan det inte vara så att dosen är justerad efter vikten också? (vild gissning)

Jo den finns i två - en för hundar över 43 och i halsomkrets och en för hundar under 43 cm - och man klipper av.

Skulle kunna köpa det stora och göra två av egentligen....;) men kanske inte att rekommendera.

KL
Kommer köra på frontline (som enligt min vet är mildare än scalibor och exspot) eller advantix som jag har liggandes hemma.

Jag kör på nada, zero, nothing! Men så har jag korthåriga hundar och kan gå igenom dem ganska enkelt. Har *peppar peppar* aldrig haft fästingsjukdomar, däremot 2 stycken som reagerat på Scalibor så det räcker med fästinggift för mig...

Jag kör med samma metod, sambon är mäkta imponerad över mina hökögon så det är sällan någon fästing ens hinner sätta sig och gör de det plockas de i princip alltid inom ett dygn. Jag har dessutom en hund som inte verkar vara särskilt attraktiv för de små kräken. Det känns som pest eller kolera det där att välja mellan risken för fästingsjukdomar eller fästingmedel, jag är i valet och kvalet varje år.

Äh, fästingar plockar man väl hela tiden. Jag ( och det är jag) anser man bör vara extremt försiktig med alla dessa medel. Dels kan dom påverka djuret, och sen hur dom framställs. Under plågsamma former på andra hundar ( och katter) för att vi som människa inte ids ta oss tiden att kontrollera eller ryser av tanken..äckligt djur !

Tja, en del fästingar överför smitta direkt vid bettet, har man sett en hund med kronisk borelia så är man nog inte så pigg på att ens hund skall få det.

Har du några källor till påståendet om hur apotekets medel blir till?
Själv har jag använt ExSpot på alla mina hundar o har aldrig haft några problem, toppar med Öljäst.

Skulle du idas plocka 100 fästingar per dygn på en svart, långhårig hund?
Skulle inte tro det:devil:

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 070
Senast: Josefineeee
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 877
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 847
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur